Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Współczesne pojazdy samochodowe mają coraz więcej nowych, bardziej rozbudowanych systemów elektroniki. Warunkiem połączenia różnych zamontowanych układów i zespołów są wydajne sieci komunikacyjne. CAN FD to nowa magistrala typu CAN z elastyczną szybkością transmisji danych. Kiedy i dlaczego pojawi się w nowych samochodach? Jakie będą możliwości jej diagnozowania z poziomu warsztatu? Odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Każdy pojazd podlegający rejestracji musi mieć cechy identyfikacyjne umożliwiające jego jednoznaczne zidentyfikowanie. Sprawdzenie tych cech to jedna z pierwszych i podstawowych czynności podczas przeprowadzania badania technicznego. O rodzajach cech identyfikacyjnych, ich różnicach oraz sposobie odczytywania numeru VIN można przeczytać w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W Dzienniku Ustaw z dnia 24 grudnia 2015 została ogłoszona ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Przesunęła ona start nowej ewidencji CEP 2.0 na dzień 1 stycznia 2017 r. Każda SKP będzie musiała wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji z wnioskiem o nadanie certyfikatu VPN, który jest wymagany do komunikacji z systemem. Autor artykułu, opierając się na komunikacie przekazanym ostatnio przez Ministerstwo Cyfryzacji, omawia, czego będzie jeszcze potrzebowała stacja kontroli pojazdów i jakie jeszcze warunki musiała spełnić, żeby komunikować się z nowym CEP 2.0.
Marcin Barankiewicz
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Przy identyfikacji pojazdu podstawową czynnością wykonywaną przez diagnostę jest odczytanie numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczonego w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym. Brak cechy identyfikacyjnej lub niemożność jej odszukania powoduje negatywny wynik badania technicznego. W artykule pokazano miejsca trwałego umieszczenia numerów VIN w bardziej i mniej popularnych modelach samochodów z całego świata.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
28 września ustawa zmieniająca ustawę „Prawo o ruchu drogowym” oraz inne ustawy została przyjęta bez poprawek przez senat i skierowana do podpisu przez prezydenta. Otwiera to drogę do wydania, czy też nowelizacji wielu rozporządzeń, które wykonują zapisy ustawowe. Jednym z takich rozporządzeń, które będzie musiało być dostosowane do nowych regulacji, jest rozporządzenie regulujące zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt takiego rozporządzenia, który został przekazany do konsultacji. Co zmieni się w procedurze badań? Jak zgłaszać niezgodności numerów w pojeździe poza systemem teleinformatycznym? Czy zostaną zmienione klasyfikacje niektórych usterek odpowiednio jako istotnych albo drobnych? Autor zajął się w artykule wyjaśnieniem tych oraz innych kwestii, które będą na nowo regulowane w planowanym rozporządzeniu.