Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

 

 

Sieci wymiany danych – to standard we współczesnych samochodach wszystkich klas. Dążenie do bardziej komfortowych pojazdów, zwłaszcza klas wyższych, wyposażonych w coraz to większą liczbę systemów wspomagających kierowcę, a w przyszłości nawet go całkowicie eliminujących, wymusza rozwój sieci wymiany danych. W najbliższych latach rozgości się w nich magistrala typu Ethernet, podobna do tych, którą znamy z biur lub mieszkań. Jakie były etapy rozwoju magistrali i dlaczego powstała danych typu Ethernet? Odpowiedź w numerze.

 

Magistrala danych typu Ethernet nie była dotychczas stosowana w samochodach. Gdy się pojawiła, jej znaczenie szybko zaczęło rosnąć. W niedalekiej przyszłości, już ok. 2020 r., sieć wymiany danych będzie składała się głównie z magistrali danych typu Ethernet. Dlaczego do tej pory nie wykorzystywano Ethernetu? Jakie są jej możliwości techniczne i w jakich układach jest lub będzie ona stosowana? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule. Diagnostyka samochodu za pośrednictwem sieci Ethernet będzie tematem kolejnego artykułu Stefana Myszkowskiego.

 

Od 1 lipca 2018 r. kierowcy, składając wniosek o rejestrację pojazdów, mogą poprosić o tzw. małe tablice rejestracyjne. Regulacje prawne zostały opublikowane w DzU z 2017 r., poz. 2355. Tablice te mają ułatwić życie posiadaczom pojazdów sprowadzonych z USA lub Azji, np. z Japonii, bowiem polskie tablice rejestracyj­ne nie mieściły w miejscu fabrycznie przewidzianym do monta­żu tablic. Ujawnił się jednak problem ze zmniejszonymi tablicami. Okazało się, że stały się one obiektem pożądania kierowców i są często montowane w pojazdach europejskich, które mają odpowiednie wnęki do montażu standardowych tablic rejestracyj­nych. Wydanie małych tablic opiera się na oświadczeniu użytkownika, że w jego pojeździe są zmniejszone wymiary miejsca na tablicę. Okazuje się więc, że w wielu przypadkach składający oświad­czenie poświadcza nieprawdę. Jak powinien w takim przypadku postąpić diagnosta podczas badania takiego pojazdu w SKP? Odpowiedź w artykule.

Temat jednorzędowych tablic rejestracyjnych o pomniejszonych wymiarach był już wielokrotnie poruszany na łamach miesięcznika. Tego typu tablice zostały wprowadzone z myślą o właścicielach pojazdów pochodzących np. z USA , czy Japonii, które mają mniejsze wymiar y miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, co z kolei uniemożliwia zamontowanie tam tradycyjnych tablic o zwykłych wymiarach. Z różnych przyczyn małe tablice stały się obiektem pożądania właścicieli pojazdów, które mają pełnowymiarowe miejsce do umieszczenia zwykłych tablic. Ustawodawca nie przewidział żadnego mechanizmu blokującego przy wydawaniu małych tablic wierząc, że o małe tablice będą wnioskowali tylko Ci, którzy ich rzeczywiście potrzebują. Stało się jednak inaczej i pojawił się także problem. Podczas okresowego badania technicznego nie było podstaw do wyniku negatywnego w przypadku zamontowania małych tablic w zwykłym miejscu. Z ostrożności wielu diagnostów wpisywało do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym w takiej sytuacji usterkę drobną. Czy takie działanie jest poprawne? Jakie stanowisko w tej sprawie zajęło Ministerstwo Infrastruktury? Odpowiedź w artykule

Kontynuujemy cykl na temat podstaw aktywności internetowej warsztatu samochodowego. Posiadanie własnej, odpowiednio zaprojektowanej i wypełnionej właściwą treścią strony internetowej oraz sprawne odpowiadanie na elektroniczne listy skierowane do firmy na pewno będą świadectwem profesjonalizmu oraz nowoczesności warsztatu. W poprzednim numerze omówiliśmy temat zawartości i formatu strony, teraz kolej na jej tworzenie.





Aktualności













SiteLock