Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Pół roku temu w Niemczech wprowadzono do badań technicznych nową metodę pomiaru zadymienia spalin w dieslach, wykorzystującą licznik cząstek stałych. Już teraz pojawiły się ciekawe wnioski ze stosowania tej metody. Dużo samochodów w miarę nowych (do 5 lat) i z niezbyt dużym przebiegiem (poniżej 100 tys. km), spełniających normę Euro 6, nie przechodzi badania z powodu przekroczenia stężenia cząstek PM w spalinach. Nawet wypalanie filtrów DPF, czy dłuższa jazda autostradą przed badaniem nie zawsze pomagają. Problem dotyczy przede wszystkim Fordów, ale nie tylko. Producent tłumaczy się nieodpowiednią jakością montowanych DPF-ów, zalecając wymianę na nową część OE i odradzając regenerację lub stosowanie środka czyszczącego DPF. Kierowcy fordów rozwiązują ten problem w prosty sposób – jadą na badanie do sąsiedniego kraju. Ten przykład wysokiego wskaźnika aut z Euro 6 zanieczyszczających powietrze jest wodą na młyn zwolenników pomiaru cząstek. Oznacza to, że również w Polsce należy liczyć się z wprowadzeniem tego typu badania. Zmusi to SKP to nowych, kosztownych inwestycji, co w obecnej sytuacji grozi załamaniem się systemu badań. O kondycji polskich SKP rozmawiano ostatnio podczas Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (relacja obok). Stacjom może pomóc waloryzacja opłat, na rzecz której PISKP aktywnie prowadzi kampanie, jednak ze stanowiska dotychczasowego ministra  infrastruktury (przedstawionego na str. 8) wynika, że na szybkie rozwiązanie problemu nie należy liczyć. Zapraszając do lektury numeru pozostaje mi życzyć pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu satysfakcji z pokonania wyzwań, jakie przyniesie rok 2024

Krzysztof Trzeciak

Maxus Euniq 6 to przedstawiciel jeszcze mało u nas znanej chińskiej marki elektrycznych aut. Ma jedną wersję nadwoziową, jeden silnik i jeden poziom wyposażenia. Samochód ten posłużył do sprawdzenia, ile realnie kosztuje eksploatacja elektrycznego auta na trasie 2000 km podczas podróży po Polsce, i czy występują problemy z jego ładowaniem. Szczegóły testu w artykule. Zdradzamy, iż średnie „spalanie” na dystansie 2037 km wyniosło 19,4 kWh/100 km, przy jeździe zgodnej z przepisami. Dobry wynik, ale i pogoda dla elektryka była dobra – ciepła, wczesna jesień.

Dobre osiągi współczesnych motocykli i duże natężenie ruchu na drogach sprawiają, że wymagania stawiane oponom motocykli dopuszczonych do ruchu po drogach publicznych są bardzo wysokie. Opona musi spełniać wiele warunków technicznych, aby można było stwierdzić, że jest w stanie nadającym się do eksploatacji i jest dobrze dobrana do danego modelu motocykla. Musi ona zapewnić bezpieczne prowadzenie oraz właściwie współpracować z zawieszeniem i podwoziem motocykla, a przy tym nie może być uszkodzona i zbyt stara. W artykule opisano, jak sprawdzać opony motocyklowe i na co zwrócić szczególną uwagę.

Zakład Ubezpieczeń Od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (DGUV ) reguluje zagadnienia bezpieczeństwa pracy na terenie Niemiec. Instytucja ta opracowuje m.in. regulaminy, zasady i instrukcje, jakimi powinny kierować się osoby pracujące w danych zawodach i wykonujące konkretne prace. Informacje zawarte w regulaminie DGUV 209-093 dotyczą szkolenia do pracy przy pojazdach wyposażonych w instalacje wysokiego napięcia. Regulamin dokonuje podziału kwalifikacji wg miejsca wykonywania pracy i wyróżnia prace wykonywane przy systemach HV pojazdów (poziomy S, 1S, 2S i 3S).  W artykule omówiono przepisy, jakie zawiera ten regulamin, oraz zasady przygotowania stanowiska do obsługi systemów HV.

Co roku o tej porze powtarza się temat oświetlenia w pojazdach, co jest naturalne ze względu na warunki pogodowe. O ile kwestia działania, ustawienia czy chociażby ewentualnych braków nie sprawia diagnostom większego problemu, kłopotem może okazać się w badaniu pojazd z zamontowaną nadmierną ilością oświetlenia, złą ich barwą czy niefabrycznym miejscem montażu. Z problemami najczęściej będą mieli do czynienia diagności w okręgowych SKP, gdyż tam przyjeżdżają pojazdy o dmc powyżej 3,5 t z nieprawidłowym oświetleniem. Na co należy zwrócić uwagę przy kontroli prawidłowości montażu świateł i jakie rodzaje świateł są dopuszczone? Wyjaśnienie można uzyskać w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock