Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Wiele już powiedziano i napisano na temat dyrektywy 2014/45/UE oraz koniecznych zmian w systemie badań technicznych pojazdów w Polsce. Wszyscy zainteresowani doskonale wiedzą o tym, że aktualnie obowiązująca dyrektywa dotycząca badań technicznych pojazdów weszła w życie 20 maja 2014 r. Zgodnie z jej zapisami projekty krajowych aktów prawnych miał y być gotowe do 20 maja 2017 r., a zacząć obowiązywać od 20 maja 2018 r. Z różnych i często bardzo złożonych względów terminy te nie zostały dotrzymane. Bardzo często w dyskusji podnoszono argumenty, że procedowanie projektowanych zmian jest konieczne, ponieważ Polska musi wdrożyć dyrektywę, gdyż nasz system badań technicznych odstaje od tych w innych krajach europejskich. Ale trzeba sobie zadać pytanie: czy rzeczywiście tak jest? Czy konieczne są rewolucyjne zmiany, czy wystarczą kosmetyczne? Autor analizuje brakujące elementy do wdrożenia w Polsce.

Wszystkie stacje kontroli pojazdów są prowadzone w systemie działalności regulowanej. Niestety, podmioty nadzorujące pracę stacji i diagnostów coraz częściej podczas rokrocznych kontroli lub w momencie zakładania takiej działalności gospodarczej nadużywają swoich uprawnień w stosunku do przedsiębiorców. Tymczasem każde działanie urzędnika wobec obywatela musi mieć swoją podstawę prawną. Jeśli jego działanie nie ma takiej podstawy, jest ono niedozwolone i nie może pociągać żadnych negatywnych skutków prawnych. Czy urzędnik może od przedsiębiorcy żądać dokumentów lub wyjaśnień, jeśli przepis prawa mu na to wprost nie pozwala? Odpowiedź na to pytanie i więcej informacji  o podstawowych zasadach prawa w tym zakresie można znaleźć w artykule.

Współczesne silniki benzynowe są coraz nowocześniejsze, coraz mniej palą i mają znacznie większą moc niż ich odpowiedniki nawet sprzed kilku lat. Niestety, ze względu na większe wysilenie są też o wiele bardziej narażone na awarie. W artykule przedstawiono przypadek naprawy silnika 1.6 EcoBoost w samochodzie Ford, w którym zdiagnozowano brak osiągów i niewłaściwe działanie układu zasilania powietrzem.

Każdy przedsiębiorca jest skazany na kontakt z licznymi urzędami. Korespondencja z nimi nadal często odbywa się w formie papierowej, co w żaden sposób nie odpowiada już standardom komunikacji w XXI w. Aparat biurokratyczny powoli się reformuje. Takim przykładam reformy jest wprowadzenie tzw. e-Doręczeń. To usługa, która umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Czym się różni od zwykłej poczty elektronicznej i jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, aby korzystać z tej formy korespondencji? Odpowiedź w artykule.

W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko, gminy będą mogły wkrótce ustanawiać strefy czystego transportu obejmujące drogi zarządzane przez gminę, do której zakazuje się wjazdu pojazdów spalinowych. Na razie mówi się o powstaniu takich stref w Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu, ale z biegiem czasu powstaną również w innych miastach. Będzie to miało wpływ na funkcjonowanie miast i niestety uderzy także w branżę stacji kontroli pojazdów i warsztatów samochodowych. Dlaczego? Odpowiedź można znaleźć w artykule.





Aktualności













SiteLock