Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Silniki o liczbie cylindrów cztery lub większej mogą być dzielone na dwa lub więcej bloków cylindrów. Wówczas występują dwa osobne układy wylotowe z katalizatorami i sondami lambda. Układ regulacji składu mieszanki dla jednego bloku cylindrów i układ regulacji składu mieszanki dla drugiego bloku pracują niezależnie od siebie, tak jakby były to dwa różne silniki. W artykule omówiono zasadę pracy tego rodzaju układów regulacji oraz przedstawiono przypadek diagnostyki nieprawidłowych sygnałów z sond lambda (czujników tlenu).

Jeszcze kilkanaście lat temu diagności w SKP nie zawracali sobie głowy czymś takim, jak pojęcie homologacji. Niestety od pewnego czasu przepisy dotyczące badań i warunków technicznych pojazdów coraz częściej zaczynają nawiązywać do aktów prawnych lub regulaminów EKG ONZ. Przyjęto metodę wprowadzania bezpośrednich odnośników do tych przepisów, zamiast opisywać je w rozporządzeniu. Jest to o tyle wygodne dla ministerstwa, że nie musi martwić się wprowadzaniem zmian w rozporządzeniu krajowym, jeżeli zachodzą zmiany w przepisach europejskich, a o tyle niewygodne dla diagnosty, że w przypadku jakiegoś problemu związanego z wyposażeniem pojazdu, musi sam szukać rozwiązania problemu u źródeł przepisów europejskich. W artykule omówiono Regulaminy EKG ONZ oraz podano ich wykaz.

Opublikowany projekt rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych kontynuuje dotychczasowy stan prawny w zakresie rejestracji i oznaczania pojazdów, ale zawiera także nowe rozwiązania, które były zgłaszane jako postulaty zmian do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. W artykule omówiono proponowane zmiany w porównaniu do stanu obecnego. Do takich zmian należy m.in. rezygnacja z definicji „właściciela pojazdu”, uproszczenie obowiązku tłumaczenia dowodu rejestracyjnego, wydawanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, czy nowe kombinacje oznaczeń na tablicach rejestracyjnych.

Autor na podstawie własnego doświadczenia opisuje przebieg rejestracji samochodu wykupionego z leasingu. Czy faktycznie trzeba formalnie zarejestrować pojazd na siebie w ciągu 30 dni, jak przedstawia się w internecie? Jakie kary finansowe obowiązują za nieprzerejestrowanie auta kupionego w Polsce w ciągu 30 dni? Okazuje się, że wiele źródeł podaje błędne informacje w tym zakresie. Nie odróżnia się pojęcia obowiązku zawiadomienia od obowiązku rejestracji. Jak zgłosić zmianę właściciela używanego samochodu w urzędzie? Odpowiedzi na te wszystkie pytania można znaleźć w artykule.

Temat stosowania diod LED jako zamiennika żarówki w reflektorze budzi emocje kierowców. Część z nich zachwyca się jaśniejszym i często lepszym oświetleniem drogi. Mówią – byłem w SKP, diagnosta ocenił granicę światła i cienia jako prawidłową, więc mogę je bezpiecznie używać. Czy takie sprawdzenie jest wystarczające? Czy diagnosta może autorytatywnie stwierdzić, że retrofit LED zamontowany w reflektorze świeci prawidłowo? Czy do użytku powinny być dopuszczone tylko te retrofity LED, które przeszły proces legalizacji, np. na „wzór niemiecki”? Autor podjął próbę odpowiedzi na te pytania w artykule.





Aktualności













SiteLock