Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Audi zapowiedziało, że od 2026 r. będzie wprowadzać na rynek tylko nowe modele z napędem elektrycznym, a produkcja silników spalinowych będzie stopniowo wycofywana do 2033 r. Podobne informacje docierają z innych koncernów (o nowych  elektrycznych BMW piszemy na str. 31). Tymczasem już pojawił się duży problem z e-autami, zanim elektromobilność zaczęła się upowszechniać. Wraz z boomem na elektryczne samochody rośnie bowiem liczba zużytych akumulatorów. Stare, zwykłe baterie do użytku domowego można zazwyczaj utylizować bezpłatnie, np. w supermarketach lub punktach zbiórki. Z samochodowymi akumulatorami litowo-jonowymi wcale nie jest to takie proste. Większość producentów samochodów zakłada wymianę akumulatora po 8...10 latach. W rzeczywistości już dziś tysiące ton akumulatorów trafiają do firm zajmujących się utylizacją, z prawie wszystkich modeli elektrycznych – w tym z tych, które dopiero niedawno pojawiły się na rynku. Jedną z przyczyn jest przyspieszone zużywanie się akumulatorów spowodowane szybkim ładowaniem (więcej na str. 35). Hałdy zużytych akumulatorów zaczynają zalegać place, mimo że firmy te pracują na pełnych obrotach. Problemu nie da się łatwo rozwiązać, ponieważ niektóre etapy procesu utylizacji zużywają dużo energii i są bardzo drogie. Jednym z pomysłów jest nadanie akumulatorom „drugiego życia”. Większość akumulatorów oddawanych na złom nadal ma zdolność przyjmowania energii od 70 do 80% ich pierwotnej pojemności. Oznacza to, że przez kolejne 10 lat mogą być wykorzystywane w trybie stacjonarnym, np. w gospodarstwach domowych lub w zastosowaniach przemysłowych. Ten pomysł jest jednak tylko odraczaniem w czasie końca życia akumulatora. Czy więc deklaracje koncernów samochodowych o definitywnym odchodzeniu od silnika spalinowego nie są przedwczesne?

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy dwie osie oddalone od siebie o więcej niż 1,8 m uznaje się za osie pojedyncze, czy grupę osi?

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pod pozycją UD172 znajduje się projekt ustawy o fundacji rodzinnej. Zakłada się, że nowa instytucja prawna ma ochronić firmę przed wstrząsem związanym ze zmianą właściciela i ułatwić powierzenie jej zarządzania spadkobiercom, zgodnie z wolą fundatora. W aktualnym stanie prawnym nestorzy firm rodzinnych mają ograniczone możliwości przekazania swojego biznesu. Fundacja rodzinna ma być nową osobą prawną. Jakie zadania spełnia fundacja rodzinna i w jaki sposób się ją zakłada? Odpowiedź na te pytania oraz omówienie całego projektu można znaleźć w artykule.

Zdarza się, że nowy nabywca pojazdu w umowie kupna zawiera informacje dodatkowe o jego stanie technicznym. Można spotkać uwagi dotyczące np. uszkodzenia elementów, w tym o uszkodzonym silniku. Wbrew pozorom informacje te są bardzo istotne przy rejestracji pojazdu. Należy bowiem pamiętać o dodatkowym badaniu technicznym pojazdu skierowanego przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu, jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym lub narusza wymagania ochrony środowiska. Więcej informacji na ten temat podano w artykule.

Coraz więcej przedsiębiorców albo już jest na emeryturze, albo za chwilę będzie i dlatego też zadają sobie oni pytanie: co zrobić ze swoim majątkiem? Sukcesja, przekazanie, sprzedaż, dzierżawa stacji kontroli pojazdów powoli staje się tematem bardzo popularnym. W przypadku stacji kontroli pojazdów istnieje kilka opcji: przekazanie stacji młodszemu pokoleniu, założenie fundacji rodzinnej lub dzierżawa stacji przez diagnostów. Przymierzając się do przekazania stacji SKP powinno się brać pod uwagę kilka czynników, które pozwolą na bezproblemowe kontynuowanie działalności. Czynniki te zostały wymienione i omówione w artykule.

Podkategorie





Aktualności





Sosnowski

MTSP





SiteLock