Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Coraz częściej na badaniu technicznym pojawia się ciągnik rolniczy, który ma taką homologację, ale z wyglądu nie przypomina ciągnika rolniczego tylko czterokołowiec lub ciągnik samochodowy. Pojazdy te często mają homologację lub dopuszczenie jednostkowe i przechodzą pozytywnie proces rejestracji. Podmiotem właściwym w zakresie homologacji jest Transportowy Dozór Techniczny, ale to diagnosta pozostaje z problemem sprawdzenia takiego pojazdy, gdy jego właściciel pojawi się w stacji kontroli pojazdów. Autor wyjaśnia w artykule, jak powinno przebiegać badanie pojazdu ciężarowego z homologacją ciągnika rolniczego?

Zmiany w przepisach dotyczących warunków technicznych pojazdów zostały wprowadzone rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 r. Niektóre ze zmian weszły w życie 1 stycznia 2020 r., pozostałe od 15 stycznia. Od wejścia w życie zmienionych przepisów minęło już ponad półtora roku. Mimo to, dosyć często pojawiają się pytania z tego zakresu. Jedno z takich częstych pytań dotyczy zmiany rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy, ze zmianą liczby miejsc lub bez zmiany liczby miejsc. W artykule podano informacje, jakie dokumenty są wymagane przy zmianie rodzaju pojazdu i czy w ogóle są potrzebne.

 

Co można zrobić we własnym warsztacie, a co należy zlecać podwykonawcom specjalizującym się w określonych usługach? Czy mechanicy nadal potrafią naprawiać „youngtimery” wyposażone w gaźniki i aparaty zapłonowe? Artykułem o naprawie sprzęgła w MB W124 rozpoczynamy nowy cykl artykułów dotyczących różnych sposobów naprawy, wskazując, który sposób jest najlepszy, a który najtańszy. Przy okazji zwracamy uwagę na właściwe metody naprawy i regeneracji oraz testujemy części zamienne różnych producentów.

 

Zorganizowany  26 kwietnia protest stacji kontroli pojazdów to dopiero początek działań i będą organizowane kolejne protesty o większym zasięgu i liczebności. Ta forma pokazania jedności środowiska i walka o swoje cele ma głęboki sens. Kwestie opłat reguluje nadal akt prawny z 2004 r., w którym sztywno określono wysokość opłat za badanie techniczne. Obecnie ten akt prawny nie przystaje do aktualnych realiów ekonomicznych a nowego nie widać. Autor przypomina historię prac legislacyjnych nad zmianami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz zastanawia się, co powoduje, że ustawa utknęła na dobre w Sejmie.

W dniu 30 kwietnia 2018 weszła w życie ustawa „Prawo przedsiębiorców”. Wprowadziła ona wiele zmian prawnych mających na celu ułatwienie przedsiębiorcom prowadzenia działalności gospodarczej. Obecnie w sądach administracyjnych zapadają pierwsze wyroki, które opierają się na tych nowych uregulowaniach. Organy administracji publicznej działają tylko i wyłącznie na podstawie przepisów prawa. To znaczy, że mogą w stosunku do przedsiębiorcy wykonywać takie uprawnienia, stosować takie środki, które są wprost wpisane jako ich kompetencja w przepisach prawa. Odejście od tego sposobu rozumienia prawa narusza m.in. wolność wykonywania działalności gospodarczej, opisaną obecnie w art. 8 „Prawa przedsiębiorców”. Na zilustrowanie tego problemu omówiono w artykule przykład stosowania ustawy „Prawo o ruchu drogowym” przez starostów wobec przedsiębiorców prowadzących skp.





Aktualności













SiteLock