Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Co oznacza pojęcie „oczywistej omyłki” podawane w przepisach prawa krajowego i orzecznictwie?  Jak wygląda procedura prostowania omyłki w wystawionym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i we wpisie w dowodzie rejestracyjnym? Dość często zdarza się, że o fakcie jej popełnienia diagnosta dowiaduje się dopiero po wszczęciu wobec niego postępowania w sprawie cofnięcia mu uprawnień zawodowych. W artykule omówiono kwestię prostowania oczywistych pomyłek.

 

Departament Ewidencji Państwowych we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, intensywnie pracuje nad wdrożeniem w życie projektu informatycznego CEPiK 2.0. Musi on funkcjonować od 4 stycznia 2016 r., gdyż wtedy wchodzą w życie zawieszone czasowo przepisy ustawy o kierujących pojazdami. W nowej ewidencji będzie gromadzonych znacznie więcej danych o badaniach technicznych niż ma to miejsce obecnie. Jak będzie wyglądało badanie techniczne pojazdu pod rządami nowego systemy CEPiK 2.0, jakie dane będzie musiał wpisywać diagnosta i czy stacje kontroli pojazdów będą miały bezpłatny dostęp do nowej ewidencji? Odpowiedzi na te pytania w artykule.

 

 

W tym odcinku przyszedł czas na poznanie metod, z wykorzystaniem których system diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD zespołu napędowego ocenia zużycie, lub odwrotnie – sprawność trójfunkcyjnych katalizatorów. W artykule opisano metody wykorzystywane przez producentów samochodów, pozostawiając na boku opatentowane, ale niewykorzystywane i często nieopisane w literaturze. 

 

Majowa konferencja PISKP w Ossie miała dać odpowiedź na pytanie: „Unifikacja badań w UE – czy będziemy gotowi?”. W wystąpieniach i dyskusjach podkreślano konieczność jak najszybszego rozpoczęcia wprowadzania odpowiednich modyfikacji prawnych, pojawiały się zarazem obawy, czy uda się z nimi zdążyć na czas (relacja z konferencji na str. 5). Okazało się jednak, że to nie implementacja dyrektywy unijnej wprowadzi największe zmiany w organizacji badań technicznych. Jak wynikało z wystąpienia podczas konferencji przedstawicieli MSW i COI, wdrożenie projektu CEPiK 2.0 pozwoli dodatkowo unormować kilka patologii związanych z funkcjonowaniem SKP. Założenia projektu i planowane zmiany prezentujemy na str. 15. Teraz pozostaje czekać na wdrożenie zarówno nowego CEPiK-u, jak i dyrektywy unijnej 2014/45/UE. Mamy nadzieję, że unikniemy sytuacji, gdy pośpiech i nieprzemyślane zapisy uniemożliwią planowane uporządkowanie systemu badań. Maj obfitował w liczne imprezy targowe, stąd w numerze polecam również relacje z targów Stacja Paliw, Lubtech i ProfiAuto Show, podczas których mieliśmy okazję spotkać się z naszymi Czytelnikami. Kolejnym wydarzeniem będą targi Inter Cars we wrześniu, połączone ze świętowaniem ćwierćwiecza istnienia tej firmy – już teraz zapraszam na Stadion Narodowy.

 

 

Po przyjęciu samochodu i wysłuchaniu sprawozdania klienta odnośnie usterek, zaczynamy pracę od teoretycznych podejrzeń, czyli wyobrażenia sobie, co może być uszkodzone i jak to sprawdzić. Często też korzystamy z naszego doświadczenia (albo innych osób na forum w internecie). Z punktu widzenia ekonomiki naszej pracy ważne są początki, czyli obrany kierunek działania. Dokładnie chodzi o to, z jakiego miejsca zaczniemy pomiary, na czym się skupimy, tak aby nie marnować czasu i jak najszybciej zbliżyć się do uszkodzonego elementu, a potem naprawić go albo wymienić. W artykule przeanalizowano tok postępowania przy diagnozowania elektronicznie sterowanej przepustnicy. Sprawa ta dotyczy prawie wszystkich marek samochodów i jest dosyć ważna, ponieważ ze źle działającą przepustnicą trudno lub w ogóle nie można jeździć samochodem.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock