Wspomaganie kierownicy typu hydraulicznego lub elektrycznego stało się standardowym wyposażeniem niemal każdego samochodu osobowego. Niestety czasem przysparza ono problemów. W artykule autor przedstawia sposób wymiany nieszczelnej pompy układu wspomagania typu hydraulicznego oraz przekładni kierowniczej z uszkodzonym uszczelniaczem. W materiale zawarto wiele cennych wskazówek praktycznych.
Przyjęło się, że urządzeniem koniecznym do oceny sprawności katalizatora jest wieloskładnikowy analizator spalin używany przez serwisy samochodowe i SKP. Metoda ta ma jednak wady. Jednak w samochodach wyposażonych w system OBD II/EOBD istnieje możliwość określenia sprawności trójfunkcyjnego katalizatora na „życzenie”, a więc wówczas, gdy diagnosta tej oceny potrzebuje. Jak to wykonać, mając do dyspozycji standardowy czytnik OBD z możliwie aktualnym oprogramowaniem – to temat artykułu Stefana Myszkowskiego. Opisana metoda jest wykorzystywana przez systemy OBD II/EOBD do oceny stopnia zużycia katalizatorów lub wykrywania ich uszkodzeń. W drugiej części artykułu zostaną przedstawione sposoby oceny pojemności tlenowej katalizatora przez porównanie sygnałów czujników tlenu zamontowanych przed i za katalizatorem.
Podstawowymi miernikami do napraw elektrycznych, informatycznych, elektronicznych, mechatronicznych są: próbnik lampowy, diodowy, multimetr i oscyloskop. Pierwszy służy do sprawdzania zasilania i funkcjonowania elementów elektrycznych. Drugi poza pomiarami napięcia jest często wykorzystywany do badania ciągłości przewodów. Przystępując do badań multimetrem trzeba już o wiele więcej wiedzieć, umieć ocenić pomiary napięcia, np. w przypadku sygnałów zmiennych. Poza tym trzeba nauczyć się wykorzystywać proste prawo Ohma. W jaki sposób? Autor ilustruje to na przykładzie diagnozowania zaniku mocy silnika ZS.
Podejrzenie nieprawidłowej lub wręcz braku pracy sterownika nakłada na diagnostę określone procedury postępowania. Użyte przyrządy pomiarowe i proces badania są uzależnione od rodzaju usterki, z jaką mamy do czynienia, a także wiedzy i wyposażenia warsztatu. W artykule autor nakreśla podstawy metodyki postępowania w przypadku określonych usterek sterownika ECU z wykorzystaniem multimetru, oscyloskopu, czy popularnej kontrolki wykonanej z żarówek samochodowych o różnej mocy.
Oklejenie szyby folią ma dla jednych chronić wnętrza auta przed ciekawskim wzrokiem innych lub zabezpieczyć przed włamaniem. Dla innych – jest to pewien rodzaj mody, polegającej na upiększaniu samochodu. Niestety, nie może to być zwykłe oklejanie, ponieważ szyby w pojazdach są elementem związanym z bezpieczeństwem, a co za tym idzie obowiązują tu zasady związane z homologacją typu pojazdu oraz warunkami ogólnymi dopuszczenia do ruchu. W artykule omówiono podstawy prawne kontroli stanu szyb, ich oznakowanie homologacyjne oraz zasady oklejania folią.