W 2004 roku, jak wchodziła w życie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, niejasny stał się status prawny tych stacji, które były prowadzone przez szkoły, centra kształcenia, pogotowia ratunkowe i inne. Dzięki staraniom PISKP, posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury złożyli poselski projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Owocem tych prac jest opublikowana w Dzienniku Ustaw z 8 września 2015 r. ustawa, która reguluje status prawny stacji kontroli pojazdów prowadzonych przez podmioty nie będące przedsiębiorcami. Autor omawia w artykule wprowadzone zmiany w tym zakresie.
W 2004 roku, jak wchodziła w życie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, niejasny stał się status prawny tych stacji, które były prowadzone przez szkoły, centra kształcenia, pogotowia ratunkowe i inne. Dzięki staraniom PISKP, posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury złożyli poselski projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Owocem tych prac jest opublikowana w Dzienniku Ustaw z 8 września 2015 r. ustawa, która reguluje status prawny stacji kontroli pojazdów prowadzonych przez podmioty nie będące przedsiębiorcami. Autor omawia w artykule wprowadzone zmiany w tym zakresie.
Ostatnio w moje ręce trafiły statystyki podsumowujące badania techniczne wykonane w pierwszym półroczu tego roku. Wynika z nich, że aż 40% kontrolowanych pojazdów miało usterki, w tym 22% – istotne dla bezpieczeństwa ruchu. Dotyczyły one głównie oświetlenia, hamulców i stanu opon. Co czwarty badany pojazd nie otrzymał z tego powodu przedłużenia ważności dowodu rejestracyjnego. Przy czym prawdopodobieństwo negatywnego wyniku badania szybko rosło z wiekiem pojazdu. Biorąc pod uwagę rok produkcji pojazdów okazało się, że starsze niż 9 lat stanowiły ponad połowę odrzuconych. W statystykach podano również, że na stację w terminie nie zgłasza się co trzeci kierowca, a najczęstsze opóźnienie sięga jednego do dwóch miesięcy. Tak złe wyniki nie dotyczą jednak Polski. Zostały opublikowane przez organizację GTÜ i dotyczą Niemiec. Odnosząc te wyniki do ogólnej liczby 44,4 mln zarejestrowanych w Niemczech pojazdów okazuje się, po tamtejszych drogach porusza się aż 10 mln aut z istotnymi dla bezpieczeństwa usterkami. Te liczby już robią wrażenie. Według ekspertów GTÜ tak wysoki poziom wadliwych aut wynika z nieregularnego serwisowania. Nie są znane wyniki tego typu badań statystycznych w odniesieniu do rynku polskiego, bowiem nie powstały rządowe agencje wyspecjalizowane w ocenie stanu BRD. Jest jednak nadzieja, że pewne – szczątkowe, co prawda – dane, uda się pozyskać z systemu CEP. Nie omieszkamy je opublikować na naszych łamach.
Krzysztof Trzeciak
Artykuł jest poświęcony tematowi przedniego oświetlenia w motocyklach. Przepisy krajowe dotyczące tego rodzaju pojazdów przewidują co prawda pewne odstępstwa, jednak głównym powodem powstania tego artykułu jest fakt, że na rynku znajdują się motocykle, w których rozwiązania techniczne związane z oświetleniem w polskich przepisach w ogóle nie mają miejsca lub są niezgodne z rozporządzeniem o warunkach technicznych pojazdów. Problem polega na tym, że te motocykle mają homologację, są zarejestrowane i lada dzień mogą pojawić się w stacjach kontroli pojazdów.
Tym artykułem rozpoczynamy cykl na temat podstaw aktywności internetowej warsztatu samochodowego. Posiadanie własnej, odpowiednio zaprojektowanej i wypełnionej właściwą treścią strony internetowej oraz sprawne odpowiadanie na elektroniczne listy skierowane do firmy na pewno będą świadectwem profesjonalizmu oraz nowoczesności warsztatu. Klienci bowiem coraz chętniej szukają informacji w internecie oraz porozumiewają się tą drogą (pozwala to zachować anonimowość i nie zobowiązuje). W pierwszym odcinku przedstawiono zasady budowy choćby najprostszej „technicznie” i estetycznej własnej witryny.