Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Stałe dążenie do zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego doprowadziło do prawdziwego wysypu wszelkiego rodzaju systemów wspomagania kierowcy. Systemy zwane w skrócie ADAS ułatwiają dziś życie milionom kierowców. Ale czy tylko ułatwiają i wspomagają? A może niosą ze sobą specyficzne problemy i wyzwania? W artykule poznamy blaski i cienie tych systemów.

Temat wykonywania badań powypadkowych był już poruszany na łamach „Serwisu Motoryzacyjnego” kilka lat temu. Mimo że przepisy w tym zakresie nie zmieniły się diametralnie, to wciąż pojawiają się problemy przy wykonywaniu tego rodzaju badania. Wynika to z nieprecyzyjnych przepisów oraz coraz to nowszych ustaleń i stanowisk. W artykule autor stara się przeanalizować całe zagadnienie związane z tymi badaniami, z uwzględnieniem poprawek w przepisach i ostatnich ich interpretacji. Porusza również problem badań powypadkowych aut sprowadzanych z zagranicy oraz różnych zasad przy naliczaniu opłat za badanie.

Podczas ostatnich wyborów samorządowych wybraliśmy osoby, które przez najbliższe lata będą m.in. nadzorowały pracę stacji kontroli pojazdów i diagnostów samochodowych. Osoby takie ponoszą tzw. odpowiedzialność polityczną za swoje działanie. Czy w naszym kraju funkcjonują także przepisy, które umożliwiają wyciągnięcie wobec urzędników odpowiedzialności za ich niezgodną z prawem pracę? Zgodnie z zapisami ustawy funkcjonariusz publiczny ponosi odpowiedzialność majątkową. W praktyce jednak przesłanki takiej odpowiedzialności są trudne do spełnienia. Na czym polega problem i dlaczego odpowiedzialność urzędników za złamanie prawa jest iluzoryczna? Odpowiedź na tę kwestię zawarto w artykule.

W rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy światła pozycyjne przednie mogą gasnąć po włączeniu świateł mijania oraz czy światła obrysowe boczne mogą świecić światłem przerywanym (migać)?

Chociaż badanie pojazdu przed jego pierwszą rejestracją w kraju jest badaniem okresowym, to nieraz sprawia wiele problemów, ponieważ oprócz czynności przewidzianych dla takiego badania należy dodatkowo wypełnić załącznik nr 4 do rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych, czyli dokument identyfikacyjny pojazdu. Zagraniczne dowody rejestracyjne nie zawsze zawierają wszystkie potrzebne nam dane techniczne, a ustalenie ich często bywa kłopotliwe. Wszystko wydaje się proste, o ile mamy dostęp do katalogów czy danych homologacyjnych. Co zrobić w przypadku, gdy takich danych nie możemy znaleźć? Jak prawidłowo odczytywać dane z zagranicznego dowodu rejestracyjnego? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock