Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Jeszcze w poprzednim numerze w tym miejscu stawiałem hipotezę, że paliwem przyszłości może stać się wodór. Dziś już wiadomo, że tak będzie na pewno. A to za sprawą Niemiec, które właśnie ogłosiły, że chcą lansować technologię wodorową jako czyste paliwo przyszłości, produkowane z wykorzystaniem energii odnawialnej. Spowoduje to ukierunkowanie niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, a w ślad za nim innych producentów, na wprowadzenie ogniw paliwowych do napędu elektrycznych aut (Toyota już zaczęła oferować technologie wodorowe). Nie nastąpi to szybko, ponieważ przejście na nowy napęd jest niezwykle kosztowne, a dodatkowo rynek samochodów i części zamiennych załamał się w wyniku kryzysu wywołanego pandemią. Świadczą o tym ostatnie, wymowne tytuły w zagranicznej prasie fachowej: „Continental negocjuje sprzedaż części przedsiębiorstwa”, „Mahle szuka ratunku w e-mobilności”, „Schaeffler wystawia obligacje o wartości 1,5 mld euro”, czy „Eberspächer zamyka fabrykę w Niemczech”. Pisze się również dużo o tym, że przemysł samochodowy w Europie jest politycznie niszczony. Przyczyniają się do tego działania UE. W tym miesiącu parlamentarzyści UE głosowali za zaostrzeniem rygoru redukcji emisji CO do 2030 r. z obecnych 40 do 60%. Póki co „zniesławiony” silnik spalinowy trzyma się jeszcze mocno, bowiem e-mobilność nie jest tak naprawdę gotowa do masowego wejścia na rynek. Także branża badań technicznych trzyma się mocno i wybór napędu przyszłości nie będzie miał na nią większego wpływu.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Hybrydy są przyjazne dla środowiska i tańsze w eksploatacji. Rynek pojazdów hybrydowych rośnie, a połączenie silnika spalinowego i elektrycznego może stanowić przyszłość motoryzacji. Ale nie wszystkie hybrydy są takie same. W artykule zaprezentowano krótki zestaw pojęć i podstawowych informacji dotyczących budowy i działania aut hybrydowych, ujęty w formie pytań i odpowiedzi. Można w nim znaleźć m.in. odpowiedzi na pytania: W jakich trybach może pracować hybrydowy układ napędowy? Co oznaczają symbole P0, P1, P2, P3 i P4? Czy w pojeździe o napędzie hybrydowym jest potrzebna skrzynka biegów? Jakie są rodzaje gniazdek i wtyczek do ładowania?

Współczesne pojazdy samochodowe mają coraz więcej nowych, bardziej rozbudowanych systemów elektroniki. Warunkiem połączenia różnych zamontowanych układów i zespołów są wydajne sieci komunikacyjne. CAN FD to nowa magistrala typu CAN z elastyczną szybkością transmisji danych. Kiedy i dlaczego pojawi się w nowych samochodach? Jakie będą możliwości jej diagnozowania z poziomu warsztatu? Odpowiedź w artykule.

Zakup i eksploatacja używanego diesla o większej mocy i sportowych aspiracjach może zapewnić nowemu właścicielowi tyle samo mocnych wrażeń, co rozczarowań. Bohaterem artykułu jest Opel Astra J (czwartej generacji) z 2016 r. w wersji GTC z podwójnie doładowanym silnikiem o mocy 195 KM. Samochód sprowadzony z Niemiec z przebiegiem ok. 70 tys. km, o sportowej linii nadwozia i bogatym wyposażeniu, wydawał się ciekawą propozycją dla młodego amatora szybkiej jazdy. Krył jednak duże niespodzianki, o który użytkownik miał się dowiedzieć niedługo po zakupie. Z poprawnym zdiagnozowaniem usterek auta wiele warsztatów miało problem. Dlaczego?

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie:

Jaki będzie kolejny termin następnego badania technicznego dla pojazdów wojskowych, w przypadku okazania rozkazu dowódcy jednostki, z którego wynika planowany termin okresu przechowywania – 61 miesięcy?

Podkategorie





Aktualności



profiauto





SiteLock