Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W artykule opisano historię naprawy Audi A8 pierwszej generacji z turbodieslem 3.3 V8 TDI, w którym rano, po zimnym rozruchu, wszystko grało, lecz po rozgrzaniu brakowało zapłonów w cylindrach 6, 7, 8. Sprawdzenie kompresji przyniosło taki wynik, że ciśnienie było w sześciu cylindrach, a w dwóch było zero. Okazało się, że pęknięta była tuleja 8. cylindra. Jednak po remoncie silnika objawy nie ustąpiły. Dopiero dokładny wywiad z klientem wskazał dobry trop. Co było przyczyną tej usterki, można przeczytać w artykule.

Przez wiele lat możliwość obserwowania tego, co dzieje się w pobliżu pojazdu, była kojarzona wyłącznie z lusterkami. Od kilkunastu lat obserwuje się znaczny postęp techniczny oraz zmiany przepisów i w tym zakresie. W 2009 r. weszła w życie zmiana wprowadzająca obowiązek stosowania dodatkowych lusterek w samochodach ciężarowych, a kilka lat temu zmiana przepisów krajowych w zakresie tzw. anglików. Obecnie coraz częściej na drogach widzimy pojazdy wyposażone również w kamery. Na razie są to samochody ciężarowe. Jest tylko kwestią czasu, kiedy pojawią się w samochodach osobowych. W artykule krótko przeanalizowano przepisy w tym zakresie i wyjaśniono, co niesie ze sobą używanie kamer zamiast lusterek.

Okres letni oraz stale rosnąca popularność przyczep kempingowych sprawiają, że w stacjach kontroli pojazdów pojawia się coraz więcej takich pojazdów. Z uwagi na sporą liczbę zapytań zgłaszanych do Izby a związanych z takimi przyczepami, autor stara się w artykule przypomnieć wymagania i sposób ich badania w skp. Przyczepy kempingowe mają z reguły niewielkie przebiegi roczne. Właśnie z tego powodu należy zwrócić baczną uwagę na stan i działanie poszczególnych podzespołów oraz obowiązkowe wyposażenie. Wbrew pozorom pojazd, który większość czasu stoi w jednym miejscu, może mieć więcej usterek niż taki, który jest na co dzień eksploatowany.

Zgodnie z obecnymi przepisami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” każdy przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów musi mieć odpowiednie certyfikaty służące mu do odbioru i przekazywania danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Pomimo tego, że system funkcjonuje już od wielu lat, to nadal sprawia problemy. Wielu przedsiębiorców nie otrzymuje na czas stosownych certyfikatów i przechodzi w tryb awaryjny lub zaprzestaje wykonywania badań. CEPiK podaje, że zgodnie z zapisami wszystkich polityk certyfikacji, czas realizacji wniosków certyfikacyjnych wynosi 30 dni. Tymczasem Centralny Ośrodek Informatyk nie jest organem administracji i powinien wydawać swoje certyfikaty niezwłocznie po złożeniu wniosku przez skp. Jak ta sprawa wygląda od strony prawnej, wyjaśnia to autor w swoim artykule.

Stałe dążenie do zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego doprowadziło do prawdziwego wysypu wszelkiego rodzaju systemów wspomagania kierowcy. Systemy zwane w skrócie ADAS ułatwiają dziś życie milionom kierowców. Ale czy tylko ułatwiają i wspomagają? A może niosą ze sobą specyficzne problemy i wyzwania? W artykule poznamy blaski i cienie tych systemów.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock