Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Jazda na zużytych oponach jest niebezpieczna, niewygodna i nieekonomiczna. Wie o tym chyba każdy kierowca, diagnosta i policjant. Trudniej jest określić granicę wyznaczającą moment, w którym oponę uznajemy za zużytą. Przed takim zadaniem stają często diagności pracujący w SKP. Do niedawna jedynym wymiernym czynnikiem określającym zużycie opony była wysokość bieżnika. Niestety, może zdarzyć się taka sytuacja, że opona posiadająca bieżnik o fabrycznej wysokości zostaje uznana za niezdatną do dalszej eksploatacji. W artykule omówiono czynniki mające wpływ na trwałość i zużycie opon.

Wykonanie poprawnie wszystkich czynności badania okresowego, z uwzględnieniem „czynnika stresującego” wynikającego z samej kontroli, nie jest prostą sprawą. Już zapamiętanie całego zakresu sprawia trudności. W wyniku rutyny lub stresu niektóre czynności są często pomijane, a mogą decydować o wyniku kontroli pracy diagnosty.  Aby pozytywnie przejść kontrolę poprawności przeprowadzenia badania okresowego, należy przede wszystkim uwzględnić cały zakres oceny stanu technicznego pojazdu, który jest określony w zał. nr 1 rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. W artykule omówiono kilka najważniejszych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę przy okresowym badaniu technicznym, oraz czynności, które często nie są wykonywane.

Podczas Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu  odbyła się konferencja pt. „Opłaty za badania techniczne – urynkowienie czy waloryzacja?”. Uczestnicy spotkania rozmawiali o przyszłości branży. Czy grozi jej załamanie? Czy stacje kontroli pojazdów będą zamykane i jakie konsekwencje czekają kierowców? W artykule zaprezentowano dane dotyczące działalności SKP w Polsce, zebrane przez uczestników porozumienia, oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród diagnostów i właścicieli z prawie czterystu stacji.

 

Zawieszenia autobusowe są tak różne, jak różne są autobusy. Obecnie głównym czynnikiem różnicującym konstrukcję zawieszenia jest funkcja autobusu. Ścieżki dalekobieżnych autokarów i autobusów miejskich rozeszły się już definitywnie. Na rynku występuje zróżnicowana gama zawieszeń dostosowanych do odmiennych zadań, obejmujących nie tylko transport miejski i dalekobieżny, jako skrajności, ale również lokujące się pomiędzy nimi przewozy zasięgu regionalnym czy międzymiastowym. W artykule zaprezentowano zarówno typowe zawieszenia mechaniczne, ze stalowymi resorami piórowymi, jak i nowoczesne zawieszenia niezależne. 

 

 

Skutki błędów diagnostów w SKP mogą być bardzo dotkliwe. Uprawnieni dia­gności najbardziej boją się decyzji cofającej im upraw­nienia do przeprowadzania badań technicznych. Jeśli jednak tak się stanie, to trzeba pamiętać, że istnieje możliwość odwoływania się.  Do złożenia odwołania nie potrzeba prawnika, można to zrobić sa­modzielnie, jednak przy jego pomocy będzie to znacz­nie łatwiejsze. Stacje zrzeszone w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów mogą w takich sytuacjach skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawników Izby. W artykule podano wskazówki dotyczące procedur odwoławczych oraz wnoszenia skarg do sądu, w tym do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 





Aktualności













SiteLock