Coraz więcej warsztatów samochodowych jest wyposażonych w specjalne stacje robocze do obsługi klimatyzacji. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że od niedawna osoby zajmujące się serwisowaniem klimatyzacji powinny mieć stosowne zaświadczenie. W artykule przybliżono zapisy ustawy o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz podano wysokość kar za brak zaświadczenia. Przedstawiono również wymagania stawiane instytucjom wykonującym szkolenia z obsługi klimatyzacji.
We współczesnych samochodach jest zastosowanych od kilku do kilkunastu sieci cyfrowych. W związku z tym muszą istnieć punkty, w których następuje wymiana danych między sieciami. Takich punktów w formie połączeń galwanicznych (nazywanych również węzłami) jest w samochodzie nawet kilkaset. Węzły sieci w danym samochodzie są ważnymi źródłami informacji dla diagnostów. Na czym polega ich diagnozowanie węzłów i jakie są najczęstsze przyczyny ich niesprawności? O tym w artykule.
Sieci wymiany danych – to standard we współczesnych samochodach wszystkich klas. Dążenie do bardziej komfortowych pojazdów, zwłaszcza klas wyższych, wyposażonych w coraz to większą liczbę systemów wspomagających kierowcę, a w przyszłości nawet go całkowicie eliminujących, wymusza rozwój sieci wymiany danych. W najbliższych latach rozgości się w nich magistrala typu Ethernet, podobna do tych, którą znamy z biur lub mieszkań. Jakie były etapy rozwoju magistrali i dlaczego powstała danych typu Ethernet? Odpowiedź w numerze.
We współczesnych samochodach coraz więcej podzespołów wymienia między sobą informacje za pomocą różnego rodzaju sieci informatycznych. W znacznym stopniu zwiększa to komfort użytkowania pojazdów, jednak może stwarzać pewne problemy przy diagnozowaniu usterek. Zdarza się, że wszystko wskazuje na uszkodzenie jakiegoś podzespołu, podczas gdy usterka ma swoje źródło w innym. W artykule opisano ciekawy przypadek usterki powodującej nieprawidłowe działanie klimatyzacji, której przyczyna leżała zupełnie gdzie indziej niż można było się spodziewać.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczalne jest wykonywanie badań technicznych pojazdów wojskowych w stacjach „cywilnych”. Badając taki pojazd przeznaczonych do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych w SKP diagnosta może spotkać się z dość trudnym zadaniem – sprawdzeniem warunków technicznych, które określono w załączniku B do umowy ADR. Czy pojazdy ADR wojskowe muszą spełniać warunki załącznika B do umowy ADR, czy też nie? Odpowiedź w artykule.