Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Trudne do zdiagnozowania źródła dudnienia, piszczenia czy klekotania dochodzące z podwozia samochodu klienta mogą napsuć niejednemu mechanikowi dużo krwi. Taki przypadek przedstawiono w artykule, tym ciekawszy, że dotyczył całkiem nowego samochodu. Do warsztatu przyjechał samochód, w którym pojawiały się dziwne odgłosy warkotu w wąskim zakresie prędkości między 80 a 130 km/h. Samochód był już wcześniej w autoryzowanej stacji oraz innych warsztatach, jednak albo z braku czasu, albo umiejętności nie udało się ustalić przyczyn hałasu i zlokalizować jego źródła. Pomimo rozebrania wielu podzespołów podwozia, wymiany kół, a nawet zdemontowania zbiornika paliwa, nie dało się określić miejsca usterki. Zagadka pozostawała długo nierozwiązana. W artykule omówiono całą procedurę lokalizowania tego typu niedomagania, aż do szczęśliwego zakończenia naprawy.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Pojazdy poruszające się po drogach generują różnego rodzaju dźwięki. Zależnie od częstotliwości i natężenia mogą one być bardziej lub mniej przyjemne dla ucha. Do większości efektów akustycznych związanych z ruchem samochodu (odgłos pracy silnika, szum toczących się opon czy opływającego nadwozie powietrza) po prostu przyzwyczajamy się i z biegiem czasu nawet ich nie zauważamy. Jest też pewna grupa dźwięków, które pojawiają się przy nieprawidłowej pracy jakiegoś podzespołu. Jednym z takich bardzo irytujących hałasów jest piszczenie pojawiające się w czasie hamowania. Jakie działania podejmują konstruktorzy samochodów, a także jak wykonywać naprawy układów hamulcowych, aby to niekorzystne zjawisko ograniczyć lub całkowicie wyeliminować?
Andrzej Cichoń
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Przepisy dotyczące cofnięcia diagnostom uprawnień zawodowych obowiązujące od 2004 r. są uznawane za wadliwie sformułowane, zbyt restrykcyjne i budzące zbyt wiele wątpliwości w zakresie tego, czy spełniają one rzeczywiście swoją rolę. Miała być nią pierwotnie eliminacja nieuczciwych diagnostów. Naczelny Sąd Administracyjny oraz Trybunał Konstytucyjny podnosiły wielokrotnie, że nawet w przypadku obecnych przepisów dotyczących cofania diagnostom uprawnień istnieje konieczność stosowania zasady proporcjonalności i adekwatności sankcji administracyjnej. Środki prawne wynikające z zastosowanych przepisów prawa powinny być odpowiednie do realizacji zamierzonego celu i nie wykraczać poza to, co jest konieczne do jego osiągnięcia. Niestety urzędnicy bardzo często wybierają drogę dla nich łatwiejszą i cofają uprawnienia nawet przy błahych nieprawidłowościach. W artykule autor przedstawił swoje przemyślenia na ten temat.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Zgodnie z art. 84 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”: starosta cofa diagnoście uprawnienie do wykonywania badań technicznych, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono przeprowadzenie przez diagnostę badania technicznego niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania lub wydanie przez diagnostę zaświadczenia albo dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami. Zagadnienie cofania uprawnień rodzi wiele kontrowersji i problemów, dlatego autor na prośbę czytelników po raz kolejny przedstawia rozważania na ten temat.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Okres pandemii to czas bardzo trudny dla nas wszystkich, w tym przedsiębiorców. Ustawodawca bardzo szybko musi zmieniać prawo i dostosować je do obecnej sytuacji. Zmiany te w pewnym zakresie dotknęły także wykonywania badań technicznych pojazdów. W tym artykule autor przedstawił kilka norm, które powinien obecnie znać każdy diagnosta i właściciel SKP.