Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Kilkanaście lat temu było głośno o mechanizmach elektrohydraulicznego uruchamiania hamulców (EHB, SBC), w których wyeliminowano bez­pośrednie mechaniczne połączenie pedału z pompą. W wyniku nacisku na pedał powstawał sygnał elektrycz­ny, przekazywany do sterownika, skąd odpowiednie polecenia trafiały do elementów wykonawczych poszcze­gólnych kół. Rozwiązanie jednak ze względu na skomplikowaną budowę, trudną obsługę i dużą zawodność nie znalazło ono szerszego zastosowania. W związku z rozpowszechnieniem pojazdów o napę­dzie elektrycznym i hybrydowym, w których wykorzy­stanie podciśnienia do wspomagania działania układu hamulcowego jest trudne lub wręcz niemożliwe, pojawi­ła się potrzeba opracowania urządzeń wspomaga­jących funkcjonujących niezależnie od silnika spalino­wego. Tak powstało elektromechaniczne rozwiązanie Boscha o nazwie iBooster oraz urządzenie MK C1/IBS firmy Continental. W artykule omówiono budowę i zasadę działania obu tych systemów.

 

Jedną z najczęściej występujących usterek w sterowaniu silnikami jest uszkodzenie dotyczące elektronicznie ustawianej przepustnicy. Uszkodzony może być sterownik, a w nim układ scalony, okablowanie i wtyczki, a także sam zespół przepustnicy. Na podstawie wygenerowanego błędu (o przepustnicy) przez sterownik silnika, przeprowadza się określoną diagnostykę w celu znalezienia usterki. W przypadkach, w których uszkodzenie występuje przez cały czas, znalezienie tej części nie powinno stanowić trudności. Problem pojawia się wtedy, kiedy złe funkcjonowanie przepustnicy występuje tylko czasami i to w bliżej nieokreślonych warunkach. Autor podpowiada, w jaki sposób przeprowadzić diagnostykę, aby można było wymienić tylko uszkodzony element.

 

Czy stan filtra DPF może mieć wpływ na sprawność turbosprężarki? Czy usterka objawiająca się spadkiem osiągów pojazdu i wyrażana jest nagłą utra­tą mocy i prędkości jest faktycznie spowodowana przez układ doładowania? Bardzo często brak wiedzy o wzajemnych relacjach technicznych poszczególnych systemów jest przyczyną kilkukrotnej wymiany określonych podzespołów. W podglądzie parametrów pracy układu doładowania zaobserwujemy bardzo często brak wzrostu ciśnienia po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika. Taka informacja mówi nam nie o uszkodzeniu turbosprężarki, tylko o nieprawidłowości w jej działaniu tego lub innego układu w całości systemu. Może być wy­nikiem wielu usterek, zarówno układu sterowania wy­dajnością turbosprężarki, jak i systemu paliwowego, czy niedrożnością układu wydechowego. O wzajemnych zależnościach układu doładowania z filtrem DPF i układem EGR w artykule.

 

Immobilizer w teorii jest sprzymierzeńcem każdego kierowcy, a wrogiem każdego potencjalnego złodzieja samochodów – jego zadaniem jest zabezpieczenie auta przed kradzieżą. Krótko mówiąc, immobilizer jest elektroniczną blokadą zapłonu silnika mającą na celu uniemożliwienie uruchomienia pojazdu przez osobę nieuprawnioną. W praktyce jednak potrafi on przysporzyć kierowcy całkiem sporych kłopotów. Jakie mogą to być problemy i jak radzić sobie w przypadku awarii immobilizera? Odpowiedź w artykule.

Sytuacja epidemiologiczna zmusiła przedsiębiorców prowadzących lokale gastronomiczne i sklepy do poszukiwania nowych sposobów na dotarcie do konsumentów. Pojawiły się food trucki i mobilne sklepy, które są idealnym rozwiązaniem na prowadzenie działalności gospodarczej, mimo obowiązujących obostrzeń. Rosnąca popularność takich mobilnych lokali sprawia, że pojazdy takie coraz częściej pojawiają się w stacjach kontroli pojazdów. Jakie warunki techniczne powinny spełniać tego typu pojazdy? Na co zwrócić szczególną uwagę podczas badania technicznego? Kiedy dany pojazd zakwalifikować do rodzaju specjalny o przeznaczeniu sklep/bar? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w numerze.





Aktualności













SiteLock