Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W niektórych stacjach przez stanowisko kontrolne przejeżdża kierowca pojazdu, a w innych – uprawniony diagnosta. Czy kierowca pojazdu może prowadzić go po linii diagnostycznej i tylko wykonywać polecenia diagnosty? Odpowiedź wcale nie jest taka prosta i jednoznaczna, bowiem nigdzie nie ma wyraźnego zakazu prowadzenia samochodu podczas badania technicznego przez jego użytkownika. W artykule przeprowadzono analizę tego problemu i pokazano plusy i minusy obydwu rozwiązań.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W Polsce zaczęły ostatnio działać grupy przestępcze, które podstawiają do badań niesprawne auto, a potem wyłudzają poświadczenie nieprawdy i szantażują diagnostów, że złożą doniesienie o popełnieniu przestępstwa, jeśli diagnosta nie zapłaci im odpowiedniego haraczu. Artykuł ma być przestrogą dla diagnostów i skłonić ich do wyciągnięcia dla siebie wniosków, by móc uchronić się przed konsekwencjami działania osób nieuczciwych. Autor podaje również wskazówki, jak chronić się przed taką praktyką i co zrobić, jeśli diagnosta padł już ofiarą oszustów.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca radykalnie zmienił zasady opodatkowania leasingu nabycia i użytkowania samochodów w firmach. Niedługo minie rok od daty wejścia w życie nowych przepisów w tym zakresie. W tym czasie dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji dotyczących stosowania nowych uregulowań. Warto znać opisane w nich zasady, aby nie narazić się na utratę przywilejów podatkowych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Lampki kontrolne znajdujące się na desce rozdzielczej samochodu mogą pełnić funkcje ostrzegawcze, informacyjne i alarmujące. W przypadku większości z nich wiadomo, co należy zrobić w momencie, gdy się zaświecą. Ich znaczenie jest wśród mechaników i diagnostów znane (zostały opisane w nr. 5/2018 SM). W samochodach elektrycznych i hybrydowych istnieją jednak zarówno nowe kontrolki, jak i takie, których znaczenie jest zupełnie inne. W artykule przedstawiono wybór najczęściej spotykanych w samochodach elektrycznych i hybrydowych lampek kontrolnych wraz z krótkim opisem znaczenia poszczególnych piktogramów i działania, z którym wiąże się ich zaświecenie.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Coraz częściej mówi się o tym, że dymomierze używane w stacjach kontroli pojazdów są nieskuteczne w przypadku pojazdów z silnikami Diesla, które spełniają normy emisji spalin Euro 5 i wyższe. Dlatego też w niektórych krajach europejskich, np. w Belgii, Holandii, czy też w Niemczech, wprowadza się do wyposażenia SKP nowe urządzenia – liczniki cząstek stałych, które umożliwiają wykrycie, czy filtr DPF jest sprawny, niesprawny, albo np. został usunięty. Należy się spodziewać, że w przyszłości urządzenia te znajdą się także w wyposażeniu stacji kontroli pojazdów w Polsce. W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace grupy eksperckiej, która zajmuje się też tym tematem. W artykule omówiono ostatnie zalecenia Komisji Europejskiej w sprawie stosowania liczników cząstek stałych.