Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Badanie hałasu jest przeprowadzane w uzasadnionych przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie przekroczenia wartości określonych w warunkach technicznych. W stacjach kontroli pojazdów nie jest to czynność wykonywana zbyt często. Dlatego warto przypomnieć jak powinno wyglądać stanowisko do badań hałasu i w jaki sposób prawidłowo przeprowadza się samo badanie. W artykule podano ostatnio wprowadzone zmiany w warunkach badania, a na zakończenie sposób oceniania wyników.

Zawieszenie pojazdu to zespół elementów mający bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podczas okresowego badania technicznego sprawdzany jest stan połączeń sworzniowych, kulowych czy tulei gumowo-metalowych; a co z amortyzatorami wchodzącymi w skład zawieszenia? Jak i kiedy sprawdza się sprawność tych urządzeń, które mają istotny wpływ na właściwości jezdne pojazdu? Jakie są kryteria dotyczące oceny sprawności tłumienia zawieszenia? Odpowiedzi na te pytania oraz więcej informacji dotyczących badania zawieszenia podano w artykule.

 

Podejrzenie nieprawidłowej lub wręcz braku pracy sterownika nakłada na diagnostę określone procedury postępowania. Użyte przyrządy pomiarowe i proces badania są uzależnione od rodzaju usterki, z jaką mamy do czynienia, a także wiedzy i wyposażenia warsztatu. W artykule autor nakreśla podstawy metodyki postępowania w przypadku określonych usterek sterownika ECU z wykorzystaniem multimetru, oscyloskopu, czy popularnej kontrolki wykonanej z żarówek samochodowych o różnej mocy.

W samochodach elektrycznych, oprócz sprawdzania odłączenia od napięcia, dokonuje się dodatkowo pomiaru wyrównania potencjałów, realizowanego po wymianie elementów przed ponownym ich podłączeniem. Ustala się tu rezystancję izolacji między aktywnymi częściami wszystkich podzespołów elektrycznych a ramą pojazdu. Ten pomiar wyrównania potencjałów to pomiar rezystancji izolacji, który ma sprawdzić, czy wszystkie obudowy elementów wysokonapięciowych są połączone ze sobą i z nadwoziem samochodu przez masowe połączenie. W artykule omówiono pomiary bardzo małych rezystancji za pomocą dwóch i czterech przewodów oraz pomiar bardzo dużych rezystancji w instalacjach wysokonapięciowych.

Artykuł jest odpowiedzią na napływające do PISKP pytania dotyczące samochodu specjalnego o przeznaczeniu pomoc drogowa. Wa­runki techniczne dla tego typu pojazdu zmieniły się w połowie zeszłego roku i część pojazdów zarejestrowa­nych jako samochód specjalny o przeznaczeniu pomoc drogowa, może nie spełniać tych nowych wymagań. Szczególnym przypadkiem, który może mieć z tym pro­blem, jest ciągnik samochodowy. W artykule podano, jakie dodatkowe warunki techniczne musi obecnie spełniać pomoc drogowa oraz dlaczego diagnosta musi również zwrócić uwagę na spełnianie definicji pojazdu specjalnego.





Aktualności













SiteLock