Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Według danych carVertical 4% wszystkich samochodów sprawdzonych na platformie w Polsce w pierwszej połowie 2024 r. miało sfałszowany przebieg, co wskazuje, że rynkowi wtórnemu nadal daleko do przejrzystości.  Choć dostęp do raportów historii pojazdu jest coraz lepszy w całej Europie, znacznie łatwiej prześwietlić dane pojazdów krajowych niż sprowadzanych. Najtrudniej zorientować się w historii pojazdów, które były eksploatowane w kilku krajach. Właśnie z tego powodu najrzadziej cofane są liczniki w samochodach z polskich salonów, a najczęściej te, które pochodzą z importu. W jaki sposób można rozpoznać, że samochód ma cofnięty licznik? W artykule omówiono punkty, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Kolej kojarzy się z potężnymi lokomotywami ciągnącymi długie składy. Możliwość jednorazowego przewiezienia olbrzymiej ilości ładunku czy licznych pasażerów przy względnie małym wydatku energii – to największy atut kolei. Lecz czasem potrzebne są pojazdy o wiele lżejsze, a wtedy samochód okazuje się nierzadko najwygodniejszym rozwiązaniem. W artykule przedstawiono różne wersje samochodów przystosowanych do jazdy po szynach oraz przykłady ich zastosowania.

Autor artykułu, kontynuując cykl rozważań na temat różnic pomiędzy pojazdami europejskimi a amerykańskimi, poświęcił temat hakom, służącym do łączenia pojazdów z przyczepami w USA. Poza samochodami osobowymi, z USA są też sprowadzane lekkie półciężarówki typu pick-up wyposażone w haki, które zasadniczo różnią się od europejskich. Trzeba pamiętać, że Amerykanie mają swój świat motoryzacji i związane z tym testy i dopuszczenia. Po obu stronach oceanu cel jest ten sam – bezpieczeństwo, natomiast różne są sposoby osiągnięcia tego celu. W artykule przedstawiono zasady i przepisy obowiązujące za „wielką wodą” na podstawie katalogu jednego z amerykańskich producentów pojazdów.

Na przestrzeni lat wykrystalizowało się kilka koncepcji konfiguracji układu napędowego: klasyczny, przedni zblokowany, tylny zblokowany, z silnikiem umieszczonym centralnie. Jednak w niektórych modelach samochodów był lub jest stosowany układ określany jako transaxle, o nieco odmiennej budowie. W tym układzie skrzynka biegów jest konstrukcyjnie oddzielona od jednostki napędowej, zblokowana z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym i umieszczona przy napędzanej osi tylnej. W artykule przedstawiono różne odmiany układu transaxle oraz określone przypadki jego stosowania.

Niedawno miała miejsce zaplanowana i masowa akcja składania donosów na stacje kontroli pojazdów z okolic województwa łódzkiego i wielkopolskiego. Wszystkie listy pochodziły od jednego urzędnika o tym samym nazwisku, zatrudnionego zarówno w wielkopolskiej, jak i łódzkiej izbie administracji skarbowej.  W pismach informowano, że diagności prawdopodobnie nienależycie wykonują badania techniczne i często bez obecności pojazdów w SKP. Zaleca się w nich staroście przeprowadzenie kontroli  konkretnie wymienionej stacji, znajdującej się pod danym adresem i o konkretnie określonym wyróżniku. Autor artykułu po otrzymaniu maili o tym procederze od przedsiębiorców, których dotknęły te donosy, sprawdził w Izbach Administracji Skarbowej prawdziwość zawartych w listach informacji. Co się okazało? Rozwiązanie zagadki w artykule.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock