Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy pojazd sprowadzony spoza Unii Europejskiej musi mieć tablice rejestracyjne podczas badania przed pierwszą rejestracją w kraju?

Każdy diagnosta samochodowy lub mechanik dużą część swojego czas u pracy spędza przed ekranem komputera. Obecnie taka praca wymaga wyszukania części zamiennych, odczytu danych serwisowych, wystawiania faktur. W przypadku diagnosty samochodowego dochodzą jeszcze wymagania związane z obsługą elektronicznego rejestru badań technicznych, pobieraniem i wysyłaniem danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów, wystawianiem zaświadczeń. Ustawodawca od wielu lat nie modyfikował przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze. Od 17 listopada 2023 r. doszło do zmian w tym zakresie. Czy nowe przepisy z zakresu BHP będą dotyczyły diagnosty samochodowego lub mechanika? Odpowiedź na to pytanie w artykule.

Samochody elektryczne mają zazwyczaj ok. 15 000 elementów więcej niż auta spalinowe, w tym 6-krotnie mniej ruchomych części. Sama konstrukcja silnika elektrycznego jest znacznie prostsza niż spalinowego, składa się bowiem z 20 części, podczas gdy konwencjonalny odpowiednik jest wykonany aż z paruset! Mniejsza liczba części to teoretycznie mniej miejsc, które potencjalnie mogą ulec awarii, i niższe koszty eksploatacji. Teoretycznie, ponieważ wskaźnik problemów z samochodami elektrycznymi jest znacznie wyższy niż w przypadku pojazdów spalinowych. Wynika to m.in. z technicznego zaawansowania zastosowanych rozwiązań. Jeden z takich problematycznych przypadków z naszego rynku opisujemy na str. 21. Usterki w nowym Jeepie zaczęły pojawiać się zaraz po opuszczeniu salonu i w ciągu 2 lat auto spędziło ponad 4 miesiące w naprawach. Wynikało to nie tylko z konieczności sprowadzenia nowej baterii zza oceanu (kosztowała gwaranta bagatela 52 tys. zł), ale i z trudności w diagnozowaniu pojawiających się kolejno usterek. Już dziś widać, że możliwości wykonywania przez użytkownika jakichkolwiek napraw we własnym zakresie maleją i można się spodziewać, że w przyszłości ograniczą się do tak podstawowej czynności jak wymiana piór wycieraczek i to pod warunkiem umiejętności ustawienia ich w pozycji serwisowej. Umiejętności z obsługą elektryków i hybryd warsztaty muszą się jeszcze uczyć, co dobrze widać na przykładzie dealerów Stellantisa. Wydaje się jednak, że z czasem auta te w większym stopniu niż spalinowe zapewnią pracę warsztatom.

Zapraszam do lektury numeru, przypominając o przedłużeniu prenumeraty na ten rok

Krzysztof Trzeciak

 

Artykuł o badaniach ciągników rolniczych oraz przyczep rolniczych poza stacją kontroli pojazdów pojawił się już w nr. 7-8/2023 Serwisu Motoryzacyjnego. W tamtym czasie procedowany był w Sejmie projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Została ona ostatecznie uchwalona i opublikowana w Dzienniku Ustaw z 28 sierpnia 2023 r. Możliwość przeprowadzania tego rodzaju badań wejdzie w życie 1 czerwca 2024 r. W artykule omówiono projekty dwóch rozporządzeń skierowanych przez Ministerstwo Infrastruktury do konsultacji publicznych w listopadzie 2023 r., a dotyczących wymagań stawianych stacji SKP przygotowanej do badań na stanowisku zewnętrznym.

W samochodach pojawiają się nowe systemy wspomagania kierowcy, czy złożone instalacje dbające o oczyszczanie spalin lub oszczędność energii. Często zapomina się, że bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu zależy także od sprawnego działania dość prostych mechanizmów i układów, bez których nie mogą obejść się żadne samochody. Jednym z takich mechanizmów jest mocowanie koła do piasty w zawieszeniu. Autor na własnym przykładzie przedstawia problem sprawdzania (a właściwie braku sprawdzania) śrub i nakrętek mocujących koła podczas badania technicznego. Artykuł ma skłonić diagnostów do czujności podczas kontroli kół i podwozia samochodów.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock