Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Citroën prowadzi akcję serwisową wymiany wadliwych japońskich poduszek powietrznych marki Takata w modelu C3. Akcja dotyczy ok. 600 tys. samochodów w całej Europie. Do klientów trafiają pisma, w których producent prosi o zaprzestanie używania samochodu z powodu poduszek powietrznych, które mogą „spowodować poważne, a nawet śmiertelne obrażenia”. Informacja o zagrożeniu użytkowników samochodów marki Citroën ze strony wadliwych poduszek powietrznych Takata znalazła się także na stronie TDT. Czy taka i podobne informacje o akcjach serwisowych mają wpływ na badanie techniczne pojazdu w SKP? Czy diagnosta SKP powinien sprawdzać, np. na stronie UOKIK lub producenta, czy w danym samochodzie występuje usterka zagrażająca bezpieczeństwu jazdy? Odpowiedź na te pytania można znaleźć w artykule.

Co trzeci Francuz jeździ samochodem w złym stanie ze względu na brak budżetu. Taką alarmującą informację podała we wrześniu francuska prasa, cytując wyniki badania przeprowadzonego przez instytut badawczy OpinionWay. Trzech na czterech Francuzów uważa samochód za luksus, a 42% korzysta z niego rzadziej, aby zaoszczędzić na wydatkach. Średni rachunek za naprawę we Francji wynosi od 800 do 1700 euro. Ponadto 87% francuskich użytkowników ma wrażenie, że ceny napraw oferowane przez warsztaty są zawsze wygórowane. Dlatego wysokie koszty napraw i obawa przed zawyżeniem ceny uniemożliwiają wielu Francuzom naprawianie i regularne serwisowanie swojego pojazdu, co w konsekwencji może być niebezpieczne. Nie wiem, czy podobne badanie było przeprowadzane w Polsce. Wiadomo już jednak, że ceny napraw tak w Polsce, jak i w innych krajach Unii, będą systematycznie rosły i mogą stać się barierą dla domowego budżetu. To wszystko za sprawą możliwej dominacji autoryzowanych serwisów i coraz większych barier, jakie napotykają niezależne warsztaty. Dlaczego? Przyczyny tej sytuacji wyjaśniamy w artykule „Koszty napraw aut wzrosną – czarny scenariusz możliwy” na str. 32. Na koniec jeszcze jedna, ciekawa konkluzja wynikająca z badania instytutu OpinionWay: pomimo debat na temat zakazu pojazdów z silnikami spalinowymi od 2035 r., tylko jeden na dziesięciu Francuzów jest gotowy na przejście na napęd elektryczny.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Kolej kojarzy się z potężnymi lokomotywami ciągnącymi długie składy. Możliwość jednorazowego przewiezienia olbrzymiej ilości ładunku czy licznych pasażerów przy względnie małym wydatku energii – to największy atut kolei. Lecz czasem potrzebne są pojazdy o wiele lżejsze, a wtedy samochód okazuje się nierzadko najwygodniejszym rozwiązaniem. W artykule przedstawiono różne wersje samochodów przystosowanych do jazdy po szynach oraz przykłady ich zastosowania.

Według danych carVertical 4% wszystkich samochodów sprawdzonych na platformie w Polsce w pierwszej połowie 2024 r. miało sfałszowany przebieg, co wskazuje, że rynkowi wtórnemu nadal daleko do przejrzystości.  Choć dostęp do raportów historii pojazdu jest coraz lepszy w całej Europie, znacznie łatwiej prześwietlić dane pojazdów krajowych niż sprowadzanych. Najtrudniej zorientować się w historii pojazdów, które były eksploatowane w kilku krajach. Właśnie z tego powodu najrzadziej cofane są liczniki w samochodach z polskich salonów, a najczęściej te, które pochodzą z importu. W jaki sposób można rozpoznać, że samochód ma cofnięty licznik? W artykule omówiono punkty, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Na przestrzeni lat wykrystalizowało się kilka koncepcji konfiguracji układu napędowego: klasyczny, przedni zblokowany, tylny zblokowany, z silnikiem umieszczonym centralnie. Jednak w niektórych modelach samochodów był lub jest stosowany układ określany jako transaxle, o nieco odmiennej budowie. W tym układzie skrzynka biegów jest konstrukcyjnie oddzielona od jednostki napędowej, zblokowana z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym i umieszczona przy napędzanej osi tylnej. W artykule przedstawiono różne odmiany układu transaxle oraz określone przypadki jego stosowania.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock