Nie wszyscy wiedzą, że amerykańskie samochody produkowane na rynki Europy (BUX) różnią się od swych krajowych braci (domestic cars). Sporo osób wie, że coś jest nie tak ze światłami pojazdu, ale czy to już wszystkie różnice? W artykule pokazujemy, jak wiele problemów należy rozwiązać, żeby jeździć w kraju bezpiecznym i zgodnym z przepisami autem stricte amerykańskim. Autor podaje również elementy wyposażenia, na które powinni zwracać uwagę diagności w skp.
W artykule opisano historię naprawy Audi A8 pierwszej generacji z turbodieslem 3.3 V8 TDI, w którym rano, po zimnym rozruchu, wszystko grało, lecz po rozgrzaniu brakowało zapłonów w cylindrach 6, 7, 8. Sprawdzenie kompresji przyniosło taki wynik, że ciśnienie było w sześciu cylindrach, a w dwóch było zero. Okazało się, że pęknięta była tuleja 8. cylindra. Jednak po remoncie silnika objawy nie ustąpiły. Dopiero dokładny wywiad z klientem wskazał dobry trop. Co było przyczyną tej usterki, można przeczytać w artykule.
Zgodnie z obecnymi przepisami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” każdy przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów musi mieć odpowiednie certyfikaty służące mu do odbioru i przekazywania danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Pomimo tego, że system funkcjonuje już od wielu lat, to nadal sprawia problemy. Wielu przedsiębiorców nie otrzymuje na czas stosownych certyfikatów i przechodzi w tryb awaryjny lub zaprzestaje wykonywania badań. CEPiK podaje, że zgodnie z zapisami wszystkich polityk certyfikacji, czas realizacji wniosków certyfikacyjnych wynosi 30 dni. Tymczasem Centralny Ośrodek Informatyk nie jest organem administracji i powinien wydawać swoje certyfikaty niezwłocznie po złożeniu wniosku przez skp. Jak ta sprawa wygląda od strony prawnej, wyjaśnia to autor w swoim artykule.
Przez wiele lat możliwość obserwowania tego, co dzieje się w pobliżu pojazdu, była kojarzona wyłącznie z lusterkami. Od kilkunastu lat obserwuje się znaczny postęp techniczny oraz zmiany przepisów i w tym zakresie. W 2009 r. weszła w życie zmiana wprowadzająca obowiązek stosowania dodatkowych lusterek w samochodach ciężarowych, a kilka lat temu zmiana przepisów krajowych w zakresie tzw. anglików. Obecnie coraz częściej na drogach widzimy pojazdy wyposażone również w kamery. Na razie są to samochody ciężarowe. Jest tylko kwestią czasu, kiedy pojawią się w samochodach osobowych. W artykule krótko przeanalizowano przepisy w tym zakresie i wyjaśniono, co niesie ze sobą używanie kamer zamiast lusterek.
Okres letni oraz stale rosnąca popularność przyczep kempingowych sprawiają, że w stacjach kontroli pojazdów pojawia się coraz więcej takich pojazdów. Z uwagi na sporą liczbę zapytań zgłaszanych do Izby a związanych z takimi przyczepami, autor stara się w artykule przypomnieć wymagania i sposób ich badania w skp. Przyczepy kempingowe mają z reguły niewielkie przebiegi roczne. Właśnie z tego powodu należy zwrócić baczną uwagę na stan i działanie poszczególnych podzespołów oraz obowiązkowe wyposażenie. Wbrew pozorom pojazd, który większość czasu stoi w jednym miejscu, może mieć więcej usterek niż taki, który jest na co dzień eksploatowany.