Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Okazuje się, że przepisy ustawy „Prawo przedsiębiorców” są powszechnie przez urzędników lekceważone. Bardzo często urzędnicy traktują przedsiębiorcę z góry jako potencjalnego naruszyciela przepisów. Nagminnie nie rozstrzygają obiektywnie istniejących wątpliwości dotyczących stosowania przepisów prawa lub faktu na korzyść przedsiębiorcy, albowiem uważają, że jako urzędnicy nie mają żadnych wątpliwości w danej sprawie. Przykładem jest czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym, który nie może przekraczać określonej liczby dni. W jaki sposób urzędnicy omijają zapisy prawa? Jaki wyrok wydał Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 19 lutego 2020 r. określając zasady czasu kontroli przedsiębiorcy? O tym można przeczytać w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Z inicjatywy poselskiej wpłynął do Sejmu projekt zmiany art. 78a ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, który ma dać możliwość czasowego wycofania pojazdów wszystkich kategorii na wniosek ich właściciela określającego samemu czas takiego wycofania. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym właściciele pojazdów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 t, nie mają możliwości czasowego wycofania swojego pojazdu z ruchu. Uderza to m.in w miłośników aut zabytkowych (młodszych niż 40 lat), posiadaczy motocykli (używanie sezonowe) oraz wszelkich kierowców poszkodowanych w wypadkach drogowych (nawet auto, które jest całkowicie niesprawne wymaga pełnego ubezpieczenia OC). W artykule przedstawiono proponowaną nowelizację przepisów.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Wbrew obiegowej opinii, że w stacji kontroli pojazdów można w pojeździe zweryfikować wszystko, tak naprawdę zakres sprawdzenia jest mocno ograniczony. Diagności samochodowi o tym wiedzą, ale inne osoby lub instytucje – już nie. Zgodnie z przyjętymi zasadami, kontrola stanu technicznego ma być szybka, tania oraz miarodajna. Powoduje to, że metody i zakres badania są ograniczone. W artykule omówiono te podzespoły i elementy pojazdu, których diagnosta SKP nie jest w stanie sprawdzić i określić ich stanu.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Instytucja czasowego wycofania pojazdu z ruchu wywodzi się z art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym”. Z dniem 31 stycznia 2022 r. dojdzie do małej rewolucji, albowiem wejdą w życie zapisy ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2021 r., poz. 1517). Ustawa na podstawie komunikatu ministra cyfryzacji z dnia 4 sierpnia 2021 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego istotnie znowelizuje omawiany art. 78a. W artykule omówiono stan dzisiejszy i planowany zmiany w procedurze czasowego wycofania pojazdu z ruchu.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W czasie kryzysu każdy chce jak najwięcej zaoszczędzić. Dotyczy to także części i podzespołów pojazdów, które mają wpływ na bezpieczeństwo oraz wpływają negatywnie na środowisko naturalne. Na portalach aukcyjnych jest wiele ofert sprzedaży części samochodowych od osób prywatnych. Pojawiają się także, coraz częściej, oferty pochodzące od samych producentów pojazdów, którzy sprzedają części i podzespoły używane. W artykule wyjaśniono, co rozumie się przez ponowne użycie wyposażenia i części oraz których podzespołów nie wolno ponownie montować. Autor zastanawia się również, czy diagnosta podczas badania technicznego jest w stanie wykryć, czy po naprawie zamontowano w pojeździe zabronioną część lub podzespół.