Podczas jednego z najgorętszych lat w Korei Południowej, koncern Hyundai Motor Group zorganizował w sierpniu w Seulu wydarzenie pod nazwą „Heat Tech Day”, aby zaprezentować trzy zaawansowane technologie, mające na celu poprawę komfortu pasażerów przy jednoczesnej optymalizacji efektywności energetycznej pojazdu: chłodzącą nano-folię, system ogrzewania promiennikowego i podgrzewaną szybę z metaliczną powłoką. Niektóre z tych technologii są już gotowe do seryjnej produkcji. W artykule opisano budowę i działanie nowego wyposażenia samochodów Hyundai i Kia.
W numerze 10/2024 SM opisano budowę i działanie aktywnego zawieszenia pneumatycznego Porsche Active Ride, umożliwiającego dostosowywanie charakterystyki pracy elementów resorujących i tłumiących do chwilowych warunków jazdy. Podobne efekty daje rozwiązanie o nazwie TASV, montowane w samochodzie Ferrari Purosangue, działa jednak na innej zasadzie, którą przedstawiono w artykule.
Tematyka oświetlenia w pojazdach była już poruszana kilkukrotnie na łamach Serwisu Motoryzacyjnego, ale nigdy pod kątem oznakowania homologacyjnego określającego rodzaj ruchu, do jakiego może być zastosowany konkretny reflektor (lewostronny lub prawostronny). Na rynku jest wiele używanych reflektorów niewiadomego pochodzenia, które są montowane do samochodów, prędzej czy później pojawiających się w SKP. Głównym kierunkiem, z którego docierają do Polski reflektory przeznaczone do ruchu lewostronnego, są samochody sprowadzone z Wielkiej Brytanii. Dopiero wizyta w stacji kontroli pojazdów lub kontrola drogowa uświadamia użytkownikowi pojazdu, że ma nieprawidłowe światła. Jak prawidłowo rozpoznać, do jakiego rodzaju ruchu są przeznaczone reflektory i co mówią na ten temat przepisy homologacyjne? Autor udziela odpowiedzi na to pytanie w artykule.
W samochodach elektrycznych, oprócz sprawdzania odłączenia od napięcia, dokonuje się dodatkowo pomiaru wyrównania potencjałów, realizowanego po wymianie elementów przed ponownym ich podłączeniem. Ustala się tu rezystancję izolacji między aktywnymi częściami wszystkich podzespołów elektrycznych a ramą pojazdu. Ten pomiar wyrównania potencjałów to pomiar rezystancji izolacji, który ma sprawdzić, czy wszystkie obudowy elementów wysokonapięciowych są połączone ze sobą i z nadwoziem samochodu przez masowe połączenie. W artykule omówiono pomiary bardzo małych rezystancji za pomocą dwóch i czterech przewodów oraz pomiar bardzo dużych rezystancji w instalacjach wysokonapięciowych.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem GSR2 (General Safety Regulation), każdy nowy samochód, który przejdzie homologację po 7 lipca 2024 r., będzie musiał być wyposażony w nowe systemy bezpieczeństwa. UE chce wyposażać samochody w serię systemów asystujących, co umożliwi ograniczenie roli człowieka w tego typu sytuacjach. W dokumentach homologacyjnych powinny znaleźć się odpowiednie zapisy potwierdzające nie tylko fakt ich zastosowania, ale także ich odpowiednią sprawność i przydatność do danych celów. Czy ta kwestia będzie jednak miała wpływ na wynik badania technicznego w SKP? O tym szczegółowo traktuje artykuł.