Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

 

 

Tytułowe określenie Torque Vectoring od kilku już lat pojawia się w opisach technicznych samochodów. Ponieważ nie doczekało się ono jeszcze trafnego polskiego odpowiednika, warto przybliżyć Czytelnikom, co się pod nim kryje. Autor omawia ideę i cel stosowania tego rozwiązania, jak również przykłady zastosowań w określonych modelach samochodów.

 

Diagnostyką samochodową zajmują się nie tylko elektronicy, ale także osoby, które nauczyły się elektrotechniki podczas naprawy samochodów. Dysponując bogatym doświadczeniem, potrafią doskonale radzić sobie z trudnymi tematami dotyczącymi określenia sprawności poszczególnych podzespołów. W artykule podano przykład oceny sprawności elementu pracującego w sieci cyfrowej – elektronicznego wyświetlacza, który nic nie pokazuje i nie ma z nim komunikacji przez skaner diagnostyczny. Wówczas trzeba odłożyć skaner oraz próbniki napięcia i podłączyć oscyloskop. Nie będąc elektronikiem, każdy mechanik musi nauczyć się posługiwać tym przyrządem pomiarowym, ponieważ nie jest to trudne, a konieczne przy naprawie współczesnych samochodów. Nie wymaga się od mechanika skomplikowanej analizy sygnałów, a jedynie oceny poprawności sygnału. Poza tym trzeba umieć odczytać napięcie danego sygnału i częstotliwość. Autor omówił metody diagnostyczne wykonywane w celu znalezienia usterki wyświetlacza. 

 

 

Nietrzeźwi kierowcy stanowią znaczącą grupę osób, które powodują wypadki na drodze. Od wielu lat jazda na „podwójnym gazie” jest w Polsce przestępstwem. Obecnie w tym zakresie przygotowano znaczącą nowelizację przepisów i wprowadzono do użytku tzw. blokadę alkoholową. Zgodnie ze znowelizowanym art. 38 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”  kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z wynikiem pozytywnym w zakresie wyposażenia pojazdu w blokadę alkoholową. Ponadto na podstawie tego samego artykułu ustawy kierowca jest zobowiązany mieć przy sobie dokument potwierdzający kalibrację blokady alkoholowej, wystawiony przez producenta urządzenia lub jego upoważnionego przedstawiciela. W artykule autor  skoncentrował się na przepisach prawa karnego, a także nowych podstawach prawnych z prawa o ruchu drogowym w tym zakresie. 

 

 

Z punktu widzenia badań technicznych istotne jest wprowadzenie nowego dodatkowego badania pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Zmiany ustawowe wymusiły przygotowanie zmian w przepisach wykonawczych, czyli rozporządzeniach. Zgodnie z projektem przepisów wykonawczych badanie takiego pojazdu będzie polegało na oględzinach. Ustawodawca przewidział cztery możliwe do wystąpienia usterki, które będą kwalifikowane jako istotne, czyli skutkujące negatywnym wynikiem badania. W artykule auto zajął się omówieniem planowanej procedury badań.   

 

 

 

Czy można już w Polsce rejestrować „angliki”? Tak, ponieważ z końcem maja weszło w życie rozporządzenie dopuszczające tego typu pojazdy na nasze drogi i to bez wykonywania tzw. „przekładki”. Jedynym warunkiem jest uzyskanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym kierownica po prawej stronie, a w tym celu jest konieczna wizyta w SKP. Czy można obecnie przyjechać na badanie „anglika” do SKP i zostanie ono przeprowadzone? Tak, ale wynik tego badania będzie za każdym razem negatywny. Taki jest efekt braku przepisów wykonawczych, które nie zostały przygotowane na czas. Podobny los czeka wprowadzoną również w maju nowelizację „Prawo o ruchu drogowym”, wprowadzającą do użytku tzw. „blokadę alkoholową”. Brak przepisów wykonawczych uniemożliwia sprawdzanie działania blokady podczas badania technicznego. Nie wiadomo, czy do tego celu trzeba faktycznie użyć alkoholu i czy butelka wódki ma być stałym wyposażeniem SKP. Zainteresowanych tych tematem, a będą to z pewnością nie tylko diagności SKP, odsyłam do artykułów na str. 12 i 14. W tym numerze polecam również obszerną prezentację bardzo zaawansowanej technicznie konstrukcji nowego Mercedesa-AMG GT (str. 27) oraz opis budowy nowoczesnych zawieszeń autobusów (str. 36). Życząc udanego sezonu wakacyjnego, zapraszam do lektury numeru.

Krzysztof Trzeciak

 

Podkategorie





Aktualności













SiteLock