Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy brak tabliczki znamionowej w starym motorowerze, który nigdy jej nie miał, powoduje negatywny wynik badania?

W numerze 4/2023 SM ukazał się artykuł na temat skargi do Trybunału Konstytucyjnego o sygnaturze SK 17/23 dotyczącej odpowiedzialności zawodowej diagnostów na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Treści tej skargi oraz tezę, że obecne przepisy o karaniu diagnostów są niezgodne z konstytucją, poparł Rzecznik Praw Obywatelskich. W artykule przedstawiono stanowisko Prokuratora Generalnego, które zostało zgłoszone do tej sprawy w maju tego roku. Omówiono również argumentację Prokuratora Generalnego przemawiającą za podanym stanowiskiem.

Nowoczesny samochód jest już połączony z siecią i w dużym stopniu skomputeryzowany. Systemy bezpieczeństwa, wspomagania i rozrywki stały się dobrodziejstwem dla kierowców, ale stworzyły zagrożenia dla bezpieczeństwa. O możliwości przejęcia przez hakerów kontroli nad samochodem i wprowadzanych zabezpieczeniach pisaliśmy 3 lata temu (nr 6/2020). Obecnie doszło nowe, groźniejsze zagrożenie. Z ostatnio publikowanego raportu amerykańskiego badacza Christophera Baldinga wynika, że grupy powiązane z chińskim rządem mogą poprzez akumulator, który jest połączony ze wszystkimi systemami samochodu, zdalnie kontrolować hamulce i układ kierowniczy w chińskich pojazdach elektrycznych. Tym samym spowodować zatrzymanie wszystkich aut chińskich, paraliżując w ten sposób cały kraj. To jednak nie wszystko. Mogą także poprzez mikrofon pokładowy podsłuchiwać rozmowy w samochodzie, czy uniemożliwić ładowanie samych akumulatorów. Nie jest możliwe powstrzymanie Chińczyków przed zainstalowaniem oprogramowania szpiegującego w pojazdach. Zagrożenie będzie wzrastało, ponieważ Chiny mogą zdominować rynki europejskie ze względu na swoje umiejętności produkcji tanich e-aut. Wygląda na to, że jedynym wyjściem z zagrożeń może być przyspieszenie rozwoju wodoru jako alternatywy dla baterii. To są problemy czekające nas w przyszłości. Dzisiaj problemem dla środowiska związanego ze stacjami kontroli pojazdów są zbyt niskie opłaty za badania techniczne. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów przygotowuje na 29 września w Warszawie kolejną manifestację (więcej szczegółów podajemy na str. 7), która ma przypomnieć politykom, że brak waloryzacji doprowadza branżę do upadku. Nie może na niej zabraknąć nikogo, kto jest za tymi postulatami.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

PISKP organizuje kolejny protest, żeby przypomnieć politykom, że kondycja branży badań technicznych pojazdów w Polsce stale się pogarsza. Mimo podejmowanych różnorodnych działań na wielu płaszczyznach, kierowania petycji, pism, organizacji protestów w różnych formach, wielokrotnych rozmów z decydentami, nagłaśniania problemu braku waloryzacji opłat za badania techniczne, politycy nie podejmują oczekiwanych przez branżę działań. Więcej szczegółów na temat organizacji i przebiegu protestu w artykule.

W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: W jakich interwałach czasowych należy wykonywać okresowe badanie techniczne przyczepy specjalnej kempingowej o dmc do 3,5 t?

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock