Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Wprowadzanie coraz nowocześniejszych rozwiązań technicznych w konstrukcjach pojazdów wymusza na warsztatach samochodowych również „podążanie z duchem czasu”. Zmiany te dotyczą zarówno pogłębiania wiedzy technicznej niezbędnej do prawidłowej naprawy podzespołów i prac serwisowych, jak i odpowiedniego wyposażenia. Przez bardzo długi czas uważano, że urządzenia diagnostyczne typu skaner, diagnoskop, czy interfejs diagnostyczny są zastrzeżone tylko dla warsztatów zajmujących się diagnostyką i naprawą układów elektrycznych i elektronicznych systemów samochodowych. Obecnie powinien być standardowym wyposażeniem każdego warsztatu. Jeżeli ustaliliśmy, że bez odpowiedniego testera nie można prawidłowo funkcjonować, to nasuwa się następne pytanie: jakie urządzenie zakupić? Autor na podstawie własnego doświadczenia omawia poszczególne kryteria wyboru testera właściwego dla danej działalności.


Tym artykułem rozpoczynamy nowy cykl poświęcony dziejom samochodu, widzianym poprzez rozwój jego kluczowych podzespołów. Dowiemy się, jakie osoby i pomysły stały za powstaniem, często bardzo nowatorskich, rozwiązań konstrukcyjnych i dlaczego niektóre z nich nie dotrwały do naszych czasów. Na początek gaźnik, urządzenie, które jest już właściwie eksponatem muzealnym. Towarzyszyło ono samochodowi w różnych postaciach od samego początku. W następnym numerze historia wtrysku paliwa.


Zmiany dotyczą Niemiec, gdzie tamtejsze Ministerstwo Transportu całkowicie znowelizowało rozporządzenie dotyczące sprawdzania świateł podczas okresowych badań technicznych. Nowe wymagania, które weszły w życie w styczniu tego roku, mają na celu zwiększenie dokładności i powtarzalności pomiaru ustawienia świateł. Na czym polegają najistotniejsze zmiany? Odpowiedź w artykule.


Jak pokazuje praktyka warsztatowa, różnego rodzaju sterowniki (silnika, ABS, klimatyzacji itp.) stosunkowo rzadko ulegają uszkodzeniom. Kiedy jednak pojawiają się trudności z prawidłowym zdiagnozowaniem usterki, to właśnie ten element jest często podejrzewany o niesprawność. Problem ten jest sygnalizowany przez wyspecjalizowane serwisy elektroniczne zajmujące się naprawą sterowników. Okazuje się bowiem, że duży procent tych podzespołów – po sprawdzeniu w warunkach laboratoryjnych – nie ma żadnych usterek. Im rzadziej spotykany objaw awarii w samochodzie, tym większa tendencja wśród mechaników, aby uznać za jej przyczynę niedomaganie odpowiedniego sterownika – często jest to błędne wnioskowanie. Ponadto określona przez producentów strategia rozwiązywania problemów (algorytm) nie zawsze prowadzi do celu. W praktyce spotyka się bowiem usterki, które nie pasują do wzorca algorytmu. Wówczas trzeba podjąć działania na własną rękę i rozpocząć systematyczne poszukiwanie nieprawidłowości. W artykule opisano podstawową procedurę sprawdzania sterowników. 


W artykule poruszono problem związany z umieszczaniem cech identyfikacyjnych na pojazdach przez stacje kontroli pojazdów z uprawnieniami określonymi tzw. „małą literką h”. Można spotkać różne interpretacje na temat tego, w jakim przypadku stacja kontroli pojazdów otrzymuje przywilej umieszczania cech identyfikacyjnych na pojazdach. Głównie chodzi o to, czy nowa okręgowa skp dostaje taki przywilej z urzędu, czy musi o to wnioskować. Tutaj zdania są podzielone, a  wydziały komunikacji interpretują to w dwojaki sposób.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock