Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

 Nie ulega wątpliwości, że jesień tego roku dla sta­cji kontroli pojazdów upływa pod znakiem CEP 2.0. Sytuacja zmienia się dynamicznie. Równo­legle trwają prace legislacyjne i programistyczne zwią­zane z uruchomieniem systemu. Mimo skomplikowanych zapisów prawnych, któ­re sprawiają wiele kłopotów osobom nie zajmującym się na co dzień prawem, ustawa, poza drobnymi wyjątkami, wchodzi w życie 13 listopada. Pojawia się wiele pytań w sprawie rozporządzeń wyko­nawczych. W artykule autor stara się udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące opłat ewidencyjnych, katalogu danych gromadzonych w CEP oraz zakresu danych udostępnianych z CEP.

W poprzednim numerze „Serwisu Motoryzacyjnego” w artykule poruszono problem pobierania opłaty ewidencyjnej w związku z przełożeniem uruchomienia projektu CEP 2.0. Oczekiwano, że ta część systemu, która jest dedykowana dla stacji kontroli pojazdów, może być uruchomiona wcześniej. Tak też się stało. W pierwszej kolejności planuje się udostępnienie kierowcom możliwości sprawdzenia przez Internet liczby punktów karnych. Zdaje się, że nastąpi to już w okolicach kwietnia. W artykule podano również inne funkcje CEP 2.0, które będą obowiązywać jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

 

Departament Ewidencji Państwowych we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, intensywnie pracuje nad wdrożeniem w życie projektu informatycznego CEPiK 2.0. Musi on funkcjonować od 4 stycznia 2016 r., gdyż wtedy wchodzą w życie zawieszone czasowo przepisy ustawy o kierujących pojazdami. W nowej ewidencji będzie gromadzonych znacznie więcej danych o badaniach technicznych niż ma to miejsce obecnie. Jak będzie wyglądało badanie techniczne pojazdu pod rządami nowego systemy CEPiK 2.0, jakie dane będzie musiał wpisywać diagnosta i czy stacje kontroli pojazdów będą miały bezpłatny dostęp do nowej ewidencji? Odpowiedzi na te pytania w artykule.

 

 

 

W 2015 r. trwały intensywne prace związane z realizacją projektu CEP 2.0, który miał wejść w życie 4 stycznia 2016. Dlaczego nie udało się dotrzymać tego terminu? Od kiedy opłata za badanie techniczne i opłata ewidencyjna będą pobierane przed jego wykonaniem? Jaki zakres danych będzie gromadzony w Centralnej Ewidencji Pojazdów według najnowszego projektu rozporządzenia? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

 

Wielkim zaskoczeniem dla diagnosty może okazać się przedstawiony do badania technicznego pojazd, którego wygląd nie różni się od czterokołowca, natomiast jest zarejestrowany jako ciągnik rolniczy. Pojawia się wówczas bardzo wiele problemów związanych ze sprecyzowaniem warunków technicznych dla tego typu pojazdów. Ostatecznie diagnosta przy badaniu pojazdu tego rodzaju często zastanawia się, czy stosować przepisy homologacyjne (jeżeli pojazd ma homologacje), czy przepisy krajowe. W artykule omówiono klasyfikację czterokołowca i ciągnika rolniczego ze względu na przeznaczenie, warunki techniczne dla czterokołowca oraz procedurę samego badania.





Aktualności













SiteLock