Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W układzie zasilania silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem występują podobne elementy, jak w układzie wtrysku oleju napędowego Common Rail. Podobieństwo kończy się w momencie wystąpienia usterki w systemie zasilania paliwowego po stronie wysokiego ciśnienia paliwa. W przypadku uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia silnik Diesla w systemem CR już nie ruszy. Natomiast z silnikiem wtrysku bezpośredniego benzyny spokojnie dojedzie do warsztatu z ograniczoną mocą. Podobieństwo konstrukcyjnie może jednak powodować błędną diagnozę zaistniałej usterki. Autor opisuje przypadek źle rozpoznanego w warsztacie rodzaju układu wtryskowego w samochodzie Opel Vectra C 2.2 Direkt.

.

 

Do SKP zgłaszają się czterokołowe pojazdy typu quad, które mają homologację na ciągnik rolniczy. Pojazdy te są tymczasowo rejestrowane przez wydziały komunikacji i skierowane do stacji kontroli pojazdów w celu ustalenia danych, a konkretnie spełniania warunków dla ciągnika rolniczego. Generalnie poddawany jest w wątpliwość odpis świadectwa homologacji. Na co należy zwracać uwagę przeprowadzając badanie quada homologowanego jako ciągnik rolniczy? Odpowiedź w artykule.

 

Większość, jak nie wszyscy, a już na pewno szeroko rozumiana branża motoryzacyjna słyszała o aferze z silnikami Diesla produkcji koncernu Volkswagena. Na wpadkę koncernu Volkswagena postanowili zareagować prawnicy. Pojawił się pomysł, żeby złożyć pozew zbiorowy przeciwko koncernowi. Jednym z działań przygotowawczych jest wysłanie petycji, do wielu podmiotów zajmujących się badaniami technicznymi pojazdów w Polsce, w tym do PISKP. Jaka była treść petycji i czy żądania w niej zawarte mają odniesienie do działalności SKP – odpowiedź w artykule.

 

Jaka jest możliwość uzyskania od organu administracji publicznej odpowiedzi na pytania związane ze stosowaniem przepisów prawa? To pytanie często zadają przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów oraz diagności. W artykule przybliżono zasady korzystania z uprawnienia do wnoszenia petycji, które doczekało się od 6 września tego roku szczegółowego uregulowania ustawowego.

 

Konsekwencje wpadki Volkswagena z czystością emisji spalin zaczynają dotyczyć również polskich instytucji i organizacji. Coraz więcej właścicieli Golfów i Passatów wyraża chęć przystąpienia do pozwu zbiorowego przeciwko koncernowi, angażując kancelarie prawne; te z kolei zaczynają wysyłać petycje do organów związanych z dopuszczeniem aut do ruchu. Zachodzi bowiem duże prawdopodobieństwo nieważności świadectwa homologacji, a co za tym idzie – nieważności certyfikatów zgodności, na podstawie których samochody te zostały dopuszczone do ruchu i zarejestrowane w Polsce. W ten sposób nieoczekiwanie w sprawę została „zamieszana” Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, od której jedna z kancelarii prawnych oczekuje wezwania zrzeszonych członków do wykonywania badań ww. pojazdów w sposób ujawniający dokonane manipulacje. Szczegóły otrzymanej petycji zostały przedstawione w artykule Marcina Barankiewicza na str. 10. Z kolei Rafał Szczerbicki w swoim materiale na str. 12 przybliża zasady korzystania z uprawnienia do wnoszenia petycji, które doczekało się w tym roku uregulowania ustawowego. Ostatnio Volkswagen znalazł jednak sposób na przywrócenie czystości emisji silników EA 189, bez pogorszenia osiągów aut i zwiększenia zużycia paliwa. Rozwiązanie nie wymaga montażu drogiego układu SCR i jest tak proste (opis na str. 8), że nasuwa się pytanie, dlaczego wcześniej posunięto się do ryzykownego fałszowania oprogramowania silnika. Zapraszając do lektury numeru, życzę pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu sukcesów w nadchodzącym 2016 roku.

 

Podkategorie





Aktualności













SiteLock