Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Przyczyn wypadania zapłonów jest wiele. Wskazanie właściwej jest trudne. Nawet jeśli system diagnostyki standardu OBD II/EOBD lub standardu producenta pojazdu informują za pośrednictwem kodów usterek o wypadaniu zapłonów, to poza wyjątkami nie wskazują bezpośrednio przyczyny. Mogą być również sytuacje, w których – mimo wypadania zapłonów – system diagnostyki pokładowej o nich nie poinformuje. W artykule omówiono możliwe przyczyny wypadania zapłonów w silnikach o zapłonie iskrowym, opatrując je komentarzem na temat interpretacji objawów i sposobu naprawy. Przypomniano również, jak działa układ odprowadzenia par ze zbiornika paliwa oraz układ recyrkulacji spalin.

 Jedną z najpopularniejszych jednostek wysokoprężnych spotykanych w pojazdach jeżdżących po naszych drogach jest silnik 1.9 TDI PD, produkowany przez Volkswagena. Przez kilkanaście lat produkcji „zapracował” sobie na opinię niezawodnego i taniego w eksploatacji. Jednak znaczne przebiegi pojazdów i duża ich liczba wyposażona w ten silnik powodują, że są one stosunkowo częstymi gośćmi w warsztatach. Na podstawie swojej wiedzy autor dzieli się uwagami do­tyczącymi specyfiki naprawy tych silników, wynikającej z zastosowania w nich rozwiązań niespotykanych w innych samochodach.

W dniu 28 maja 2024 r. premier złożył do Senatu RP, opracowany przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, raport pod nazwą: „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2023 r.”. Dokument ten będzie podstawą do dalszych działań ustawodawcy w tym zakresie. Autorzy raportu wskazują, że zakładana zmiana systemu badań technicznych powinna spowodować, że pojazdy, które są niesprawne technicznie, przez co zagrażają bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostaną wyeliminowane z polskich dróg. Wiele jeszcze innych zapisów raportu dotyczy oceny działania stacji kontroli pojazdów oraz badań diagnostów. O tym w artykule.

Do SKP zgłaszają się czterokołowe pojazdy typu quad, które mają homologację na ciągnik rolniczy. Pojazdy te są tymczasowo rejestrowane przez wydziały komunikacji i skierowane do stacji kontroli pojazdów w celu ustalenia danych, a konkretnie spełniania warunków dla ciągnika rolniczego. Generalnie poddawany jest w wątpliwość odpis świadectwa homologacji. Na co należy zwracać uwagę przeprowadzając badanie quada homologowanego jako ciągnik rolniczy? Odpowiedź w artykule.

Dyrektywa 2014/45/UE weszła w życie 20 maja 2014 r. Kraje członkowskie miały czas na przygotowanie projektów krajowych aktów prawnych do 20 maja 2017 r., aby dostosować wewnętrzne przepisy do wymagań określonych w dyrektywie. Polska nie dokonała jeszcze pełnej transpozycji nowej dyrektywy. Polski system badań technicznych opiera się na przepisach poprzedniej dyrektywy, która została poprawnie wdrożona do prawa polskiego. Projekt obecnych zmian zakładał swego rodzaju rewolucję w systemie badań technicznych, wychodząc w wielu miejscach poza zakres regulacji obowiązkowego wdrożenia określony w dyrektywie. Kiedy ostatecznie nastąpi transpozycja unijnej dyrektywy do prawa krajowego i na ile zostanie osiągnięta zgodność z przepisami unijnymi? Wyjaśnienie w artykule.





Aktualności













SiteLock