Podczas protestu w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne, jaki miał miejsce 29 września 2023 roku, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów złożyła petycję na ręce ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z apelem o urealnienie wysokości opłat za badania. W artykule zamieszczono zarówno tekst petycji, jak i odpowiedź ministra opatrzoną komentarzem autora artykułu.
Pół roku temu w Niemczech wprowadzono do badań technicznych nową metodę pomiaru zadymienia spalin w dieslach, wykorzystującą licznik cząstek stałych. Już teraz pojawiły się ciekawe wnioski ze stosowania tej metody. Dużo samochodów w miarę nowych (do 5 lat) i z niezbyt dużym przebiegiem (poniżej 100 tys. km), spełniających normę Euro 6, nie przechodzi badania z powodu przekroczenia stężenia cząstek PM w spalinach. Nawet wypalanie filtrów DPF, czy dłuższa jazda autostradą przed badaniem nie zawsze pomagają. Problem dotyczy przede wszystkim Fordów, ale nie tylko. Producent tłumaczy się nieodpowiednią jakością montowanych DPF-ów, zalecając wymianę na nową część OE i odradzając regenerację lub stosowanie środka czyszczącego DPF. Kierowcy fordów rozwiązują ten problem w prosty sposób – jadą na badanie do sąsiedniego kraju. Ten przykład wysokiego wskaźnika aut z Euro 6 zanieczyszczających powietrze jest wodą na młyn zwolenników pomiaru cząstek. Oznacza to, że również w Polsce należy liczyć się z wprowadzeniem tego typu badania. Zmusi to SKP to nowych, kosztownych inwestycji, co w obecnej sytuacji grozi załamaniem się systemu badań. O kondycji polskich SKP rozmawiano ostatnio podczas Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (relacja obok). Stacjom może pomóc waloryzacja opłat, na rzecz której PISKP aktywnie prowadzi kampanie, jednak ze stanowiska dotychczasowego ministra infrastruktury (przedstawionego na str. 8) wynika, że na szybkie rozwiązanie problemu nie należy liczyć. Zapraszając do lektury numeru pozostaje mi życzyć pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu satysfakcji z pokonania wyzwań, jakie przyniesie rok 2024
Krzysztof Trzeciak
Zakład Ubezpieczeń Od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (DGUV ) reguluje zagadnienia bezpieczeństwa pracy na terenie Niemiec. Instytucja ta opracowuje m.in. regulaminy, zasady i instrukcje, jakimi powinny kierować się osoby pracujące w danych zawodach i wykonujące konkretne prace. Informacje zawarte w regulaminie DGUV 209-093 dotyczą szkolenia do pracy przy pojazdach wyposażonych w instalacje wysokiego napięcia. Regulamin dokonuje podziału kwalifikacji wg miejsca wykonywania pracy i wyróżnia prace wykonywane przy systemach HV pojazdów (poziomy S, 1S, 2S i 3S). W artykule omówiono przepisy, jakie zawiera ten regulamin, oraz zasady przygotowania stanowiska do obsługi systemów HV.
Maxus Euniq 6 to przedstawiciel jeszcze mało u nas znanej chińskiej marki elektrycznych aut. Ma jedną wersję nadwoziową, jeden silnik i jeden poziom wyposażenia. Samochód ten posłużył do sprawdzenia, ile realnie kosztuje eksploatacja elektrycznego auta na trasie 2000 km podczas podróży po Polsce, i czy występują problemy z jego ładowaniem. Szczegóły testu w artykule. Zdradzamy, iż średnie „spalanie” na dystansie 2037 km wyniosło 19,4 kWh/100 km, przy jeździe zgodnej z przepisami. Dobry wynik, ale i pogoda dla elektryka była dobra – ciepła, wczesna jesień.
Dobre osiągi współczesnych motocykli i duże natężenie ruchu na drogach sprawiają, że wymagania stawiane oponom motocykli dopuszczonych do ruchu po drogach publicznych są bardzo wysokie. Opona musi spełniać wiele warunków technicznych, aby można było stwierdzić, że jest w stanie nadającym się do eksploatacji i jest dobrze dobrana do danego modelu motocykla. Musi ona zapewnić bezpieczne prowadzenie oraz właściwie współpracować z zawieszeniem i podwoziem motocykla, a przy tym nie może być uszkodzona i zbyt stara. W artykule opisano, jak sprawdzać opony motocyklowe i na co zwrócić szczególną uwagę.