Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Wypadania zapłonów, jeśli jest ich za dużo, mogą zniszczyć katalizator. Zawsze przyczyniają się do zwiększenia emisji składników szkodliwych spa lin. System diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD musi więc nadzorować procesy spalania w silniku, aby poinformować kierowcę oraz mechanika, że w silniku występują lub występowały wypadania zapłonów. Chroni on kierowcę przed wydatkiem (zniszczony katalizator), a środowisko naturalne przed nadmiernym zanieczyszczeniem. Z artykułu można się dowiedzieć, jak system OBD wykrywa wypadanie zapłonów, kiedy wyłącza monitor wypadania zapłonów oraz w jaki sposób ocenia możliwe następstwa tego zjawiska.

Tryb pracy nr 6 systemu OBD II/EOBD jest rzadko wykorzystywany przez diagnostów, ponieważ trudno jest znaleźć w literaturze europejskiej informacje na ten temat, dostępne dla niezależnych warsztatów. Diagnosta może poprzestać na odczycie kodów usterek ze sterownika. Ma wówczas do dyspozycji tylko informacje przekazywane przez odczytane kody, jednak czasami jest to mało. Jeśli wykorzysta tryb 6, wówczas pozna dopuszczalny zakres wartości. Funkcja ta umożliwia zapoznanie się z wynikami testów wykonywanych również przez monitor wypadania zapłonów i monitor układu paliwowego. Więcej szczegółów w artykule.

Jednym z fundamentów strategii poszukiwania usterek w instalacji elektrycznej samochodu powinno być na początku sprawdzenie wymaganego poziomu zasilania. Wartość tego napięcia jest kluczowym czynnikiem prawidłowego działania poszczególnych układów oraz podzespołów badanego pojazdu. Spadki napięcia są zwykle przyczyną wielu problemów i wpływają bezpośrednio np. na zdolność rozruchową silnika. Autor opisuje, w jaki sposób powinna przebiegać poprawna analiza zasilania i kontrola poszczególnych podzespołów instalacji.

Nowoczesne układy sterujące pracą silników spalinowych z roku na rok stają się bardziej skomplikowane. Wynika to przede wszystkim z kierunku rozwoju, który zakłada ograniczenie emisji spalin oraz redukcję zużycia paliwa. Jedną z dróg jest zmniejszenie liczby i pojemności skokowej silników przy zachowaniu ich osiągów. Co więcej, tak skonstruowane silniki współpracują z nie mniej zaawansowanymi skrzynkami biegów, które w większości są przekładniami zautomatyzowanymi. Współpraca między tymi podzespołami musi przebiegać niezwykle płynie i precyzyjnie, co jest zasługą wymiany danych pomiędzy sterownikiem silnika i sterownikiem skrzynki automatycznej, opartej na monitoringu dokonywanym przez dziesiątki czujników. Zatem, aby naprawa czy diagnostyka współczesnych układów elektronicznych w pojazdach była w pełni skuteczna, musi być ona oparta na trzech podstawowych filarach: solidnej wiedzy z zakresu elektroniki i elektrotechniki samochodowej, znajomości naprawianego układu na podstawie aktualnych i autoryzowanych informacji oraz umiejętności obsługi różnych przyrządów diagnostycznych. Wszystkie wymienione czynniki stawiają przed warsztatem wiele określonych zadań, czyniąc obsługę serwisową coraz bardziej wymagającą i pracochłonną. W tym i kolejnych częściach cyklu zostaną przedstawione elementy procesu diagnozowania systemów elektronicznych, poparte przykładami z praktyki warsztatowej.

Niezwykle trudne do zdiagnozowania są usterki pojawiające się sporadycznie, w których sygnał, napięcie zasilania czy też masa będą charakteryzowały się chwilową utratą zadanych wartości. Problematyczne naprawy, gdzie źródłem są właśnie tego rodzaju usterki, wymagają czasami zastosowania bardziej zaawansowanego sprzętu, aniżeli tradycyjny multimetr. Co więcej, naprawa samochodu borykającego się z awarią wynikającą z jej sporadyczności może zająć mechanikom bardzo dużo czasu. W artykule przeanalizowano przypadek samochodu BMW, którego właściciel zgłasza awarię zależną – jego zdaniem – od warunków pogodowych. Otóż, gdy pogoda zaczyna być typowo deszczowa i w powietrzu jest dużo wilgoci, automatyczna skrzynka biegów typu 4L30E przechodzi w tryb awaryjny i usterka jest sygnalizowana zarówno na wyświetlaczu, jak i na panelu dźwigni wyboru trybu jazdy. Po dłuższym postoju samochodu, zmianie pogody i kolejnym uruchomieniu funkcjonowanie automatycznej skrzynki zostaje w pełni przywrócone. Usterka jednak powraca w momencie, gdy aura cechuje się wybitnie wilgotną formą.





Aktualności













SiteLock