Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Postępująca automatyzacja jazdy powoduje, że w pojazdach (zwłaszcza, choć nie tylko, tych o napędzie elektrycznym i hybrydowym) pojawiają się nowe podzespoły (czujniki, sterowniki, siłowniki), z którymi mechanicy wkrótce będą musieli się zmierzyć. Prognozowane wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych sprawi, że liczba i różnorodność tych urządzeń zwiększy się jeszcze bardziej. W artykule opisano czujniki stosowane w systemach wspomagania kierowcy, m.in. ultradźwiękowe, radarowe, lidarowe i kamery. W kolejnych artykułach będzie prezentowana budowa i zastosowanie innych elementów, wchodzących w skład układów bezpieczeństwa czynnego i biernego współczesnego samochodu.

O zwiększeniu napięcia samochodowej instalacji elektrycznej (początkowo do 42 V) zaczęto mówić na przełomie XX i XXI w. Pomysł jednak zarzucono ze względów ekonomicznych i technicznych (duże koszty wdrożenia, brak alternatywy dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych), by powrócić do niego przed kilkoma laty. W tej chwili na rynku są już oferowane pierwsze seryjne pojazdy wyposażone w takie rozwiązanie, ale o napięciu 48 V. Dlaczego instalacja o napięciu 12 V okazała się niewystarczająca i z jakich elementów składa się instalacja o napięciu podwyższonym do 48 V? O tym można przeczytać w artykule.

Pytanie zawarte w tytule, czy SKP badają opony, większość diagnostów z pewnością uzna za prowokacyjne. Odpowiedź na nie wydaje się oczywista: tak, sprawdzają. Nie zmienia to jednak faktu, że takie pytanie padło z ust użytkownika, który diagnostą nie jest, tylko przyjeżdża swoim autem na badania techniczne. Być może coś jest jednak na rzeczy, ponieważ pytanie zrodziło się nie tylko na podstawie osobistych doświadczeń autora, ale również spostrzeżeń zebranych wśród innych osób. Od czasu do czasu warto sobie odświeżyć wiedzę, żeby nie popaść w rutynę i nie omijać czynności, które powinny być wykonane podczas każdego okresowego badania technicznego. Jest to ważna sprawa w kontekście planowanych zmian prawnych w systemie badań technicznych pojazdów.

W związku z unijnymi wymaganiami, wycofywano z klimatyzacji nowych samochodów czynnik chłodniczy R134a, zastępując go czynnikiem R1234yf, do którego wytwarzania prawa patentowe mają tylko koncerny Honeywell i DuPont. Jednak ze względu na jego właściwości palne, stwarzające według niektórych producentów niebezpieczeństwo powstania pożaru w wyni­ku ewentualnej kolizji, trwają poszukiwania alternatyw­nej substancji bezpiecznej zarówno dla środowiska, jak i dla uczestników ruchu drogowego. Związkiem takim może być np. dwutlenek węgla (CO2), oznaczany w prze­myśle chłodniczym symbolem R744. Jaka jest szansa, że ten tani i ogólnie dostępny czynnik zastąpi drogi R1234yf? Odpowiedź w numerze.

Rynek opon używanych jest w Polsce nadal bardzo duży. Nie powodują tego problemy z zakupem nowych opon. Nowe opony droższe i tańsze są powszechnie dostępne na krajowym rynku. Popularność używanych opon wśród wielu krajowych użytkowników można tłumaczyć skłonnością do oszczędności lub głęboko zakorzenioną tendencją do szukania okazji. Krótko mówiąc, osoba kupująca używane opony do swojego samochodu liczy na oszczędność w jego eksploatacji. Jakiego rodzaju opony używane są oferowane na rynku oraz czy warto je montować? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w artykule.





Aktualności













SiteLock