Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W poprzednim numerze zostały opisane planowane zmiany w badaniach technicznych pojazdów. Jest to związane z procedowanym obecnie dużym projektem ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Projektowane zmiany można podzielić na trzy obszary: badania techniczne, stacje kontroli pojazdów oraz uprawnieni diagności. W tym numerze autor przedstawił zmiany czekające stacje kontroli pojazdów. Omówiono m.in. zakres działalności trzech rodzajów stacji SKP oraz zasady uzyskiwania nowego wpisu do rejestru.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W poprzednim numerze „Serwisu Motoryzacyjnego” zostały opisane zmiany, jakie przewiduje się w badaniach technicznych w związku z wdrożeniem dyrektywy 2014/45/UE. Od tego czasu pojawiła się nowsza wersja projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, która została opublikowana 13 kwietnia na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji. Prace legislacyjne są na etapie oceny projektu przez Komisję Prawniczą. Zamieszczony artykuł jest poświęcony stacjom kontroli pojazdów w kontekście najnowszej dostępnej wersji projektu.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
O napięciach pożyczonych do zasilania konkretnych podzespołów można dużo pisać, ale najlepiej jak omawia się konkretne przypadki. Autor artykułu posłużył się przy tym przykładem z praktyki warsztatowej, dotyczącym samochodu marki Opel z silnikiem 1.8 i sterownikiem typu Simtec. Aby naprawić uszkodzony system sterowania tego silnika, należy naprawić sterownik. Błędem nie jest wcale „pożyczenie” napięcia zasilania z innego miejsca. Autor opisuje szczegółowo sposób pobrania masy referencyjnej i napięcia dla tego sterownika. Innym omówionym przykładem jest Opel Zafira z typowym objawem niereagowania na pedał przyspieszenia. Po opisanych w numerze naprawach samochody jeżdżą bezawaryjnie przez wiele lat.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Od 1 lipca 2016 r. funkcjonuje w polskim prawodawstwie pojęcie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Mali oraz średni przedsiębiorcy zostali objęci obowiązkiem comiesięcznego generowania i przekazywania danych w tej formie. Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek ten będzie dotyczył także mikroprzedsiębiorców. W artykule przedstawiono zasady prowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego oraz kwestię sankcji za brak stosowania JPK w ewidencji VAT.
- Szczegóły
- Olga
- Kategoria: Subpages
Od początku 2019 r. zmieniły się przepisy podatkowe dotyczące zasad rozliczania w kosztach samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Mają one wpływ na opodatkowanie leasingu, nabycia i używania tych samochodów w firmie. Księgowi obsługujący przedsiębiorców zaczęli wysyłać do stacji kontroli pojazdów auta firmowe w celu wykonania dodatkowego badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) lub w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Wówczas okazało się, że diagności nie bardzo wiedzą, co mają robić. Wydawało się, że wystarczy zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z przywołaniem podstaw prawnych ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Takie działanie nie jest prawidłowe. W artykule wyjaśniano poprawną procedurę przeprowadzenia takiego dodatkowego badania.