Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Pojawienie się sztucznej inteligencji (AI) wywołuje tyle samo obaw co nadziei i pozytywów związanych z jej wpływem na nasze życie. Jednym z potencjalnych zagrożeń jest utrata kontroli człowieka nad AI oraz utrata miejsc pracy. Do listy potencjalnych zagrożeń są dodawane cyberbezpieczeństwo, dezinformacja i deepfake, czyli tworzenie fałszywych wideo. Mamy jednak również liczne przykłady pozytywnego wpływania AI na społeczeństwo. Jednym z nich jest wpływ na bezpieczeństwo ruchu na drogach. Jak wiadomo, przyczyną licznych wypadków drogowych jest używanie w czasie jazdy telefonu komórkowego, trzymanego w ręku. Co prawda jest to prawnie zakazane, ale trudne do wyegzekwowania. I tu z pomocą przychodzi AI. Są już kraje w Europie, np. W. Brytania, Francja, gdzie wprowadzono lub planuje się wprowadzić fotoradary ze sztuczną inteligencją, które wychwytują nie tylko pojazdy przekraczające limit prędkości, ale również, czy kierowca nie rozmawia przez telefon, czy w samochodzie nie jedzie zbyt dużo osób oraz czy wszyscy mają zapięte pasy. Na polskich drogach już zadebiutował niemiecki fotoradar TraffiStar SR390, który monitoruje do sześciu pasów jednocześnie, wykrywa używanie telefonu, niezapięte pasy lub przejazd na czerwonym świetle. Większość kierowców popiera stosowanie technologii opartych na wykorzystywaniu kamer do egzekwowania prawa. Dlatego połączenie fotoradarów z AI sprawi, że dbający o bezpieczeństwo odetchną z ulgą. Czy z taką samą ulgą będziemy mogli odetchnąć po wprowadzeniu możliwości uzyskania przez 17-latków prawa jazdy. Więcej o tym projekcie piszemy na stronie 13.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Do  warsztatu przyjechał użytkownik samochodu Volvo XC60 2.0D 163 KM z 2012 r. Klient zgłosił, że brak jest podgrzewania foteli prawego i lewego, nie działa układ Parktronic z przodu i z tyłu oraz gniazdo zapalniczki. Po podłączeniu testera okazało się, że brak jest komunikacji z modułami foteli oraz modułem Parktronica. W artykule opisano całą procedurę diagnozowania tego przypadku usterki aż do momentu znalezienia przyczyny.

W 1’25 SM zostały przedstawione zagadnienie wykonywania badań technicznych pojazdów hipotetycznie spełniających warunki techniczne, ale bez homologacji unijnej. Tym razem tematem artykułu są pojazdy posiadające homologację unijną, ale zawierające w sobie nietypowe rozwiązania konstrukcyjne. Takie rozwiązania można spotkać w pojazdach specjalnych, resortowych, przeznaczonych do użytkowania na lotniskach, ale też i zwykłych, używanych na drogach publicznych. Dobrym przykładem są przyczepy lub naczepy.

W numerze  12’24 SM zostały omówione podstawowe zagadnienia dotyczące klasyfikacji, podziału i oznaczenia pojazdów pożarniczych, natomiast w numerze 1’25 SM zostały omówione badania, jakim poddawane są w akredytowanym laboratorium nowe pojazdy pożarnicze na potrzeby uzyskania świadectwa dopuszczenia. Teraz autor przybliża przebieg procesu dopuszczenia i zawartość tego dokumentu.

W numerze udzielono odpowiedzi na pytanie: Czy wykonując badanie techniczne, należy zatrzymać zniszczony dowód rejestracyjny?

Podkategorie





Aktualności













SiteLock