Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W serwisach i stacjach kontroli pojazdów analizator spalin pobiera spaliny z końca układu wylotowego. To, czy ich skład będzie prawie taki sam, jak opuścił komory spalania silnika, zależy od tego, czy w układzie wylotowym nie ma lub czy jest trójfunkcyjny konwerter katalityczny. A jeśli jest, to istotna jest obecność w układzie wylotowym przynajmniej jednego regulacyjnego czujnika tlenu (sondy lambda), co oznacza, że skład mieszanki w określonych warunkach pracy jest regulowany. Niestety, zarówno trójfunkcyjny konwerter katalityczny, jak i układ regulacji składu mieszanki utrudniają diagnostykę, w tym i wykrywanie „wypadania zapłonów”. Dlaczego tak jest? Odpowiedź w artykule.

Dwadzieścia lat temu najważniejszym ostrzeżeniem dla naprawiających samochody był temat poduszek powietrznych. Każdy mechanik, elektryk czy blacharz zwracał uwagę na poduszki i okablowanie od nich. Ukształtowała się pewnego rodzaju kultura techniczna dotycząca ostrożności obchodzenia się z poduszkami. Świat zmienił się, technika poszła do przodu i we współczesnym samochodzie mamy wiel­ką liczbę systemów i urządzeń, które wymagają bardzo dużej ostrożności i staranności. Niepotrzebne lub niefachowe odłączenie lub zdemontowanie jakiegoś elementu może pociągnąć za sobą kosztowne i czasochłonne naprawy, łącznie z progra­mowaniem. Autor prezentuje taką sytuację na przykładzie naprawy składanego dachu.

Od 1 października 2018 r. kierowcy korzystają z dużego ułatwienia, jakim jest możliwość poruszania się pojazdem bez posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego. Posiadanie tego dokumentu nie jest wymagane, ponieważ organy kontroli ruchu drogowego mogą wszystkie potrzebne informacje znaleźć w bazie CEP. W przypadku zatrzymania dowodu rejestracyjnego wydawane jest pokwitowanie, z którym należy udać się do SKP w celu wykonania odpowiedniego badania. Ministerstwo Cyfryzacji wielokrotnie odbierało sygnały płynące ze środowiska stacji kontroli pojazdów, wskazujące, że dużym ułatwieniem dla obywatela byłaby możliwość odblokowania zatrzymanego dokumentu przez SKP. Jakie zmiany są planowane w tym zakresie? Odpowiedź w artykule.

Każdy silnik, zwłaszcza o dużej liczbie cylindrów, ma taką cechę, że są cylindry, w których w określonych warunkach może wystąpić „wypadanie zapłonów”, podczas gdy w innych cylindrach ono nie wystąpi. Tę cechę silnika określam jako skłonność konstrukcyjną silnika do wypadania zapłonów. Jak przebiega napełnianie cylindrów mieszanką i kiedy dochodzi do zaników spalania? Jak interpretować kod usterki „wypadanie zapłonów”? Odpowiedzi w artykule.

Każda SKP musi przejść coroczną kontrolę przeprowadzoną przez urzędników starostwa powiatowego (opcjonalnie, łącznie z inspektorem TDT) oraz raz na pięć lat kontrolę przeprowadzaną przez inspektorów TDT, co do zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami. Kontrole te przeważnie wywołują we właścicielach tych stacji pewnego rodzaju obawy, stres i niepewność, czy kontrola nie doprowadzi do wstrzymania funkcjonowania stacji, a co za tym idzie – do strat w prowadzonej działalności. Okazuje się jednak, że „nie taki diabeł straszny, jak go malują”. W artykule przedstawiono zakres takich kontroli oraz na co należy zwracać uwagę przygotowując stację, aby kontrola stała się formalnością.





Aktualności













SiteLock