Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


Coraz częściej zdarza się, że diagnosta, ze względu na stan techniczny pojazdu lub postawę jego właściciela, nie chce wykonać badania technicznego. Zamiast wystawić pojazdowi wynik negatywny, wydala go ze stacji twierdząc, że nie będzie ryzykował utraty swoich uprawnień zawodowych i tym samym nie podejmuje się wykonania badania technicznego. Czy taki proceder jest zgodny z prawem? W artykule omówiono tę kwestię w kontekście jednego z nowszych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

W ostatnich wydaniach „Ser wisu Motoryzacyjnego” szeroko opisywaliśmy planowane zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Okazuje się, że to nie jedyne projekty, które będą nowelizowały ustawę „Prawo o ruchu drogowym” w przyszłości. Równolegle do zmian w badaniach technicznych procedowany jest projekt zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr UD94, który wprowadza zmiany w przepisach dotyczących ograniczników prędkości, odstępstw od warunków technicznych oraz drogomierzy. Poniżej o planowanych zmianach w tym zakresie.

Turbodoładowanie we współczesnych pojazdach staje się coraz powszechniejsze. Jest to spowodowane koniecznością spełnienia norm emisji spalin, jednocześnie bez obniżania osiągów samego silnika. Stosowany często wraz z turbosprężarką intercooler, czyli chłodnica powietrza doładowującego, może być przyczyną problemów, z którymi nie każdy warsztat potrafi sobie poradzić. W artykule przytoczono przykład samochodu VW Passat B8 2.0 TDI z 2017 r., gdzie objawem usterki był nieznaczny ale stały ubytek płynu chłodzącego, oceniany przez klienta na ok. 100-200 ml na 1000 km przebiegu. W kolejnych warsztatach, do którego trafił pojazd, nie potrafiono zlokalizować usterki, ze względu na nieznajomość działania układu chłodzenia w tej wersji samochodu. Dlaczego winnym ubytku płynu chłodzącego był nietypowy intercooler? Odpowiedź w artykule.

Bijące o 23:00 czasu lokalnego dzwony zegara wieżowego Big Bena zwiastowały ostatniego dnia zeszłego roku nową erę. Brexit stał się faktem, a to oznacza, że wiele spraw zmieni się dla nas. Od podróżowania, po­przez korzystanie z różnych usług, wymiany edukacyjnej, po podejmo­wanie pracy. Zmiany będą dotkli­we, np. wracają kontrole na granicy, w tym celne, a karta EKUZ nie będzie już honorowana w Wielkiej Brytanii. Dzięki zawarciu w ostatniej chwili po­rozumienia o wzajemnych relacjach Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej nie grozi wprowadzenie ceł na pro­dukty, w tym samochody i części za­mienne, i branża motoryzacyjna nie poniesie dotkliwych strat. Brexit nie zakłóci również łańcucha dostaw w branży i nie uderzy w przemysł w krytycznym momencie pandemii. Czy wprowadza jednak zmiany w na­szych badaniach technicznych? Oka­zuje się, że tak. Od teraz nie można dopuszczać do ruchu samochodów importowanych z Wysp z kierow­nicą po prawej stronie, jeżeli data ich pierwszej rejestracji wypadła po 1 stycznia 2021 r. (więcej informacji na ten temat – obok). Rzecznik Mini­sterstwa Infrastruktury stwierdził, że nie przewiduje się zmiany przepisów o dopuszczaniu do ruchu „anglików”. Osobom, które sprowadzą taki pojazd z Wysp, pozostaje więc albo przełoże­nie kierownicy na lewą stronę, albo poszukanie kraju w UE, gdzie przepi­sy dopuszczają taką konstrukcję i tam jej zalegalizowanie.

Zapraszam do lektury numeru i przypominam o przedłużeniu prenumeraty na nowy rok

Krzysztof Trzeciak

W następstwie wypadania zapłonów zwiększa się zawartość węglowodorów oraz tlenu w spalinach silnika. Czujnik tlenu, czyli sonda lambda, zanim zmierzy zawartość tlenu po procesie spalania w silniku, przywraca tzw. równowagę termodynamiczną pomiędzy składnikami spalin lub inaczej – kończy proces spalania rozpoczęty w komorze spalania silnika. Nie zawsze zdążą się utlenić wszystkie węglowodory, mimo że w spalinach pozostał niezbędny tlen. Czujnik tlenu wykryje wówczas ten pozostały w spalinach tlen, co zmieni przebieg sygnału czujnika tlenu. Można go wykorzystać do diagnostyki wypadania zapłonów. W artykule opisano zasady wykorzystania lokalnych oscylacji sygnału napięciowego czujnika tlenu do diagnostyki wypadania zapłonów. Materiał uzupełniają przebiegi sygnału napięciowego czujnika tlenu dla różnych stanów silnika.

Podkategorie





Aktualności



profiauto





SiteLock