Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła pandemię koronawirusa. Większość krajów na świecie skupia się na działaniach ograniczających jego rozprzestrzenianie się. Działania polskich władz również skupiają się wokół tego problemu. Wprowadzono stan epidemii i zakaz przemieszczania się. Funkcjonowanie stacji kontroli pojazdów nie zostało ograniczone i do badania technicznego nadal trzeba pojawić się przed upływem obowiązujących terminów. Mając na uwadze ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury we współpracy ze środowiskiem reprezentującym stacje kontroli pojazdów, m.in. z Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów oraz Instytutem Transportu Samochodowego, przygotował do wiadomości i wykorzystania „wykaz dobrych praktyk”, które mają na celu zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczenie sytuacji negatywnych, zwłaszcza dla przedsiębiorców prowadzących SKP, diagnostów, a także posiadaczy i właścicieli pojazdów. W artykule omówiono zasady działania skp w obliczu nowych warunków.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Praca w zawodzie uprawnionego diagnosty samochodowego wiąże się z ciągłą oceną stanu technicznego pojazdów, jak i prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji z tym związanej. W artykule opisane dwie sytuacje związane z dokumentacją badania technicznego. W pierwszym przypadku opisano nieprawidłowości związane z masami F1 i F2 zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, które nie pokrywały się ze stanem faktycznym wynikającym z tabliczki znamionowej pojazdu. Drugi przypadek dotyczył niezgodności danych zawartych w zagranicznym odpowiedniku dowodu rejestracyjnego z danymi w dokumencie identyfikacyjnym (DIP) pojazdu sprowadzonego z zagranicy.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Wprowadzanie coraz nowocześniejszych rozwiązań technicznych w konstrukcjach pojazdów wymusza na warsztatach samochodowych również „podążanie z duchem czasu”. Zmiany te dotyczą zarówno pogłębiania wiedzy technicznej niezbędnej do prawidłowej naprawy podzespołów i prac serwisowych, jak i odpowiedniego wyposażenia. Przez bardzo długi czas uważano, że urządzenia diagnostyczne typu skaner, diagnoskop, czy interfejs diagnostyczny są zastrzeżone tylko dla warsztatów zajmujących się diagnostyką i naprawą układów elektrycznych i elektronicznych systemów samochodowych. Obecnie powinien być standardowym wyposażeniem każdego warsztatu. Jeżeli ustaliliśmy, że bez odpowiedniego testera nie można prawidłowo funkcjonować, to nasuwa się następne pytanie: jakie urządzenie zakupić? Autor na podstawie własnego doświadczenia omawia poszczególne kryteria wyboru testera właściwego dla danej działalności.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
11 sierpnia 2023 r. została opublikowana ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza chyba najważniejszą w ostatnich latach zmianę w podatku od towarów i usług, czyli obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych i stosowania KSeF. Z dniem 1 lipca 2024 r. znikną także z obiegu noty korygujące. Nabywca nie będzie mógł ich wystawić dla wystawcy faktury w celu skorygowania błędnych danych zawartych na fakturze. Faktura korygująca będzie jedynym dokumentem w obiegu, w którym podatnicy będą mogli korygować błędy znajdujące się na pierwotnych fakturach. Czym jest faktura ustrukturyzowana i jakie konsekwencje dla przedsiębiorców będzie niosła ustawa? Odpowiedź znajduje się w artykule.
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Majowa konferencja PISKP w Ossie miała dać odpowiedź na pytanie: „Unifikacja badań w UE – czy będziemy gotowi?”. W wystąpieniach i dyskusjach podkreślano konieczność jak najszybszego rozpoczęcia wprowadzania odpowiednich modyfikacji prawnych, pojawiały się zarazem obawy, czy uda się z nimi zdążyć na czas (relacja z konferencji na str. 5). Okazało się jednak, że to nie implementacja dyrektywy unijnej wprowadzi największe zmiany w organizacji badań technicznych. Jak wynikało z wystąpienia podczas konferencji przedstawicieli MSW i COI, wdrożenie projektu CEPiK 2.0 pozwoli dodatkowo unormować kilka patologii związanych z funkcjonowaniem SKP. Założenia projektu i planowane zmiany prezentujemy na str. 15. Teraz pozostaje czekać na wdrożenie zarówno nowego CEPiK-u, jak i dyrektywy unijnej 2014/45/UE. Mamy nadzieję, że unikniemy sytuacji, gdy pośpiech i nieprzemyślane zapisy uniemożliwią planowane uporządkowanie systemu badań. Maj obfitował w liczne imprezy targowe, stąd w numerze polecam również relacje z targów Stacja Paliw, Lubtech i ProfiAuto Show, podczas których mieliśmy okazję spotkać się z naszymi Czytelnikami. Kolejnym wydarzeniem będą targi Inter Cars we wrześniu, połączone ze świętowaniem ćwierćwiecza istnienia tej firmy – już teraz zapraszam na Stadion Narodowy.