Modyfikacje silnika przywodzące na myśl wyczynowy sport nie sprawdzają się w codziennym użytkowaniu. Niektóre ingerencje, np. w wydech, mogą wręcz pogorszyć parametry. Jacek Chojnacki, z firmy Chojnacki Motor System z Nadarzyna pod Warszawą, ma wiele interesujących spostrzeżeń o tuningu, z którymi dzieli się na łamach miesięcznika.
W artykule przybliżono problem, z jakim często spotykają się zarówno diagnosta, jak i organ rejestrujący, z dopuszczalną masą całkowitą i ładownością czterokołowców. Autor przedstawił podstawowe zapisy prawne zarówno w przepisach krajowych, jak i w europejskich, opatrując je stosownym komentarzem. Często przy odmowie rejestracji czterokołowca, czy negatywnym wyniku badania technicznego w SKP, sprawa znajduje swój finał w sądzie. Tam jednak z orzeczeń często wynika, że np. maksymalna dopuszczalna ładowność użyteczna podana przez producenta z dyrektywy nie może być traktowana na równi z dopuszczalną ładownością z rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych. Najlepszą okazją dostosowania przepisów krajowych do przepisów europejskich będzie najbliższa zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów.
Każdy przedsiębiorca planujący wybudowanie stacji kontroli pojazdów stoi przed dylematem wyboru lokalizacji inwestycji. Polski ustawodawca stoi na stanowisku, że nie w każdym miejscu możliwe jest wybudowanie obiektu o danej funkcji. W artykule przeanalizowano temat potencjalnej uciążliwości działania stacji kontroli pojazdów i jej oddziaływania na środowisko. Autor przytacza orzecznictwa sądów dotyczące oddziaływania skp na środowisko.
Dokumentacja fotograficzna stanowi dzisiaj obowiązkowy załącznik do badania dodatkowego pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Producenci oprogramowania dla SKP umożliwiają zapis zdjęć do bazy danych stanowiącej rejestr wykonywanych badań. W powijakach jest jednak sam sposób akwizycji już wykonanych zdjęć do komputera obsługującego rejestr badań. Autor podpowiada, jak w prosty sposób można przesyłać zdjęcia zrobione smartfonem do komputera.
Przepisy umożliwiające poruszanie się po polskich drogach tzw. „anglików” obowiązują od 15.08.2015. Po pół roku od ich wprowadzenia pojawią się pierwsze problemy. Chodzi m.in. o sytuacje, w których sprowadzony „anglik” jest dopuszczony do ruchu po przeprowadzeniu badania technicznego przed rejestracją, a na następnym badaniu ma już przełożoną kierownicę na lewą stronę i brak śladu po tej operacji w dokumentach. Innym źródłem problemów, omówionych w artykule, jest nowa adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o treści kierownica po prawej stronie. Jak diagnosta ma podchodzić do badania takiego pojazdu, gdy w dowodzie rejestracyjnym widnieje adnotacja o kierownicy po prawej stronie pojazdu, a faktycznie znajduje się ona z jego lewej strony.