Z punktu widzenia badań technicznych istotne jest wprowadzenie nowego dodatkowego badania pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Zmiany ustawowe wymusiły przygotowanie zmian w przepisach wykonawczych, czyli rozporządzeniach. Zgodnie z projektem przepisów wykonawczych badanie takiego pojazdu będzie polegało na oględzinach. Ustawodawca przewidział cztery możliwe do wystąpienia usterki, które będą kwalifikowane jako istotne, czyli skutkujące negatywnym wynikiem badania. W artykule auto zajął się omówieniem planowanej procedury badań.
Nietrzeźwi kierowcy stanowią znaczącą grupę osób, które powodują wypadki na drodze. Od wielu lat jazda na „podwójnym gazie” jest w Polsce przestępstwem. Obecnie w tym zakresie przygotowano znaczącą nowelizację przepisów i wprowadzono do użytku tzw. blokadę alkoholową. Zgodnie ze znowelizowanym art. 38 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z wynikiem pozytywnym w zakresie wyposażenia pojazdu w blokadę alkoholową. Ponadto na podstawie tego samego artykułu ustawy kierowca jest zobowiązany mieć przy sobie dokument potwierdzający kalibrację blokady alkoholowej, wystawiony przez producenta urządzenia lub jego upoważnionego przedstawiciela. W artykule autor skoncentrował się na przepisach prawa karnego, a także nowych podstawach prawnych z prawa o ruchu drogowym w tym zakresie.
Budowa bezdotykowej samoobsługowej myjni samochodowej może stanowić atrakcyjną lokatę kapitału oraz źródło dodatkowego przychodu. Zanim jednak przystąpi się do realizacji zamierzenia, powinno się przeanalizować wszystkie za i przeciw. Po wyborze lokalizacji myjni pierwsze kroki powinno się skierować do …. . W artykule omówiono poszczególne etapy uzyskiwania pozwoleń na inwestycję. W następnym artykule zostaną przedstawione przykładowe urządzenia wchodzące w skład kompletnej myjni.
Czy można już w Polsce rejestrować „angliki”? Tak, ponieważ z końcem maja weszło w życie rozporządzenie dopuszczające tego typu pojazdy na nasze drogi i to bez wykonywania tzw. „przekładki”. Jedynym warunkiem jest uzyskanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym kierownica po prawej stronie, a w tym celu jest konieczna wizyta w SKP. Czy można obecnie przyjechać na badanie „anglika” do SKP i zostanie ono przeprowadzone? Tak, ale wynik tego badania będzie za każdym razem negatywny. Taki jest efekt braku przepisów wykonawczych, które nie zostały przygotowane na czas. Podobny los czeka wprowadzoną również w maju nowelizację „Prawo o ruchu drogowym”, wprowadzającą do użytku tzw. „blokadę alkoholową”. Brak przepisów wykonawczych uniemożliwia sprawdzanie działania blokady podczas badania technicznego. Nie wiadomo, czy do tego celu trzeba faktycznie użyć alkoholu i czy butelka wódki ma być stałym wyposażeniem SKP. Zainteresowanych tych tematem, a będą to z pewnością nie tylko diagności SKP, odsyłam do artykułów na str. 12 i 14. W tym numerze polecam również obszerną prezentację bardzo zaawansowanej technicznie konstrukcji nowego Mercedesa-AMG GT (str. 27) oraz opis budowy nowoczesnych zawieszeń autobusów (str. 36). Życząc udanego sezonu wakacyjnego, zapraszam do lektury numeru.
Krzysztof Trzeciak
Kierowanie się tylko tym, co jest zapisane w pamięci sterownika, może doprowadzić do pochopnych decyzji o wymianie jakiejś części. W artykule omówiono przykład takiej usterki, przy której początkowa diagnoza nie do końca pokazywała, gdzie tkwi pierwotna przyczyna jej występowania. Sprawa dotyczyła popularnego pojazdu, jakim jest VW Passat z silnikiem 2.0 TDI. Klient skarżył się na okresową utratę mocy samochodu. Po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu silnika, wszystko wracało do normy.