Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Nadchodzi w życiu diagnosty taki dzień, w którym trzeba zmierzyć się z pojazdem niecodziennym, nietuzinkowym, o specyficznej konstrukcji i przeznaczeniu – pojazdem specjalnym. W sytuacji, gdy taki pojazd przyjedzie na badanie techniczne często trudno jest znaleźć wymagania, jakie musi on spełnić. Podstawową rzeczą do ustalenia jest sama definicja pojazdu specjalnego. Na co zwrócić uwagę podczas podania pojazdu specjalnego? Jakie warunki techniczne musi spełniać taki pojazd? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Zdecydowana większość pojazdów zarejestrowanych w Polsce i zasilanych alternatywnym paliwem gazowym to pojazdy z LPG. Dużo mniej jest pojazdów z CNG. Natomiast niszą w tym segmencie są pojazdy zasilane LNG, czyli gazem ziemnym w fazie ciekłej. Trudno jest więc zdobyć jakąkolwiek dokumentację w celu przedstawienia elementów i zasady działania tej instalacji. Źródłem wiedzy mogą być próby wprowadzenia do eksploatacji autobusów miejskich zasilanych tym paliwem. W dobie mody na ekologiczne pojazdy warto przedstawić tę alternatywę zasilania. Tym bardziej, że takie pojazdy prędzej czy później pojawią się na badanie w SKP.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Wstęp – Krzysztof Trzeciak
Jak podał ostatnio portal www. automobilwoche.de, w ciągu ostatnich pięciu lat liczba warsztatów w Niemczech, które przystąpiły do sieci, wzrosła z 11500 do 15000. Oznacza to istotny wzrost odsetek z 58 do 75% warsztatów porzucających „samotną egzystencję”. Jako powód tak dużego zainteresowania sieciami podaje się prowadzenie przez sieci agresywnego marketingu w różnych kanałach medialnych oraz łatwiejszy dostęp do wiedzy technicznej. W Polsce, przy porównywalnej liczbie warsztatów, odsetek ten wzrósł w tym samym czasie zaledwie z 15 do ok. 17...19%, i to głównie za sprawą malejącej liczby placówek. Czy to oznacza, że nasze warsztaty w mniejszym stopniu niż ich koledzy z zagranicy potrzebują wiedzy i szkoleń? Odpowiedź na to pytanie padła podczas listopadowej Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego (str. 5). Szczegółową relację z konferencji, w której dużo miejsca poświęcono również kwestii badań technicznych, przedstawimy w następnym numerze. Tutaj przywołam generalną konkluzję spotkania: już dzisiaj bez informacji technicznych nie można prawidłowo serwisować nowoczesnych aut, a bez możliwości skorelowania numerów VIN z numerami identyfikacyjnymi części zamiennych nie można ich właściwie dobrać. Są to podstawowe bolączki zgłaszane zarówno przez dystrybutorów części, jak i warsztaty. Rozporządzenie Euro 5 nie jest przestrzegane przez producentów samochodów i nic się nie zmieni w ich dyskryminującym podejściu do aftermarketu. Widocznie polskie warsztaty uznały, że „być w sieci” nie jest panaceum na bolączki, a oferta ich organizatorów jest mniej atrakcyjna niż w innych krajach. Oddając numer grudniowy do rąk naszych Czytelników, życzę wszystkim radosnych Świąt Bożego Narodzenia, a w nadchodzącym roku – trafnych decyzji na wszelkich polach działalności
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W układach zasilania silników diesla znaczącą rolę odgrywa prawidłowe nazewnictwo opisujące przebieg wtrysku paliwa. Niestety zdarza się, że w artykułach czy książkach kąt wyprzedzenia wtrysku jest mylony z kątem wtrysku, a początek tłoczenia nie jest odróżniany od początku wtrysku. W celu uporządkowania terminologii autor artykułu omawia krok po kroku przebieg wtrysku paliwa i jego spalania. Przedstawiono również pomiar statycznego kąta początku tłoczenia, dynamicznych kątów wyprzedzenia tłoczenia, wyprzedzenia wtrysku i wtrysku oraz pomiar ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym. Druga część artykułu w następnym numerze.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Badanie hałasu jest przeprowadzane w uzasadnionych przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie przekroczenia wartości określonych w warunkach technicznych. Sprawdzenie spełnienia warunku ustawowego dotyczącego emisji hałasu należy zarówno do organu kontrolującego, jak także do diagnosty wykonującego badanie techniczne pojazdu. W artykule omówiono procedurę pomiaru hałasu w warunkach skp. Podano kryteria oceny oraz wartości poziomu hałasu zewnętrznego dla pojazdów niehomologowanych. Na koniec artykułu poruszono kwestię dotyczącą dokładanych sygnałów dźwiękowych w pojazdach.