Samochody elektryczne mają być przyszłością motoryzacji, jednak wraz z wprowadzaniem na rynek tej technologii pojawiają się problemy do rozwiązania. O powodowaniu zagrożenia pożarowego i nieprzystosowaniu zabezpieczeń garaży do przepisów przeciwpożarowych dużo się już pisze. Tymczasem są kolejne problemy związane ze zwiększoną masą tych pojazdów. Powodem jest zastosowanie akumulatorów, których masa w wielu popularnych modelach dochodzi do 500 kg. To z kolei przekłada się na większe niebezpieczeństwo nie tylko w przypadku kolizji z lżejszymi pojazdami, ale też ze stosowaną infrastrukturą drogową. Amerykańskie testy zderzeniowe ujawniły, że duża masa własna pojazdów elektrycznych stanowi poważne wyzwanie dla barier energochłonnych. Użyty do testu, ważący blisko 4 tony elektryczny pickup Rivian R1T przebił się przez barierę ochronną, nie napotykając żadnego oporu. Zwiększona masa elektryków prowadzi do kolejnego groźnego problemu. Okazuje się, że stropy parkingów konstruowanych w latach 70. czy 80. mogą nie wytrzymać ciężaru samochodów elektrycznych. Brytyjskie media już donoszą o konieczności budowania nowych parkingów z uwzględnieniem dużej masy elektrycznych aut. Te starsze, w gorszej kondycji mogą się bowiem zawalić, gdy pojazdy elektryczne całkowicie zapełnią miejsca parkingowe. Czyżby ograniczona nośność stropów garaży i brak przystosowania do zasad przeciwpożarowych będzie groził ich zamknięciem dla e-aut? Nadzieją jest wynalezienie alternatywnych, lżejszych źródeł napędu elektrycznego, które umożliwią również zwiększenie zasięgu. O pojazdach zasilanych paliwami alternatywnymi, już teraz sprawiających problemy w SKP przy pierwszej rejestracji, piszemy w artykule Krzysztofa Cieślaka na str. 10.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Nietypowe awarie powodujące nagłe wyłączenie silnika są szczególnym wyzwaniem nawet dla doświadczonych mechaników. W opisywanej w artykule usterce, jaka wystąpiła w Audi A4, kluczowym czynnikiem, który zdecydował o prawidłowym zlokalizowaniu źródła problemu, było właściwe zinterpretowanie kodu usterki oraz zastosowanie odpowiedniego narzędzia diagnostycznego. Opisany przypadek może dotyczyć również innych modeli z silnikiem 2.0 TDI i elektromagnetycznym czujnikiem położenia wału korbowego.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi badania stanu technicznego pojazdu, brak tablic rejestracyjnych lub ich mocowanie grożące odpadnięciem, to usterka decydująca o negatywnym wyniku badania technicznego. Niezależnie od wyniku badania, jeśli tablice są niepewnie zamocowane, warto zwrócić na to uwagę i poinformować użytkownika samochodu o tym problemie. W artykule przedstawiono problem urwanych tablic oraz proponowane metody ich pewnego mocowania.
Artykuł jest kontynuacją opisu budowy i działania zespołów występujących w samochodzie elektrycznym Nissan Leaf ZE0. W nr. 3/2025 SM przedstawiono rozmieszczenie podzespołów, sposób wyłączania wysokiego napięcia oraz działanie ładowarki pokładowej pojazdu. W tym numerze autor opisuje możliwe zakłócenia szybkiego ładowania, w tym sposób postępowania w przypadku wystąpienia w ładowarce pokładowej OBC dwóch kodów usterek: B29C1 – komunikacja EVSE-OBC oraz P3173-OBC. Przedstawiony został również sposób wymiany ładowarki pokładowej OBC.
Coraz bardziej restrykcyjne prawo powoduje, że pojazdy na naszych drogach mają być coraz mniej emisyjne. Jednak nie wszyscy przestrzegają panujących norm, świadomie lub nie. Czy pojazd narusza normy, użytkownik dowiaduje się często podczas badania technicznego. Co zrobić, gdy w trakcie badania samochód emituje zbyt dużo związków toksycznych w spalinach? Jak można pomóc użytkownikowi, jeśli dojdzie do takiej sytuacji? Odpowiedzi na te pytania zamieszczono w artykule.