Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Przepisy dotyczące cofnięcia diagnostom uprawnień zawodowych obowiązujące od 2004 r. są uznawane za wadliwie sformułowane, zbyt restrykcyjne i budzące zbyt wiele wątpliwości w zakresie tego, czy spełniają one rzeczywiście swoją rolę. Miała być nią pierwotnie eliminacja nieuczciwych diagnostów. Naczelny Sąd Administracyjny oraz Trybunał Konstytucyjny podnosiły wielokrotnie, że nawet w przypadku obecnych przepisów dotyczących cofania diagnostom uprawnień istnieje konieczność stosowania zasady proporcjonalności i adekwatności sankcji administracyjnej. Środki prawne wynikające z zastosowanych przepisów prawa powinny być odpowiednie do realizacji zamierzonego celu i nie wykraczać poza to, co jest konieczne do jego osiągnięcia. Niestety urzędnicy bardzo często wybierają drogę dla nich łatwiejszą i cofają uprawnienia nawet przy błahych nieprawidłowościach. W artykule autor przedstawił swoje przemyślenia na ten temat.

Okres pandemii to czas bardzo trudny dla nas wszystkich, w tym przedsiębiorców. Ustawodawca bardzo szybko musi zmieniać prawo i dostosować je do obecnej sytuacji. Zmiany te w pewnym zakresie dotknęły także wykonywania badań technicznych pojazdów. W tym artykule autor przedstawił kilka norm, które powinien obecnie znać każdy diagnosta i właściciel SKP.

 Nie ma chyba mechanika, który nie spotkałby się w swojej pracy z zanieczyszczonym silnikiem. Każdy silnik benzynowy i wysokoprężny ma osady. Nawet w nowym pojeździe, zlany po pierwszej wymianie olej będzie wykazywał oznaki zanieczyszczenia silnika. W artykule można znaleźć odpowiedzi na pytania: Co to jest czarny szlam i jak powstaje? Jakie czynniki przyspieszają tworzenie się szlamu? Jakie są skutki nadmiernych szlamów w silniku? Jak można przeciwdziałać temu zjawisku?

Już niedługo do sprawdzenia świateł w samochodach warsztat będzie potrzebował cyfrowego przyrządu. Wymuszają to lampy ksenonowe oraz nowa generacja oświetlenia LED, która staje się wyposażeniem samochodów nie tylko klas premium. Dla warsztatów stanowią one swojego rodzaju wyzwanie. Do sprawdzenia i regulacji ustawienia reflektorów wymagają bowiem bardziej precyzyjnych przyrządów. Jakie obrazy emitują na ekranie nowego typu reflektory i dlaczego utrudniona jest obserwacja granicy światłocienia? W jaki sposób wykonuje się korektę ustawienia świateł w reflektorach bez wkrętów regulacyjnych? O tym można przeczytać w numerze.

Od organów ścigania oraz starostów coraz częściej przychodzą zapytania na temat tego, ile czasu – zgodnie z prawem – powinno trwać badanie techniczne pojazdu wykonywane przez diagnostę, a także, kiedy wykonane badanie powinno być wprowadzone do elektronicznego rejestru badań oraz przekazane do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Rozważania na ten temat zawarto w artykule.





Aktualności













SiteLock