Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

 

 

Coraz więcej warsztatów samochodowych jest wyposażonych w specjalne stacje robocze do obsługi klimatyzacji. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że od niedawna osoby zajmujące się serwisowaniem klimatyzacji powinny mieć stosowne zaświadczenie. W artykule przybliżono zapisy ustawy o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz podano wysokość kar za brak zaświadczenia. Przedstawiono również wymagania stawiane instytucjom wykonującym szkolenia z obsługi klimatyzacji.

W najbliższych tygodniach w stacjach kontroli pojazdów pojawi się wiele pojazdów jednośladowych w celu wykonania okresowego badania technicznego. Mimo że temat ten był poruszany wielokrotnie na łamach miesięcznika, warto odświeżyć podstawową wiedzę dotyczącą warunków technicznych, jakie muszą spełniać motocykle, i zakresu badania. Poza standardowymi czynnościami, takimi jak identyfikacja, odczyt wskazania drogomierza, czy pomiar sił hamowania, warto sobie przypomnieć, że podczas okresowego badania technicznego motocykla niektóre czynności są wykonywane inaczej niż w każdym innym pojeździe samochodowym. Badanie techniczne motocykla nie jest sprawą zbyt skomplikowaną, ale wymagającą odpowiedniej wiedzy, a także praktyki. Autor zachęca do regularnej lektury dzienników ustaw i pozostałych przepisów, aby wiedza na temat warunków technicznych, jak i sposobu przeprowadzania badań technicznych była cały czas na bieżąco uzupełniana i utrwalana.

W koncernie FCA opracowano nową rodzinę silników benzynowych Global Small Engine – GSE (o handlowej nazwie FireFly), mających stopniowo zastąpić jednostki FIRE i SGE. Są nowoczesne i odznaczają się modułową budową, a jako dynamiczne i ekonomiczne z założenia – dzięki stosunkowo dużej mocy uzyskiwanej ze względnie niewielkiej pojemności skokowej – wpisują się w nurt tzw. downsizingu. W artkule omówiono szczegóły konstrukcyjne silników rodziny GSE/FireFly, w tym elektrohydraulicznie sterowany układ MultiAir III nowej generacji, który umożliwia płynną regulację wzniosu i faz pracy zaworów dolotowych.

W artykule omówiono organizację badań technicznych w Japonii. Okresowe badania mają zwiększać bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz eliminować z ruchu samochody poddane potencjalnie niebezpiecznym przeróbkom. Prawodawca japoński przewidział plakietki naklejane przez policję na szybę w samochodzie, w którym stwierdzono niedozwoloną przeróbkę (np. dodanie niehomologowanego wyposażenia), bądź uszkodzenie zagrażające bezpieczeństwu (np. pękniętą szybę). Pod karą mandatu nie wolno samowolnie usuwać naklejki, a w ciągu 15 dni od daty jej umieszczenia właściciel musi usunąć usterkę i zgłosić się do badania. Ciekawostką jest fakt, że każdy obywatel może zgłosić na policję taki kwestionowany pojazd.

Wydawało się, że trzycylindrowe silniki spalinowe odeszły już w niebyt, przynajmniej w zastosowaniach motoryzacyjnych. Tymczasem ostatnie lata przyniosły prawdziwy wysyp takich jednostek, i to nie tylko w samochodach najniższych klas. Jakie są przyczyny tego stanu rzeczy? Jakie można wymienić zalety i wady tego rodzaju rozwiązania? W artykule zamieszczona ponadto tabelę z danymi technicznymi wybranych silników trzycylindrowych.





Aktualności













SiteLock