Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Obecne przepisy dotyczące cofnięcia diagnostom samochodowym uprawnień do wykonywania badań technicznych, zakładające 5-letni zakaz wykonywania zawodu, są zbyt restrykcyjne i nie powinny być stosowane w przypadkach błahych naruszeń przepisów prawa. Stanowisko to podzielił ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny w postępowaniu, w którym autor bronił diagnosty. W artykule przybliżono najważniejsze motywy wyroku, który zapadł w tej sprawie.

Rafał Szczerbicki

Szanowni Państwo!

Ceny prenumeraty miesięcznika „Serwis Motoryzacyjny” obowiązujące od 01.01.2025 r.:

roczna 200,00 zł  + koszt wysyłki
roczna szkolna 115,00 zł  + koszt wysyłki
roczna zagraniczna 200,00 zł  + koszt wysyłki zagranicznej
półroczna 114,00 zł  + koszt wysyłki
kwartalna 58,00 zł  + koszt wysyłki

Do ceny należy doliczyć koszty wysyłki, które zostały podane w druku „Zamówienie prenumeraty” do pobrania poniżej.

 

Korzyści, jakie daje prenumerata „Serwisu Motoryzacyjnego":

  • gwarancja stałej ceny
  • cena w prenumeracie niższa niż w sprzedaży egzemplarzowej
  • gwarancja otrzymania wszystkich wydań miesięcznika

 Aby zamówić miesięcznik, wystarczy:

  1. wypełnić formularz zamówienia i wysłać go pocztą lub e-mailem na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub faksem pod numer (22) 811 28 78
  2. lub zadzwonić pod numer (22) 811 26 06
  3. oraz dokonać wpłaty przelewem na rachunek
    Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, 01-633 Warszawa, ul. Gdańska 51/A
    w ING Bank Śląski: 40 1050 1025 1000 0022 8014 9754.

Prenumeratę można również zakupić poprzez dystrybutorów prasy:
Kolporter, Garmond Press.

Zamówienie prenumeraty/egzemplarzy miesięcznika

doc big  pdf big

Uwaga:

wysyłkę zamówionych egzemplarzy rozpoczynamy po dokonaniu przelewu.

Turbodoładowanie we współczesnych pojazdach staje się coraz powszechniejsze. Jest to spowodowane koniecznością spełnienia norm emisji spalin, jednocześnie bez obniżania osiągów samego silnika. Stosowany często wraz z turbosprężarką intercooler, czyli chłodnica powietrza doładowującego, może być przyczyną problemów, z którymi nie każdy warsztat potrafi sobie poradzić. W artykule przytoczono przykład samochodu VW Passat B8 2.0 TDI z 2017 r., gdzie objawem usterki był nieznaczny ale stały ubytek płynu chłodzącego, oceniany przez klienta na ok. 100-200 ml na 1000 km przebiegu. W kolejnych warsztatach, do którego trafił pojazd, nie potrafiono zlokalizować usterki, ze względu na nieznajomość działania układu chłodzenia w tej wersji samochodu. Dlaczego winnym ubytku płynu chłodzącego był nietypowy intercooler? Odpowiedź w artykule.

Ostatnie zmiany przepisów dotyczące ba­dań podatkowych miały miejsce w 2014 r. Wyda­wać by się mogło, że wszystko jest jasne i po tylu latach temat ten nie sprawia już żadnych problemów. Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że często diagności rozróżniają tylko jeden typ badań podatkowych, ten przewidziany w ustawie o podatku od towarów i usług (VAT). Brak jest wiedzy, że są jeszcze badania podatkowe określone w usta­wie o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Wykonanie tych badań jest potrzebne podatnikowi do dokonania jednorazowej amortyzacji. Kiedy pojazdy do celów podatku dochodowego nie są uznawane za samochody osobowe i jak przebiega samo badanie? Odpowiedź w artykule.

Wielokrotnie już była opisywana zasada działania filtrów cząstek stałych, zarówno tych mokrych, jak i suchych. W pierwszym przypadku występuje specjalny płyn podawany przez dozownik bezpośrednio do zbiornika paliwa. W drugim przypadku brak jest jakichkolwiek domieszek innych substancji. Proces podnoszenia temperatury spalin jest natomiast realizowany przez dotrysk dodatkowej ilości paliwa bezpośrednio do cylindrów. Wraz ze zmianą normy emisyjnej na Euro 5 w 2011 r. firma Ford wspólnie z PSA wprowadziła w samochodach S-max, C-max, Focus, Kuga i Mondeo nową rodzinę zmodyfikowanych silników ze zmienionym układem oczyszczania spalin. Jego nowością jest zespół wtryskiwacza zintegrowanego z elementem grzewczym, którego rolą jest dostarczenie par oleju napędowego do filtra cząstek stałych w celu podniesienia temperatury wewnątrz filtra. Jak działa ten układ i jakie może sprawiać problemy w użytkowaniu i diagnozowaniu – o tym w artykule.





Aktualności













SiteLock