Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Nadchodzi w życiu diagnosty taki dzień, w którym trzeba zmierzyć się z pojazdem niecodziennym, nietuzinkowym, o specyficznej konstrukcji i przeznaczeniu – pojazdem specjalnym. W sytuacji, gdy taki pojazd przyjedzie na badanie techniczne często trudno jest znaleźć wymagania, jakie musi on spełnić. Podstawową rze­czą do ustalenia jest sama definicja pojazdu specjalnego. Na co zwrócić uwagę podczas podania pojazdu specjalnego? Jakie warunki techniczne musi spełniać taki pojazd? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Zdecydowana większość pojazdów zarejestrowanych w Polsce i zasilanych alternatywnym paliwem gazowym to pojazdy z LPG. Dużo mniej jest pojazdów z CNG. Natomiast niszą w tym segmencie są pojazdy zasilane LNG, czyli gazem ziemnym w fazie ciekłej. Trudno jest więc zdobyć jakąkolwiek dokumentację w celu przedstawienia elementów i zasady działania tej instalacji. Źródłem wiedzy mogą być próby wprowadzenia do eksploatacji autobusów miej­skich zasilanych tym paliwem. W dobie mody na ekologiczne pojazdy warto przedstawić tę alternatywę zasilania. Tym bardziej, że takie pojazdy prędzej czy później pojawią się na badanie w SKP.

 

Wstęp – Krzysztof Trzeciak

Jak podał ostatnio portal www. automobilwoche.de, w ciągu ostatnich pięciu lat liczba warsztatów w Niemczech, które przystąpiły do sieci, wzrosła z 11500 do 15000. Oznacza to istotny wzrost odsetek z 58 do 75% warsztatów porzucających „samotną egzystencję”. Jako powód tak dużego zainteresowania sieciami podaje się prowadzenie przez sieci agresywnego marketingu w różnych kanałach medialnych oraz łatwiejszy dostęp do wiedzy technicznej. W Polsce, przy porównywalnej liczbie warsztatów, odsetek ten wzrósł w tym samym czasie zaledwie z 15 do ok. 17...19%, i to głównie za sprawą malejącej liczby placówek. Czy to oznacza, że nasze warsztaty w mniejszym stopniu niż ich koledzy z zagranicy potrzebują wiedzy i szkoleń? Odpowiedź na to pytanie padła podczas listopadowej Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego (str. 5). Szczegółową relację z konferencji, w której dużo miejsca poświęcono również kwestii badań technicznych, przedstawimy w następnym numerze. Tutaj przywołam generalną konkluzję spotkania: już dzisiaj bez informacji technicznych nie można prawidłowo serwisować nowoczesnych aut, a bez możliwości skorelowania numerów VIN z numerami identyfikacyjnymi części zamiennych nie można ich właściwie dobrać. Są to podstawowe bolączki zgłaszane zarówno przez dystrybutorów części, jak i warsztaty. Rozporządzenie Euro 5 nie jest przestrzegane przez producentów samochodów i nic się nie zmieni w ich dyskryminującym podejściu do aftermarketu. Widocznie polskie warsztaty uznały, że „być w sieci” nie jest panaceum na bolączki, a oferta ich organizatorów jest mniej atrakcyjna niż w innych krajach. Oddając numer grudniowy do rąk naszych Czytelników, życzę wszystkim radosnych Świąt Bożego Narodzenia, a w nadchodzącym roku – trafnych decyzji na wszelkich polach działalności

 

W układach zasilania silników diesla zna­czącą rolę odgrywa prawidłowe nazewnictwo opisujące przebieg wtrysku paliwa. Niestety zdarza się, że w artykułach czy książkach kąt wyprzedzenia wtrysku jest mylony z kątem wtrysku, a początek tłoczenia nie jest odróżniany od początku wtrysku. W celu uporządkowania terminologii autor artykułu omawia krok po kroku przebieg wtrysku paliwa i jego spalania. Przedstawiono również pomiar statycznego kąta początku tłoczenia, dynamicznych kątów wyprzedzenia tłoczenia, wyprzedzenia wtrysku i wtrysku oraz pomiar ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym. Druga część artykułu w następnym numerze.

Badanie hałasu jest przeprowadzane w uzasadnionych przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie przekroczenia wartości określonych w warunkach technicznych. Sprawdzenie spełnienia warunku ustawowego dotyczącego emisji hałasu  należy zarówno do organu kontrolującego, jak także do diagnosty wykonującego badanie techniczne pojazdu. W artykule omówiono procedurę pomiaru hałasu w warunkach skp. Podano kryteria oceny oraz wartości poziomu hałasu zewnętrznego dla pojazdów niehomologowanych. Na koniec artykułu poruszono kwestię dotyczącą dokładanych sygnałów dźwiękowych w pojazdach.





Aktualności













SiteLock