Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

ul. Gdańska 51 lok. A
01-633 Warszawa

tel. (22) 811 26 06
faks (22) 811 28 78

 

reklama

Nowelizacją ustawy „Prawo o ruchu drogowym” wprowadzono nowe dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Na przepisy wykonawcze kierowcy musieli jednak trochę poczekać. Dopiero 21 lipca 2016 r. w Dzienniku Ustaw ukazały się: rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojaz­dów oraz w sprawie wymagań funkcjonalnych i wymogów technicznych blokady alkoholowej. Od 5 sierpnia diagności mogą już wykonać dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. W artykule omówiono procedurę takiego badania, wysokość opłat oraz wystawiane przy tym dokumenty.

Marcin Barankiewicz

 

Z punktu widzenia badań technicznych istotne jest wprowadzenie nowego dodatkowego badania pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Zmiany ustawowe wymusiły przygotowanie zmian w przepisach wykonawczych, czyli rozporządzeniach. Zgodnie z projektem przepisów wykonawczych badanie takiego pojazdu będzie polegało na oględzinach. Ustawodawca przewidział cztery możliwe do wystąpienia usterki, które będą kwalifikowane jako istotne, czyli skutkujące negatywnym wynikiem badania. W artykule auto zajął się omówieniem planowanej procedury badań.   

 

 

 

Nietrzeźwi kierowcy stanowią znaczącą grupę osób, które powodują wypadki na drodze. Od wielu lat jazda na „podwójnym gazie” jest w Polsce przestępstwem. Obecnie w tym zakresie przygotowano znaczącą nowelizację przepisów i wprowadzono do użytku tzw. blokadę alkoholową. Zgodnie ze znowelizowanym art. 38 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”  kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z wynikiem pozytywnym w zakresie wyposażenia pojazdu w blokadę alkoholową. Ponadto na podstawie tego samego artykułu ustawy kierowca jest zobowiązany mieć przy sobie dokument potwierdzający kalibrację blokady alkoholowej, wystawiony przez producenta urządzenia lub jego upoważnionego przedstawiciela. W artykule autor  skoncentrował się na przepisach prawa karnego, a także nowych podstawach prawnych z prawa o ruchu drogowym w tym zakresie. 

 

Starsze modele popularnych modeli pojazdów po­trafią niekiedy podczas naprawy zaskoczyć nawet doświadczonego mechanika. Tak było również w przypadku Volkswagena Polo trzeciej generacji, wy­posażonego w silnik benzynowy 1.4. W pojeździe tym występowały sporadyczne problemy związane z utratą mocy silnika, a objawiające się brakiem możliwości przyspieszania pojazdu. Kolejne wizyty w warsztatach i wymiany wielu części nie pomagały. Ze względu na brak no­wych „pomysłów”, postanowiono ostatecznie wykorzy­stać sterownik silnika z innego samochodu i przy jego pomocy sprawdzić działanie silnika Polo. Problemem jednak okazał się immobilizer, który w takim przypad­ku powinien być usunięty ze sterownika silnika pojaz­du dawcy. W ostatnim momencie, przed przełożeniem sterownika silnika, zdecydowano się na podmianę nowej cewki zapłonowej renomowanej marki zamontowaną w pierwszym warsztacie na starą. Zamiana okazała się sukcesem, problem z silnikiem ustąpił. Dlaczego? O tym w artykule.

 





Aktualności













SiteLock