Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Opublikowany projekt rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych kontynuuje dotychczasowy stan prawny w zakresie rejestracji i oznaczania pojazdów, ale zawiera także nowe rozwiązania, które były zgłaszane jako postulaty zmian do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. W artykule omówiono proponowane zmiany w porównaniu do stanu obecnego. Do takich zmian należy m.in. rezygnacja z definicji „właściciela pojazdu”, uproszczenie obowiązku tłumaczenia dowodu rejestracyjnego, wydawanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, czy nowe kombinacje oznaczeń na tablicach rejestracyjnych.

Temat stosowania diod LED jako zamiennika żarówki w reflektorze budzi emocje kierowców. Część z nich zachwyca się jaśniejszym i często lepszym oświetleniem drogi. Mówią – byłem w SKP, diagnosta ocenił granicę światła i cienia jako prawidłową, więc mogę je bezpiecznie używać. Czy takie sprawdzenie jest wystarczające? Czy diagnosta może autorytatywnie stwierdzić, że retrofit LED zamontowany w reflektorze świeci prawidłowo? Czy do użytku powinny być dopuszczone tylko te retrofity LED, które przeszły proces legalizacji, np. na „wzór niemiecki”? Autor podjął próbę odpowiedzi na te pytania w artykule.

Wielopłytkowy łańcuch jest często wykorzystywany do przenoszenia napędu z wału korbowego silnika spalinowego na wałki rozrządu umieszczone w głowicy. Jak wszystkie silnikowe części współpracujące mechanicznie, także łańcuchy rozrządu ulegają zużyciu proporcjonalnemu do przebiegu pojazdu. Na szybkość zużycia łańcucha rozrządu mają ogromny wpływ warunki eksploatacji i styl jazdy preferowany przez użytkownika. Jednak w większości silników brak jest wskaźnika, który pozwoliłby określić graniczne zużycie łańcucha. Czasami producenci pojazdów określają maksymalny przebieg, przy którym łańcuch rozrządu powinien być wymieniony. W artykule omówiono pomyłki, jakie można popełnić podczas oceny stanu łańcucha.

Od kilku miesięcy głośno mówi się o ochronie danych osobowych, o nowym rozporządzeniu ogólnym nazywanym w skrócie RODO. Nowa regulacja przewiduje zmianę podejścia do tematu ochrony danych osobowych. Wielu przedsiębiorców i diagnostów zadaje pytanie, czy RODO dotyczy także stacji kontroli pojazdów? Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Nowe regulacje dotyczą wszystkich przedsiębiorców, którzy przetwarzają dane osobowe. W artykule omówiono obo­wiązki, które należy spełnić, zasady przechowywania danych oraz konsekwencje dla SKP.

 

 

Opisując perturbacje z naprawą mikroprocesorowych sterowników, trzeba zacząć od kwestii dotyczącej celowości takiej naprawy, uwzględniającej racje ekonomiczne. Aby jednak te racje miały sens, decyzja o celowości wysłania takiego sterownika do odpowiedniego warsztatu, zajmującego się profesjonalnie naprawą jednostek ECU itp., musi być pozbawiona błędu. Chodzi tutaj o wyłączenie w maksymalnym stopniu z podjętej decyzji czynnika błędu w diagnozie. W przeciwnym wypadku naprawa okaże się mało ekonomiczna, a wręcz bardzo kosztowna. Autor opisuje sposoby, jak unikać tego typu błędów przystępując do oceny usterki w samochodzie.   

 





Aktualności













SiteLock