Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” (UC48), który ma implementować do naszego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. W artykule autor omówił proponowane zmiany dotyczące przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.

Zostały wznowione prace zmierzające do wdrożenia do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy 2014/45/UE. Projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” został skierowany do konsultacji publicznych i międzyresortowych. Przewiduje on zmiany w systemie badań technicznych pojazdów na trzech płaszczyznach, tzn. dla kierowców – właścicieli lub posiadaczy pojaz­dów, dla przedsiębiorców oraz dla diagnostów. W arty­kule autor omówił w skrócie zmiany, jakie cze­kają diagnostów.

W starszych konstrukcjach silników wysokoprężnych, w których ciśnienie paliwa wytwarzała rzędowa lub rotacyjna pompa wtryskowa, problem zapowietrzonego układu paliwowego rozwiązywało się zazwyczaj bardzo prosto – należało poluzować rurki paliwowe przy wtryskiwaczach, pokręcić rozrusznikiem do momentu pojawienia się paliwa, dokręcić nakrętkii silnik zazwyczaj dawał się uruchomić. W nowszych konstrukcjach sprawa nie jest już taka prosta. Zależnie od rodzaju układu paliwowego nieumiejętne postępowanie może mieć mniej lub bardziej bolesne konsekwencje. Najmniej czarny scenariusz to po prostu brakmożliwości uruchomienia silnika, a najgorszy – konieczność wymiany całego układu paliwowego. W jaki sposób uniknąć takiego scenariusza? Odpowiedź w artykule.

Rok 2020 obfituje w wiele wydarzeń ważnych dla każdego z nas. Jednak zbyt dużo jest wśród nich tych niepożądanych i smutnych. Dla Izby kończy się niezwykle przykrym zda­rzeniem. W wieku 64 lat odszedł dr inż. Leszek Turek, założyciel i wieloletni prezes PISKP. Wiadomość o Jego nieoczekiwanej śmierci przyjęliśmy z wielkim żalem i smutkiem. Prezes pozostanie w naszej pamięci jako osoba niezwykle oddana sprawom i problemom środowiska związanego z badaniami technicznymi. Jak nikt inny potrafił je prezentować z pasją i przekonaniem, co mogą potwierdzić nasi Czytelnicy biorący udział w corocznych konferencjach Izby. Na zawsze zachowamy wspomnienie o naszym Prezesie.

Ten rok kończy się też wydarzeniem bardzo niekorzystnym dla rozwoju elektromobilności. Przeciwnicy elektryfikacji napędów dostali bowiem nowe działo i amunicję. Dostarczył je koncern Ford. Właśnie ogłoszono, że z powodu zapalenia się kilku samochodów Kuga Plug-in­Hybrid trzeba w 33 000 pojazdach wymienić zestawy akumulatorów, co ma kosztować producenta aż 600 mln dolarów. Jako przyczynę pożarów podano zanieczyszczenie ogniw, co nastąpiło w węgierskiej fabryce Samsunga. Dla Forda wymiana akumulatorów w takiej liczbie aut oznacza ogromny wysiłek techniczny i logistyczny, którego nigdy nie przeprowadzano w przemyśle motoryzacyjnym. Inny problem to brak wystarczającej liczby baterii na wymianę i konieczność złomowania tych wymontowanych. Jak ma się to do ochrony środowiska? Nie tylko Ford ma problemy ze swoimi hybrydowymi akumulatorami, także BMW, Hyundai i General Motors. Na razie właściciele pechowego modelu Kuga mogą liczyć tylko na słowa przeprosin prezesa Forda, zamieszczone na Youtubie.

Zapraszam do lektury listopadowego numeru

Krzysztof Trzeciak

To, że rozrusznik służy do uruchomienia silnika, jest rzeczą znaną. Mniej wiadomo o właściwym sposobie diagnozowania obwodu rozruchu oraz o doborze rozrusznika do danego samochodu. Kiedy rozrusznik ulega awarii, stajemy przed dylematem, jaki rozrusznik wybrać: nowy czy używany, a może jednak naprawić stary. Zazwyczaj wybór będzie ograniczony możliwościami finansowymi klienta lub umiejętnościami naprawczymi warsztatu. W artykule przestawiono prawidłowe diagnozowanie obwodu rozruchu oraz omówio0no czynności, które pomogą ustalić, czy przyczyna niedomagań rozrusznika leży w nim samym, czy może w instalacji pojazdu samochodowego. Autor odpowiada również na pytanie, co zrobić, gdy po wymianie rozrusznika lub koła zamachowego dochodzi do rozerwania obudowy rozrusznika zaraz po uruchomieniu silnika.

Podkategorie





Aktualności



profiauto





SiteLock