Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Standardem przyjętym przez gros mechaników w trakcie poszukiwania usterek dotyczących układu ładowania i rozruchu silnika staje się użycie najpopularniejszego przyrządu diagnostycznego, jakim jest multimetr. Ten uniwersalny miernik cyfrowy umożliwia wstępną ocenę stanu naładowania akumulatora i uśrednione pomiary: napięcia ładowania oraz spadku napięcia podczas rozruchu jednostki napędowej. Prędkość przetwarzania danych wejściowych oraz czas ich wyświetlenia na ekranie multimetru uniemożliwia jednak dokładniejszą analizę spadku napięcia w instalacji elektrycznej samochodu w trakcie rozruchu silnika lub zweryfikowanie przebiegu tętnień napięcia generowanego przez alternator. Doskonałym narzędziem do tego typu zadań będzie jednokanałowy oscyloskop cyfrowy. W artykule przedstawiono praktyczne przykładów wykorzystania oscyloskopu do pomiarów: spadku napięcia podczas rozruchu silnika, pracy alternatora (analiza tętnień napięcia) oraz poszukiwanie źródeł poboru prądu w instalacji elektrycznej pojazdu.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy trzeba wymieniać dowód rejestracyjny, gdy zabraknie miejsca na wpisy o kolejnych terminach okresowych badań technicznych?

W bieżącej pracy diagnosty konieczna jest biegła znajomość przepisów prawa i ich interpretacji. Nie jest łatwo sprostać temu zadaniu, ponieważ litera prawa lubi być często nowelizowana. Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia jest tego najlepszym przykładem. W artykule autor przypomina, jakie dodatkowe wyposażenie powinno być sprawdzane w pojazdach przystosowanych do nauki jazdy oraz do przeprowadzania egzaminu państwowego. Wskazuje także zmianę, jaka zaszła w warunkach technicznych pojazdów „L”, wprowadzoną w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.

Jedną z oczekiwanych zmian w systemie badań technicznych jest konieczność wykonywania i archiwizowania zdjęć dokumentujących obecność pojazdu na stanowisku kontrolnym w trakcie wykonywania jego badania. Przykładowy sposób automatycznej akwizycji danych z urządzenia wykonującego zdjęcia bezpośrednio do komputera, w którym znajduje się rejestr badań technicznych, został przedstawiony w nr. 5/2016 SM. W tym numerze pokazano, jak skonfigurować smartfon do robienia zdjęć w SKP i jak go połączyć z programem do rejestru badań.

Rosnąca ciągle popularność instalacji gazowych służących do zasilania silników w pojazdach samochodowych oznacza, że coraz więcej takich pojazdów pojawia się na badaniach technicznych w SKP. Badanie pojazdu wyposażonego w instalację gazową wymaga od diagnosty wykonania wielu dodatkowych czynności, które są opisane w dziale V rozporządzenia z 26 czerwca 2012 r. W artykule przypomniano procedurę takiego badania oraz wskazano te elementy instalacji, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Autor ma nadzieję, że artykuł uświadomi diagnostom, że badanie instalacji nie może ograniczyć się tylko do kontroli szczelności i sprawdzenia dokumentów dotyczących zbiornika gazowego.

Podkategorie





Aktualności



profiauto





SiteLock