Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Instytucja czasowego wycofania pojazdu z ruchu wywodzi się z art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym”. Z dniem 31 stycznia 2022 r. dojdzie do małej rewolucji, albowiem wejdą w życie zapisy ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2021 r., poz. 1517). Ustawa na podstawie komunikatu ministra cyfryzacji z dnia 4 sierpnia 2021 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego istotnie znowelizuje omawiany art. 78a. W artykule omówiono stan dzisiejszy i planowany zmiany w procedurze czasowego wycofania pojazdu z ruchu.

W czasie kryzysu każdy chce jak najwięcej zaoszczędzić. Dotyczy  to także części i podzespołów pojazdów, które mają wpływ na  bezpieczeństwo oraz wpływają negatywnie na środowisko naturalne.  Na portalach aukcyjnych jest wiele ofert sprzedaży części  samochodowych od osób prywatnych. Pojawiają się także,  coraz częściej, oferty pochodzące od samych producentów pojazdów,  którzy sprzedają części i podzespoły używane. W artykule wyjaśniono, co rozumie się przez ponowne użycie  wyposażenia i części oraz których podzespołów nie wolno ponownie montować. Autor zastanawia się również, czy diagnosta podczas badania technicznego jest w stanie wykryć, czy po  naprawie zamontowano w pojeździe zabronioną część lub  podzespół.

Niejeden już mechanik spalił się ze wstydu, gdy w obecności klien­ta szukał na próżno wskaźnika bagnetowego, aby sprawdzić po­ziom oleju. Coraz częściej zdarza się bowiem, że silnik nie ma ta­kiego mechanicznego urządzenia pomiarowego, a stan oleju jest monitorowany przez czujnik poziomu lub czujnik jakości oleju. W samochodach z dynamicznym pomiarem stanu oleju silnikowego do przerwania tego pomiaru jest wykorzystywany sygnał ze stycznika w zamku pokrywy komory silnika. W artykule znajdziemy wyjaśnienie, dlaczego awaria stycznika może prowadzić do przepełnienia miski olejowej. Przeanalizowano również przypadki włączania się lampe­k kontrolnych i komunikatów w zestawie wskaźników informujących o problemach z układem smarowania czy poziomu oleju w silniku.

 Układ wtryskowy bezpośredni typu Common Rail jest już na tyle długo na rynku, że na pewno każdy warsztatowiec spotkał się z nim i potrafi naprawiać. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany nie tylko w silnikach wysokoprężnych, ale także benzynowych. Jeżeli mamy doświadczenie z jednymi silnikami, to bez trudu poradzimy sobie z drugim rodzajem silnika.  W dia­gnostyce takiego rodzaju wtrysku paliwa również jest najważniejsze ciśnienie panujące w zasobniku paliwa. Jaki jest najważniejszy czujnik zapewniający sterowanie bezpośrednim wtryskiem paliwa i dlaczego diagnostyka układu powinna przede wszystkim obejmować obserwacje parametrów, jakie wskazuje? Odpowiedź w numerze.

Mikołaj Słupski

System ESP łączy w sobie elementy innych układów (ABS, ASR i BAS), wykorzystując do pracy czujniki: prędkości obrotowej kół, ciśnienia płynu hamulcowe­go, kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia poprzecznego i prędkości pojazdu. Dlatego trzeba pamiętać, że usterki układu ABS/ESP powodujące świecenie kontrolki mogą również świadczyć o uszkodzeniach w innych modułach sterujących. Autor zajął się omówieniem usterki o kodzie C1142, C1143, 01423, 57-00, informującą o uszkodzeniu czujnika przyspieszenia poprzecznego G200. Przedstawiono metodę naprawy czujnika połączoną z jego pełną rozbiórką oraz wymianą wewnętrznej płytki drukowanej.

Ignacy Horowski





Aktualności













SiteLock