Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Procedowany obecnie przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ma dostosować prawodawstwo polskie do wymogów dyrektywy 2014/45/UE. Pierwszy projekt, który został poddany szerokim konsultacjom międzyresortowym i społecznym, został przedstawiony w październiku zeszłego roku. Wnioskodawca wprowadził do niego liczne poprawki, a projekt w marcu tego roku został poddany konsultacjom międzyresortowym. podczas organizowanej przez PISKP konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2017” została przedstawiona najnowsza wersja projektu. Informacje przekazane w Zakopanem wzbudziły duże zainteresowanie słuchaczy. W artykule zostały omówione te przedstawione elementy projektu, które są nowe lub zmieniły się w stosunku do poprzedniego projektu w zakresie stacji i badań. W kolejnym numerze miesięcznika autor zapozna czytelników z propozycjami zmian odnoszącymi się do diagnostów.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Pod koniec zeszłego roku ukazał się jednolity tekst rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (DzU z 2016 r.). Uporządkował on zmiany wprowadzone do tego rozporządzenia od czasu ogłoszenia poprzedniego tekstu jednolitego. Planowane jest wprowadzenie kolejnych zmian do tego rozporządzenia. Pod koniec marca do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W artykule autor prezentuje główne zmiany, jakie mogą być wprowadzone nowym rozporządzeniem.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W numerze 4/2023 SM ukazał się artykuł na temat skargi do Trybunału Konstytucyjnego o sygnaturze SK 17/23 dotyczącej odpowiedzialności zawodowej diagnostów na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Treści tej skargi oraz tezę, że obecne przepisy o karaniu diagnostów są niezgodne z konstytucją, poparł Rzecznik Praw Obywatelskich. W artykule przedstawiono stanowisko Prokuratora Generalnego, które zostało zgłoszone do tej sprawy w maju tego roku. Omówiono również argumentację Prokuratora Generalnego przemawiającą za podanym stanowiskiem.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
COVID-19 zablokował wiele aktywności, w tym także prace legislacyjne, które toczyły się przed wybuchem pandemii. Mimo ograniczeń ustawodawca pod koniec maja trafił do Sejmu projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Zawiera on wiele zmian ważnych dla kierowców, ale także diagnostów przeprowadzających badania techniczne pojazdów. Część z nich była zapowiadana od dawna, część zaczerpnięto z wcześniejszych projektów zmiany ustawy, które nie weszły w życie, część zaś jest nowych. W artykule omówiono te zmiany, które są najistotniejsze dla diagnostów i stacji kontroli pojazdów.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
W artykule zaprezentowano stanowisko prokuratora generalnego w sprawie cofnięcia przez starostę diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych. W opisywanym rok temu na łamach SM przypadku, starosta cofnął decyzją administracyjną uprawnienia diagnosty, albowiem ustalił, że w dniu przeprowadzenia okresowego badania technicznego pojazdu nie było ważnego dokumentu poświadczającego sprawność zbiornika LPG, a mimo to został on dopuszczony do ruchu przez diagnostę, który przeprowadził badanie techniczne przedmiotowego pojazdu z wynikiem pozytywnym. W odwołaniach od tej decyzji zgłoszono wątpliwości co do konstytucyjności przepisów ustawy „Prawo o ruchu drogowym” dotyczących cofania uprawnień diagnosty, albowiem przewidują one obecnie tylko jedną sankcję, tj. cofnięcie uprawnień na lat 5. Zdaniem prokuratora generalnego obecnie przyjęty w prawie o ruchu drogowym reżim odpowiedzialności obiektywnej za delikt administracyjny diagnosty realizuje przesłanki wynikające z zasady proporcjonalności, gdyż zakwestionowana regulacja może doprowadzić do realizacji zamierzonego celu, którego osiągnięcie jest konieczne dla ochrony wskazanych wyżej konstytucyjnych wartości, a efekty tej ochrony są adekwatne do uciążliwości nakładanej sankcji.