Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Zostały wznowione prace zmierzające do wdrożenia do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy 2014/45/UE. Projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” został skierowany do konsultacji publicznych i międzyresortowych. Przewiduje on zmiany w systemie badań technicznych pojazdów na trzech płaszczyznach, tzn. dla kierowców – właścicieli lub posiadaczy pojaz­dów, dla przedsiębiorców oraz dla diagnostów. W arty­kule autor omówił w skrócie zmiany, jakie cze­kają diagnostów.

W poprzednim numerze zostały opisane planowane zmiany w badaniach technicz­nych pojazdów. Jest to związa­ne z procedowanym obecnie dużym projektem ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz nie­których innych ustaw. Projektowane zmiany można po­dzielić na trzy obszary: badania techniczne, stacje kon­troli pojazdów oraz uprawnieni diagności. W tym numerze autor przedstawił zmiany czekające stacje kontroli pojazdów. Omówiono m.in. zakres działalności trzech rodzajów stacji SKP oraz zasady uzyskiwania nowego wpisu do rejestru.

Od 1 lipca 2016 r. funkcjonuje w polskim prawodawstwie pojęcie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Mali oraz średni przedsiębiorcy zostali objęci obowiązkiem comiesięcznego generowania i przekazywania danych w tej formie. Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek ten będzie dotyczył także mikroprzedsiębiorców. W artykule przedstawiono zasady prowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego oraz kwestię sankcji za brak stosowania JPK w ewidencji VAT.

W poprzednim numerze „Serwisu Motoryzacyjnego” zostały opisane zmiany, jakie przewiduje się w badaniach technicznych w związku z wdrożeniem dyrektywy 2014/45/UE. Od tego czasu pojawiła się nowsza wersja projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, która została opublikowana 13 kwietnia na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji. Prace legislacyjne są na etapie oceny projektu przez Komisję Prawniczą. Zamieszczony artykuł jest poświęcony stacjom kontroli pojazdów w kontekście najnowszej dostępnej wersji projektu.

O napięciach pożyczonych do zasilania konkretnych podzespołów można dużo pisać, ale najlepiej jak omawia się konkretne przypadki. Autor artykułu posłużył się przy tym przykładem z praktyki warsztatowej, dotyczącym samochodu marki Opel z silnikiem 1.8 i sterow­nikiem typu Simtec. Aby napra­wić uszkodzony system sterowania tego silnika, należy naprawić sterownik. Błędem nie jest wcale „pożyczenie” napięcia zasilania z innego miejsca. Autor opisuje szczegółowo sposób pobrania masy referencyjnej i napięcia dla tego sterownika. Innym omówionym przykładem jest Opel Zafira z typowym objawem niereagowania na pedał przyspieszenia. Po opisanych w numerze naprawach samochody jeżdżą bezawa­ryjnie przez wiele lat.





Aktualności













SiteLock