Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

System wprowadzania używanych pojazdów pożarniczych do jednostek ochrony przeciwpożarowej jest kluczowym elementem wspierającym efektywność działania tych jednostek, zwłaszcza w Ochotniczych Strażach Pożarnych. Możliwość pozyskiwania używanych pojazdów daje szanse na podniesienie zdolności operacyjnych w regionach o ograniczonych zasobach finansowych. W artykule przedstawiono wymagania techniczno-użytkowe, które umożliwiają bezpieczne wprowadzenie tych pojazdów do użytku w jednostkach ochrony przeciwpożarowej.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy w przypadku zespołu pojazdu składającego się z samochodu ciężarowego i przyczepy można wykonać dodatkowe badanie techniczne pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania?

W2023 r. w tzw. ustawie homologacyjnej pojawił się zapis, że wymóg posiadania homologacji dotyczy także pojazdów używanych. Jeżeli pojazd nie ma homologacji lub jej odpowiednika, to producent, dystrybutor lub importer jest zobowiązany uzyskać taki dokument lub indywidualne dopuszczenie tego pojazdu. W związku z problemami, które towarzyszą nam od 2024 r., dotyczącymi pojazdów bez homologacji, należy przypomnieć co to jest homologacja i jakie mamy jej odmiany. Więcej informacji na ten temat podano w artykule.

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji od 16 stycznia 2025 r. umieszczono projekt ustawy zmieniającej prawo o ruchu drogowym dotyczące ustanowienia przesłanek do przyznawania prawa jazdy. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz poprawę mobilności młodych osób, zmniejszając ryzyko ich wykluczenia komunikacyjnego. Proponuje się przywrócenie możliwości wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły 17 lat. Ten projekt wzbudza jednak dużo kontrowersji. Z jednej strony bowiem uzasadnienie ustawy wskazuje, że najmłodsi kierowcy powodują najwięcej wypadków, a z drugiej strony – postuluje się przyznanie praw jazdy siedemnastolatkom. W ocenie autora artykułu taki pomysł jest wewnętrznie sprzeczny.

W ostatnim czasie do biura PISKP wpływa coraz więcej zapytań dotyczących badania pojazdów obcokrajowców. Czy można wykonać okresowe badanie techniczne w pojeździe, w którym dowód rejestracyjny został zatrzymany przez organ kontroli ruchu drogowego, a pojazd jest zarejestrowany poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej? W artykule autor stara się wyjaśnić przedmiotowe zagadnienie.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock