Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy stają się coraz popularniejsze w Europie, z racji wymogów, jakie nakłada na producentów Unia Europejska. Ich stosowanie zwiększa bezpieczeństwo jazdy i poprawia komfort prowadzenia samochodu. Jednak jest również przyczyną powstawania nowego rodzaju hamowania, tzw. „hamowania fantomowego”, czyli inaczej wywoływanego przez złudzenie. Co oznacza ten termin i jakie jest jego źródło? O tym można dowiedzieć się z artykułu.

Artykuł jest zarysem historii rozwoju systemu badań technicznych w Polsce w latach 1970-1990. Pokazuje również postęp, jaki dokonał się w tej dziedzinie. Ten temat po raz pierwszy pojawia się na łamach „Serwisu Motoryzacyjnego” i jest prawdopodobnie pierwszą, publikowaną próbą przybliżenia historii badań technicznych w Polsce. W artykule wykorzystano zdjęcia z roku 1971 pochodzące z Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Ustawodawca zauważył potrzebę wprowadzenia zmian przewidzianych w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” w związku z dynamicznym rozwojem technologii stosowanych w takich urządzeniach, jak: hulajnoga elektryczna, deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenia samopoziomujące i inne urządzenia o podobnej konstrukcji wyposażone w napęd elektryczny lub napędzane siłą mięśni, przeznaczone do transportu osób. Konieczność wprowadzenia zmian wynika z oczekiwań społecznych oraz potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Ustawa jest obecnie w senacie, ale należy założyć, że wejdzie ona w życie jeszcze w tym roku. Jakie definicje elektrycznej hulajnogi zostaną wprowadzone? Z jaką prędkością będzie można poruszać się hulajnogą po ścieżce dla rowerów? Czy hulajnoga elektryczna zostanie uznana motorowerem? Odpowiedzi na te pytania udziela autor artykułu.

W2023 r. w tzw. ustawie homologacyjnej pojawił się zapis, że wymóg posiadania homologacji dotyczy także pojazdów używanych. Jeżeli pojazd nie ma homologacji lub jej odpowiednika, to producent, dystrybutor lub importer jest zobowiązany uzyskać taki dokument lub indywidualne dopuszczenie tego pojazdu. W związku z problemami, które towarzyszą nam od 2024 r., dotyczącymi pojazdów bez homologacji, należy przypomnieć co to jest homologacja i jakie mamy jej odmiany. Więcej informacji na ten temat podano w artykule.

Pomimo wejścia w życie zmiany przepisów rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, zagadnienie identyfikacji pojazdu na podstawie karty pojazdu nadal budzi pewne kontrowersje. Autor w artykule staram się rozwiać wątpliwości, a także przedstawić swój pogląd na tę kwestię.

 





Aktualności













SiteLock