Na początku kwietnia zeszłego roku Parlament Europejski i Rada, dążąc do ujednolicenia systemu badań pojazdów we wszystkich krajach UE, przyjęły dyrektywę 2014/45/UE w sprawie okresowych badań technicznych pojazdów silnikowych. Przepisy dyrektywy mają być implementowane do porządku prawnego państw członkowskich do 20 maja 2017 r. i obowiązywać od 20 maja 2018 r. Tymczasem okazuje się, że polska wersja dyrektywy 2014/45/UE nie jest zgodna z jej wersją oryginalną. W artykule przeanalizowano poprawność tłumaczenia dyrektywy na język polski, porównując ją z wersjami francuską, angielską i niemiecką.
W rozmowach z diagnostami i przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów ostatnio przewija się problem stosowania przepisów odnośnie procedury badania technicznego, dotyczących wydawania duplikatów z zaświadczeń z tych badań oraz prostowania w nich oczywistych omyłek. W artykule autor omawia przepisy prawa w tym zakresie.
Czy Polska jest gotowa do unifikacji badań w ramach UE? Kiedy zostanie uaktualniona tabela opłat za badania techniczne? Czy zostanie wprowadzona archiwizacja wyników pomiarów? Jakie inwestycje czekają SKP w konsekwencji zmian w CEPiK-u? Tego typu pytania i wiele innych będzie można postawić przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz TDT podczas majowej konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2015” organizowanej przez PISKP. Należy oczekiwać, że na postawione pytania zostaną udzielone kompetentne odpowiedzi. Udział w konferencji będzie również okazją do udziału w dyskusji nad zmianami prawa i przedstawienia swoich racji. Co prawda na implementację dyrektywy unijnej 2014/45/UE jest czas do połowy roku 2017, ale ze zmianami w prawie nie można czekać do ostatniej chwili. Tym bardziej, że samo tłumaczenie tej dyrektywy na język polski zawiera wiele błędów i nie mogą one pojawić się w polskim rozporządzeniu (więcej na ten temat piszę na str. 24). Polecam w numerze artykuł Marcina Barankiewicza o tym, jak niebezpieczny może być kanał w SKP, oraz prezentację Krzysztofa Czerecha systemu badań na Litwie, który znacznie różni się od polskiego. Pozostaje mi zaprosić do lektury majowego numeru, a diagnostów i właścicieli SKP do Ossy w dniach 20-22 maja, na konferencję Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
Stacje są wyposażone w różnego rodzaju urządzenia diagnostyczne, w tym także w kanał przeglądowy. SKP nie jest do końca bezpiecznym miejscem, zwłaszcza dla takich osób jak użytkownicy pojazdów, którzy pojawiają się w nich rzadko i są oni przyzwyczajeni do obecności niebezpiecznych urządzeń. Może też zdarzyć się, że do kanału wpadnie człowiek. Taka sytuacja przytrafiła się jednemu z przedsiębiorców w Polsce. Jakie były tego konsekwencje, wyjaśnia artykuł.
W salonach Mercedes-Benz jest już dostępny model S 500 Plug-in Hybrid – łączący nowoczesny napęd hybrydowy i wysokie osiągi z innowacyjnym wyposażeniem. Zastosowany układ klimatyzacji ma nie tylko zapewnić komfort podróżującym, ale również schłodzić akumulator napędu hybrydowego. W jaki sposób został zrealizowany obieg chłodzenia w tej hybrydzie? Oprócz opisu układu schładzania akumulatora, w artykule omówiono również działanie elektrycznej sprężarki układu klimatyzacji, wysokonapięciową nagrzewnicę PTC, funkcję wstępnej wentylacji oraz inteligentny system zarządzania energią.