Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W ostatnich wydaniach „Ser wisu Motoryzacyjnego” szeroko opisywaliśmy planowane zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Okazuje się, że to nie jedyne projekty, które będą nowelizowały ustawę „Prawo o ruchu drogowym” w przyszłości. Równolegle do zmian w badaniach technicznych procedowany jest projekt zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr UD94, który wprowadza zmiany w przepisach dotyczących ograniczników prędkości, odstępstw od warunków technicznych oraz drogomierzy. Poniżej o planowanych zmianach w tym zakresie.

Prace nad zmianami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr UD94 trwały prawie cały 2021 rok. Gotowa ustawa, uchwalona przez parlament i podpisana przez prezydenta, została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod pozycją 2165. W artykule autor przedstawia zmiany w zakresie ograniczników prędkości, odstępstw od warunków technicznych oraz drogomierzy, czyli te, które są istotne z punktu widzenia stacji kontroli pojazdów. Obowiązują one od 1 stycznia 2022 r.

Nawet doświadczonym diagnostom czasami trudno jest prawidłowo ustalić wartości administracyjne mas i nacisków. Dodatkowo, gdy właściciel pojazdu będzie występował do ministra infrastruktury o indywidualne odstępstwo do warunków technicznych pojazdów, temat wydaje się jeszcze bardziej skomplikowany. Natomiast należy pamiętać, że prawidłowo ustalone parametr y techniczne umożliwiają użytkownikowi pojazdu wykorzystanie w pełni jego cech konstrukcyjnych oraz zapewnią pomyślne wyniki kontroli zarówno podczas okresowych badań technicznych, jak i kontroli drogowych. W artykule przedstawiono zasady określania mas i nacisków.

Od 1 stycznia 2022 r. organem umocowanym ustawowo do udzielania indywidualnego odstępstwa od warunków technicznych pojazdów jest Transportowy Dozór Techniczny. W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do biura Izby, dotyczącymi prawidłowości wypełniania zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego, na spotkaniu roboczym z TDT zostały omówione najistotniejsze kwestie, które powinny być brane przez diagnostów pod uwagę przy wypełnianiu tego zaświadczenia. Przedstawiamy je w artykule.

Ogranicznik prędkości, jak sama nazwa wskazuje, służy do ograniczenia prędkości pojazdu, która z kolei ma bezpośredni wypływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Obowiązek wyposażenia pojazdu w ogranicznik prędkości wynika z zapisu art. 66 ust. 1a ustawy „Prawo o ruchu drogowym. Jednak przepisy te są niekompletne i należy wrócić do historycznej ustawy z 20 kwietnia 2004 r. Wymieniono tam pojazdy, dla których ogranicznik prędkości nie jest wymagany. W artykule omówiono ponadto zasadę działania ogranicznika, problemy z jego identyfikacją oraz kryteria oceny stanu technicznego.





Aktualności













SiteLock