Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

 

Magistrala danych typu Ethernet nie była dotychczas stosowana w samochodach. Gdy się pojawiła, jej znaczenie szybko zaczęło rosnąć. W niedalekiej przyszłości, już ok. 2020 r., sieć wymiany danych będzie składała się głównie z magistrali danych typu Ethernet. Dlaczego do tej pory nie wykorzystywano Ethernetu? Jakie są jej możliwości techniczne i w jakich układach jest lub będzie ona stosowana? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule. Diagnostyka samochodu za pośrednictwem sieci Ethernet będzie tematem kolejnego artykułu Stefana Myszkowskiego.

 

 

Analizując warunki techniczne pojazdów, podczas przeprowadzania badań technicznych, diagności mają do czynienia z różnymi masami. Definicje można znaleźć zarówno w ustawie „Prawo o ruchu drogo­wym”, rozporządzeniu w sprawie warunków technicz­nych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia, jak i w dyrektywach. Czasami rozbieżności w pojęciach stwa­rzają jednak problemy z dopuszczeniem pojazdu do ruchu bądź jego rejestracją. W artykule omówiono podstawowe pojęcia używane podczas badań technicznych, opatrując je komentarzem.

 

 

Skutki błędów diagnostów w SKP mogą być bardzo dotkliwe. Uprawnieni dia­gności najbardziej boją się decyzji cofającej im upraw­nienia do przeprowadzania badań technicznych. Jeśli jednak tak się stanie, to trzeba pamiętać, że istnieje możliwość odwoływania się.  Do złożenia odwołania nie potrzeba prawnika, można to zrobić sa­modzielnie, jednak przy jego pomocy będzie to znacz­nie łatwiejsze. Stacje zrzeszone w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów mogą w takich sytuacjach skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawników Izby. W artykule podano wskazówki dotyczące procedur odwoławczych oraz wnoszenia skarg do sądu, w tym do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 

 

Rada Ministrów, wprowadzając w życie ustawy zwiększające przywileje socjalne, poszukuje nowych możliwości zasilenia budżetu państwa. Jednym z pomysłów na załatanie powstającej dziury budżetowej jest uszczelnianie systemu podatkowego oraz walka z szarą strefą. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie do systemu tzw. klauzuli obejścia prawa podatkowego. Na czym polega klauzula oraz jakie inne rozwiązania prawne w tym zakresie są proponowane można przeczytać w artykule Rafała Szczerbickiego.

 

 

Wydawało się, że największego zagrożenia dla przyszłości nieza­leżnych warsztatów i dystrybuto­rów części motoryzacyjnych należy spodziewać się ze strony pokłado­wych systemów telematycznych, forsowanych przez producentów aut, co praktycznie ma im zapewnić monopol na usługi serwisowe. Tym­czasem udało nam się ustalić inne źródło zagrożenia dla warsztatów, sprokurowane bez rozgłosu przez rynek OE. Jest nim sieć typu Ether­net z nowym protokołem diagno­stycznym (więcej szczegółów na ten temat podajemy w artykule Stefana Myszkowskiego na str. 19. Wygląda na to, że Ethernet staje się standar­dem w obecnych i przyszłych mo­delach z powodu wprowadzania coraz to nowych systemów i rozwią­zań technicznych. Większość pro­ducentów samochodów w Europie włączyła go do 16-pinowego złącza OBD, jednak protokół komunikacji nie został do tej pory udostępniony warsztatom niezależnym. Tymcza­sem takie funkcje, jak inicjalizacja lub kalibracja niektórych podze­społów, są możliwe tylko poprzez interfejs Ethernet. O tym, w jakich samochodach występuje już sieć Ethernet, można było dowiedzieć się w Poznaniu na bardzo udanych tar­gach Motor Show. Relację z targów zamieścimy w następnym numerze. Już teraz dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili nasze targowe sto­isko i zechcieli podzielić się swoimi opiniami na temat sytuacji w bran­ży badań technicznych oraz w nie­zależnym rynku usług. 

 

Podkategorie





Aktualności













SiteLock