Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

 

Majowa konferencja PISKP w Ossie miała dać odpowiedź na pytanie: „Unifikacja badań w UE – czy będziemy gotowi?”. W wystąpieniach i dyskusjach podkreślano konieczność jak najszybszego rozpoczęcia wprowadzania odpowiednich modyfikacji prawnych, pojawiały się zarazem obawy, czy uda się z nimi zdążyć na czas (relacja z konferencji na str. 5). Okazało się jednak, że to nie implementacja dyrektywy unijnej wprowadzi największe zmiany w organizacji badań technicznych. Jak wynikało z wystąpienia podczas konferencji przedstawicieli MSW i COI, wdrożenie projektu CEPiK 2.0 pozwoli dodatkowo unormować kilka patologii związanych z funkcjonowaniem SKP. Założenia projektu i planowane zmiany prezentujemy na str. 15. Teraz pozostaje czekać na wdrożenie zarówno nowego CEPiK-u, jak i dyrektywy unijnej 2014/45/UE. Mamy nadzieję, że unikniemy sytuacji, gdy pośpiech i nieprzemyślane zapisy uniemożliwią planowane uporządkowanie systemu badań. Maj obfitował w liczne imprezy targowe, stąd w numerze polecam również relacje z targów Stacja Paliw, Lubtech i ProfiAuto Show, podczas których mieliśmy okazję spotkać się z naszymi Czytelnikami. Kolejnym wydarzeniem będą targi Inter Cars we wrześniu, połączone ze świętowaniem ćwierćwiecza istnienia tej firmy – już teraz zapraszam na Stadion Narodowy.

 

W niektórych stacjach przez stanowisko kontrolne przejeżdża kierowca pojazdu, a w innych – uprawniony diagnosta. Czy kierowca pojazdu może prowadzić go po linii diagnostycznej i tylko wykonywać polecenia diagnosty? Odpowiedź wcale nie jest taka prosta i jednoznaczna, bowiem nigdzie nie ma wyraźnego zakazu prowadzenia samochodu podczas badania technicznego przez jego użytkownika. W artykule przeprowadzono analizę tego problemu i pokazano plusy i minusy obydwu rozwiązań.

Lampki kontrolne znajdujące się na desce rozdzielczej samochodu mogą pełnić funkcje ostrzegawcze, informacyjne i alarmujące. W przypadku większości z nich wiadomo, co należy zrobić w momencie, gdy się zaświecą. Ich znaczenie jest wśród mechaników i diagnostów znane (zostały opisane w nr. 5/2018 SM). W samochodach elektrycznych i hybrydowych istnieją jednak zarówno nowe kontrolki, jak i takie, których znaczenie jest zupełnie inne. W artykule przedstawiono wybór najczęściej spotykanych w samochodach elektrycznych i hybrydowych lampek kontrolnych wraz z krótkim opisem znaczenia poszczególnych piktogramów i działania, z którym wiąże się ich zaświecenie.

W Polsce zaczęły ostatnio działać grupy przestępcze, które podstawiają do badań niesprawne auto, a potem wyłudzają poświadczenie nieprawdy i szantażują diagnostów, że złożą doniesienie o popełnieniu przestępstwa, jeśli diagnosta nie zapłaci im odpowiedniego haraczu. Artykuł ma być przestrogą dla diagnostów i skłonić ich do wyciągnięcia dla siebie wniosków, by móc uchronić się przed konsekwencjami działania osób nieuczciwych. Autor podaje również wskazówki, jak chronić się przed taką praktyką i co zrobić, jeśli diagnosta padł już ofiarą oszustów.

Od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca radykalnie zmienił zasady opodatkowania leasingu nabycia i użytkowania samochodów w firmach. Niedługo minie rok od daty wejścia w życie nowych przepisów w tym zakresie. W tym czasie dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji dotyczących stosowania nowych uregulowań. Warto znać opisane w nich zasady, aby nie narazić się na utratę przywilejów podatkowych.





Aktualności













SiteLock