Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


W serwisach i stacjach kontroli pojazdów analizator spalin pobiera spaliny z końca układu wylotowego. To, czy ich skład będzie prawie taki sam, jak opuścił komory spalania silnika, zależy od tego, czy w układzie wylotowym nie ma lub czy jest trójfunkcyjny konwerter katalityczny. A jeśli jest, to istotna jest obecność w układzie wylotowym przynajmniej jednego regulacyjnego czujnika tlenu (sondy lambda), co oznacza, że skład mieszanki w określonych warunkach pracy jest regulowany. Niestety, zarówno trójfunkcyjny konwerter katalityczny, jak i układ regulacji składu mieszanki utrudniają diagnostykę, w tym i wykrywanie „wypadania zapłonów”. Dlaczego tak jest? Odpowiedź w artykule.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jaki rodzaj badania/czynności należy określić w przypadku wykonywania ponownego sprawdzenia usterek w pojeździe?

Jednym z licznych aspektów wpływających na bezpieczeństwo poruszania się po drogach są lusterka lub systemy widzenia pośredniego typu układ kamera-monitor. W badaniach technicznych pojazdów temat ten jest często traktowany niezwykle lekko i bez przywiązania do szczegółów. W praktyce ogranicza się do sprawdzenia stanu technicznego zamontowanych lusterek. Aut przytacza przepisy określające wymagania dla lusterek zewnętrznych oraz przypomina o ostatnich zmianach w tym zakresie. Odpowiada również na pytanie czy przepisy już uwzględniają systemy widzenia pośredniego w postaci kamera-monitor?

Chińska Republika Ludowa w ekspresowym tempie rozwinęła motoryzację, a teraz równie szybko planuje poradzić sobie ze spowodowanymi przez to problemami. Badania techniczne są częścią tej strategii. Liczba samochodów osobowych zwiększyła się z 31,6 mln w 2005 r. do 270 mln w 2020 r. Wzrost liczby samochodów nie od razu spowodował zmiany w częstotliwości i zakresie okresowych badań. Przez wiele lat obowiązywała reguła kontrolowania pojazdów raz w roku, a zajmowała się tym m.in. policja. Jak obecnie jest zorganizowany system badań technicznych w Chinach i co jest sprawdzane na stacjach SKP? Szczegóły w artykule.

Zmiany konstrukcyjne w dalszym ciągu sprawiają bardzo dużo trudności w badaniu technicznym. Od 15 stycznia 2020 r. weszły w życie znowelizowane przepisy warunków technicznych, które wprowadziły dodatkowe obostrzenia przy niektórych przebudowach pojazdu. Dodatkowo należy zauważyć, że niektórzy właściciele pojazdów próbują „obejść przepisy”, wykonując podwójnie zmiany konstrukcyjne pojazdu. Jako przykład może tutaj posłużyć najpopularniejsza konstrukcyjna zmiana rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy. Autor omawia w artykule przy zmianie rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na samochód osobowy, gdzie następuje zmiana liczby siedzeń. Przytacza również przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia.

Podkategorie





Aktualności



profiauto





SiteLock