Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com



To musiało kiedyś nastąpić. Wyścig technologiczny w motoryzacji zaczyna zbierać swoje żniwo. Przykładem tego są duże problemy koncernu Volkswagena z wprowadzaniem ósmej już generacji Golfa. Nowy Golf to nadzwyczaj zaawansowany komputer na kółkach. Na desce rozdzielczej nie będzie ani jednego fizycznego przycisku – zastąpią je pola dotykowe. W samochodzie znajdzie się więcej zaawansowanych rozwiązań cyfrowych niż kiedykolwiek wcześniej. Jego oprogramowanie ma zawierać 100 milionów linii kodu. To jest dziesięć razy więcej niż poprzednia generacja modelu i pięć razy więcej niż ma komputer samolotu myśliwskiego F35. Problemy z oprogramowaniem i elektroniką spowodowały, że nowa generacja ma trafić na rynek z rocznym opóźnieniem, z okrojonym wyposażeniem i to w znacznie mniejszych ilościach niż planowano. Jeżeli już teraz przemysł motoryzacyjny ma problemy z opanowaniem elektroniki w nowych pojazdach, to później jak mają sobie z nią poradzić warsztaty niezależne przy serwisowaniu takich aut?

Dla osób, które chcą powspominać niedawno jeszcze jeżdżące samochody bez żadnej elektroniki, które można było naprawiać z „zamkniętymi oczyma”, polecam odwiedzenie wystawy youngtimerów i klasyków w hali żerańskiej FSO (więcej informacji na str. 12). Zebrane eksponaty z pewnością wzbudzą sentyment starszych zwiedzających, a ciekawość młodszych. Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Układ biksenonowych reflektorów przednich z funkcją AFS (Adaptive Front Lighting System) to zaawansowany system oświetlenia zmieniający zasięg, kierunek i szerokość wiązki światła w zależności od warunków pogodowych oraz parametrów jazdy. Prawidłowe działanie tego układu jest zapewnione przez współpracę ponad dziesięciu sterowników pojazdu wraz z wieloma czujnikami i elementami wykonawczymi. Poszukiwanie potencjalnej usterki w tak skomplikowanym systemie może przynieść wiele nieoczekiwanych rezultatów. W artykule opisano przypadek samochodu Skoda Octavia z 2012 r. wyposażonego w adaptacyjne reflektory biksenonowe z funkcją AFS. Pierwszym symptomem awarii układu oświetlenia było zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na wyświetlaczu wraz z komunikatem o usterce tego systemu. Jednak realne konsekwencje niepoprawnego funkcjonowania systemu oświetlenia dały się we znaki posiadaczowi Octavii tuż po zachodzie słońca. Zasięg przednich reflektorów został drastycznie ograniczony, gdyż pozostały one ustawione w pozycji uniemożliwiającej nocną jazdę. Dodatkowo przestał działać układ doświetlający zakręty oraz test oświetlenia, inicjowany każdorazowo po uruchomieniu pojazdu. Jazda z niesprawnym oświetleniem wiązała się ze zbyt wielki ryzykiem. Zlokalizowanie przyczyn usterki okazało się wyzwaniem dla kolejnych warsztatów. W artykule opisano całą procedurę diagnozowania uszkodzenia aż do ustalenia elementu odpowiedzialnego za powstające objawy.

Inspekcja Transportu Drogowego dysponuje obecnie trzema mobilnymi stacjami kontroli pojazdów, które są wykorzystywane do kontroli stanu technicznego pojazdów ciężarowych i autobusów na drodze. Do tej pory nie ma jednak konkretnych podstaw prawnych, które by regulowały zasady takich kontroli, czy też wymagania dla urządzeń mobilnych. Te wszystkie kwestie mają być uregulowane przez zmiany prawne wprowadzane w projekcie ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz ustawy o transporcie drogowym. Projekt ten wdraża do polskiego prawa dyrektywę 2014/47/UE. W artykule przedstawiono planowany zakres takiej kontroli mobilnej, wymagania dotyczące wyposażenia kontrolnego oraz samych osób kontrolujących.

Przepisy dotyczące cofnięcia diagnostom uprawnień zawodowych obowiązujące od 2004 r. są uznawane za wadliwie sformułowane, zbyt restrykcyjne i budzące zbyt wiele wątpliwości w zakresie tego, czy spełniają one rzeczywiście swoją rolę. Miała być nią pierwotnie eliminacja nieuczciwych diagnostów. Naczelny Sąd Administracyjny oraz Trybunał Konstytucyjny podnosiły wielokrotnie, że nawet w przypadku obecnych przepisów dotyczących cofania diagnostom uprawnień istnieje konieczność stosowania zasady proporcjonalności i adekwatności sankcji administracyjnej. Środki prawne wynikające z zastosowanych przepisów prawa powinny być odpowiednie do realizacji zamierzonego celu i nie wykraczać poza to, co jest konieczne do jego osiągnięcia. Niestety urzędnicy bardzo często wybierają drogę dla nich łatwiejszą i cofają uprawnienia nawet przy błahych nieprawidłowościach. W artykule autor przedstawił swoje przemyślenia na ten temat.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jaki termin okresowego badania technicznego należy wyznaczyć w przypadku pojazdu nauki jazdy?

Podkategorie





Aktualności



profiauto






SiteLock