Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W latach 70. i 80. ubiegłego wieku na polskich drogach królowały polskie pojazdy i z demoludów. Były to syreny, warszawy, skody, łady, fiaty, zastawy, dacie, wartburgi czy trabanty. W przypadku autobusów i ciężarówek bezwzględnie dominowały marki Autosan, Jelcz i Star. Dziś tych pojazdów właściwie już nie ma na naszych drogach. Nie oznacza to jednak, że nie mogą pojawić się w SKP. Dlatego autor przedstawia w artykule główne różnice w przeprowadzaniu badania technicznego pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy w latach 80. i wcześniej w stosunku do pojazdów współczesnych.

Koniec lat 80. i początek 90. to rodzący się w Polsce kapitalizm, przez niektórych nazywany wolnością, ale czasami też dzikim kapitalizmem. To działało trochę na zasadzie: co jest niezabronione, jest dozwolone. Handlowano czymkolwiek i gdziekolwiek. To był też napływ szerokim strumieniem z Europy Zachodniej samochodów, które do tej por y były nieosiągalne dla przeciętnego obywatela. Obecnie te auta są już rzadkością na naszych drogach, a w tamtym okresie były obiektem marzeń. Czym różnią się od współczesnych samochodów i jak podejść do badania technicznego pojazdów z lat 90-tych? O tym można przeczytać w artykule.

W nr. 12’24 SM zostały omówione podstawowe zagadnienia dotyczące klasyfikacji, podziału i oznaczenia pojazdów pożarniczych. W tym artykule poruszono zagadnienie badań tych pojazdów w akredytowanym laboratorium. Przedstawiono stanowiska do badań oraz elementy pojazdu, jakie podlegają specjalistycznym badaniom, oraz sposób ich oceny.

Pojazd pomocy drogowej jest dziś jednym z najczęściej spotykanych pojazdów specjalnych w stacjach kontroli pojazdów. Jest też jednym z najczęściej spotykanych przypadków używania do innych celów niż niesienie pomocy uszkodzonym pojazdom na drogach publicznych. Posiadanie takiego samochodu jest związane z wieloma przywilejami, które przysługują pojazdowi specjalnemu. Diagnosta SKP nie odpowiada za to, w jaki sposób ten pojazd jest używany, ale jest zobowiązany do prawidłowej oceny stanu technicznego i wyposażenia tego pojazdu. O czym należy pamiętać? Więcej w artykule.

W numerze  12’24 SM zostały omówione podstawowe zagadnienia dotyczące klasyfikacji, podziału i oznaczenia pojazdów pożarniczych, natomiast w numerze 1’25 SM zostały omówione badania, jakim poddawane są w akredytowanym laboratorium nowe pojazdy pożarnicze na potrzeby uzyskania świadectwa dopuszczenia. Teraz autor przybliża przebieg procesu dopuszczenia i zawartość tego dokumentu.





Aktualności













SiteLock