Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Stan ogumienia i odpowiedni jego dobór odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie ruchu pojazdów. To przez oponę następuje kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Zadaniem diagnosty jest ocena ogumienia pod kątem stanu, doboru do pojazdu lub osi oraz sprawdzenie, czy ogumienie spełnia warunki techniczne określone w przepisach. Jakie warunki muszą spełniać opony? Co znaczą oznakowania umieszczone na oponach? W jakie opony pojazd nie może być wyposażony? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w artykule.

 

Stan ogumienia i odpowiedni jego dobór odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie ruchu pojazdów. To przez oponę następuje kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Nie jest nowością to, że ów kontakt nie jest zawsze stały i między tymi elementami występuje poślizg, co z kolei przekłada się na zużywanie ogumienia w czasie jazdy. Zatem istotną rolą diagnosty jest ocena ogumienia pod kątem stanu, doboru do pojazdu lub osi oraz sprawdzenie, czy ogumienie spełnia warunki techniczne określone w przepisach. Autor przytacza i omawia warunki techniczne odnoszące się do ogumienia, jak również najbliższe zmiany do rozporządzenia w sprawie warunków technicz­nych pojazdów, które wprowadzają nowe pojęcie opon typu „Super Single”. Do artykułu dołączona jest tabela z indeksami nośności i prędkości opon, którą można wyciąć i umieścić na stanowisku w SKP.

Karol Rytel

Co roku o tej porze powtarza się temat oświetlenia w pojazdach, co jest naturalne ze względu na warunki pogodowe. O ile kwestia działania, ustawienia czy chociażby ewentualnych braków nie sprawia diagnostom większego problemu, kłopotem może okazać się w badaniu pojazd z zamontowaną nadmierną ilością oświetlenia, złą ich barwą czy niefabrycznym miejscem montażu. Z problemami najczęściej będą mieli do czynienia diagności w okręgowych SKP, gdyż tam przyjeżdżają pojazdy o dmc powyżej 3,5 t z nieprawidłowym oświetleniem. Na co należy zwrócić uwagę przy kontroli prawidłowości montażu świateł i jakie rodzaje świateł są dopuszczone? Wyjaśnienie można uzyskać w artykule.

Przepisy dotyczące diagnostów nie zawierają obecnie uregulowań dotyczących ich doszkalania w trakcie wykonywania zawodu ani prowadzenia ośrodków, które mają kształcić kandydatów do tego zawodu. Wszystko odbywa się na zasadzie ogólnych przepisów dotyczących działalności gospodarczej. System ten działa z powodzeniem przynajmniej od 2004 r., tj. od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących tej kwestii. Obecnie w projekcie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ustawodawca zdecydował się na szczegółowe doprecyzowanie tej kwestii. Kto będzie mógł prowadzić ośrodki szkolenia i pod czyim nadzorem – o tym można przeczytać w artykule.

Artykuł jest poświęcony tematowi przedniego oświetlenia w motocy­klach. Przepisy krajowe dotyczące tego rodzaju pojazdów przewidują co prawda pewne odstępstwa, jednak głównym powodem powstania tego artykułu jest fakt, że na rynku znajdują się motocykle, w których rozwiązania techniczne zwią­zane z oświetleniem w polskich przepisach w ogóle nie mają miejsca lub są niezgodne z rozporządzeniem o warunkach technicznych pojazdów. Problem polega na tym, że te motocykle mają homologację, są zarejestro­wane i lada dzień mogą pojawić się w stacjach kontroli pojazdów.





Aktualności













SiteLock