Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W numerze 1/2024 SM została opisana budowa i działanie układu kontroli ciśnienia w oponach TPMS. Przedstawione zostały dwa rozwiązania konstrukcyjne układów TPMS: z pomiarem pośrednim i bezpośrednim. W tym drugim rozwiązaniu stosuje się odrębne czujniki ciśnienia z nadajnikiem fal radiowych i anteny przekazujące informacje do sterownika. Układ TPMS montowany w niektórych modelach samochodów Tesla działa jednak nieco inaczej. Przesył danych odbywa się w nich przy użyciu protokołów standardu Bluetooth. Jak działają czujniki wykorzystujące Bluetooth i czy wymagają adaptacji przyrządem po wymianie zaworu opony? Odpowiedź można znaleźć w artykule.

Na przestrzeni lat wykrystalizowało się kilka koncepcji konfiguracji układu napędowego: klasyczny, przedni zblokowany, tylny zblokowany, z silnikiem umieszczonym centralnie. Jednak w niektórych modelach samochodów był lub jest stosowany układ określany jako transaxle, o nieco odmiennej budowie. W tym układzie skrzynka biegów jest konstrukcyjnie oddzielona od jednostki napędowej, zblokowana z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym i umieszczona przy napędzanej osi tylnej. W artykule przedstawiono różne odmiany układu transaxle oraz określone przypadki jego stosowania.

Turbosprężarka, kiedyś montowana niemal wyłącznie w pojazdach sportowych, jest dziś standardowym elementem wyposażenia zwykłych, masowo produkowanych samochodów. Aby jak najlepiej wykorzystać jej możliwości, stosuje się różne sposoby regulacji jej pracy. Jeden z nich to upust spalin, realizowany za pomocą zaworu wastegate. Element roboczy zaworu ma postać przepustnicy (zaworu motylkowego). Zwykle znajduje się we wspólnej z turbiną obudowie. Wcześniej stosowano zawory talerzykowe (grzybkowe) zabudowywane oddzielnie. W nowoczesnych konstrukcjach silników, w których turbosprężarka jest zintegrowana z kolektorem wylotowym, zawór obejściowy także stanowi jego część. Jak działa zawór wastegate i jakie jego rodzaje spotyka się w samochodach – można dowiedzieć się z artykułu.

W numerze 6/2024 SM opisaliśmy budowę i działanie zawieszeń pneumatycznych. W rozwiązanie takie jest wyposażone także Porsche Panamera. W wersji E-Hybrid (o napędzie hybrydowym z opcją plug-in) zawieszenie to może być uzupełnione o funkcję o nazwie Porsche Active Ride. Zmiana charakterystyki tego typu zawieszenia odbywa się bez dostarczania energii z obcego źródła. Umożliwia osiągnięcie kompromisu pomiędzy tradycyjnie sprzecznymi wymaganiami, stawianymi konstruktorom podwozi (bezpieczeństwo vs. komfort). W artykule opisano budowę i działanie zawieszenia Porsche Active Ride.

Coraz więcej nowych rozwiązań technicznych w motoryzacji powstaje z myślą o ich wykorzystaniu w samochodach o napędzie elektrycznym lub hybrydowym. Inwencja konstruktorów zwraca się także w stronę dostosowywania podzespołów znanych i stosowanych już od dawna do specyficznych wymagań i warunków pracy występujących w pojazdach, których źródłem napędu (przynajmniej jedynym) nie jest już tylko silnik spalinowy. W artykule przedstawiono kilka takich przykładów, w tym m.in. elektryczny generator trakcyjny TSG/PTG, hamulce In-Drive Brake, czy silnik elektryczny o osiowym przepływie strumienia magnetycznego.





Aktualności













SiteLock