Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Mobilne podnośniki samochodowe są wykorzystywane przy obsłudze samochodów osobowych, ciężarowych oraz pojazdów specjalnych i uważane za „sekretnego pomocnika” w naprawach i serwisowaniu pojazdów. Podnośniki te dzięki swojej konstrukcji mogą pracować w różnych miejscach warsztatu. Nie wymagają mocowania do podłoża, umoż­liwiają przestawianie ich na dowolne stanowi­sko. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie jest potrzebne urządzenie do podnoszenia samochodu, a nie ma miejsca do zamontowania stałego podnośnika. W artykule zaprezentowano mobilne podnośniki do podnoszenia całych samochodów osobowych, ich przeznaczenie, zalety i wady oraz przykłady spotykanych rozwiązań. 

W dniu 26 kwietnia odbył się protest stacji kontroli pojazdów przeciwko zbyt niskim opłatom za badania techniczne, nie zmienianym od 2004 r. Protest polegał na zamknięciu na cały dzień stacji, ich oznakowaniu plakatami, wręczaniu ulotek właścicielom pojazdów oraz informowaniu, dlaczego środowisko SKP zostało zmuszone do tak drastycznych kroków. W artykule prezentujemy podsumowanie protestu SKP, który został zorganizowany przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów i wsparty przez Związek Dealerów Samochodów oraz Polską Izbę Motoryzacji.

W kontekście nadchodzących ograniczeń dla starszych samochodów w poruszaniu się po centrach miast warto przybliżyć zagadnienie związane z kryteriami i weryfikacją samochodów osobowych i ciężarowych pod kątem pojazdów zabytkowych, których te ograniczenia nie będą obejmowały. Przy głębszej analizie obowiązujących przepisów okazuje się, że prawo w tym zakresie jest dziurawe. W artykule przestawiono problemy z wydawaniem tzw. żółtych tablic oraz z organizacją prywatnych muzeów motoryzacji.

Co pewien czas, w pytaniach kierowanych do biura Izby, wraca temat związany z pojazdami specjalnymi tzw. „resortowymi”. Czy pojazdy te nie muszą spełniać warunków technicznych rozporządzenia ministra ds. transportu? Literalne czytanie zapisów rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów może wprowadzać w błąd, albowiem przywołany jest tam pojazd specjalny. Niemniej jednak należy pamiętać, że nie chodzi tutaj o pojazd specjalny podlegający wspomnianym przepisom. Dla pojazdów specjalnych „resortowych” stosuje się warunki techniczne określone w odrębnych przepisach. Zostały one wymienione w artykule.

Polskie ustawodawstwo nie nadąża za rozwojem techniki motoryzacyjnej. Do dzisiaj brak jest przepisów chociażby dotyczących warunków technicznych pojazdów elektrycznych i badań technicznych takich pojazdów. Nie mamy w tym zakresie nawet projektów zmian prawnych. Za to 8 grudnia 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt zmian w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” dotyczących pojazdów autonomicznych. Potrzeba zmian w przepisach jest spowodowana postępującą rewolucją technologiczną związaną z autonomizacją transportu. W artykule przeanalizowano proponowane zmiany.





Aktualności













SiteLock