Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Modyfikacje silnika przywodzące na myśl wyczynowy sport nie sprawdzają się w codziennym użytkowaniu. Niektóre ingerencje, np. w wydech, mogą wręcz pogorszyć parametry. Jacek Chojnacki, z firmy Chojnacki Motor System z Nadarzyna pod Warszawą, ma wiele interesujących spostrzeżeń o tuningu, z którymi dzieli się na łamach miesięcznika.

W artykule przybliżono pro­blem, z jakim często spotykają się zarówno diagnosta, jak i organ rejestrujący, z dopuszczalną masą całkowitą i ładownością czterokołowców. Autor przedstawił podstawowe zapisy prawne zarówno w przepisach krajowych, jak i w europejskich, opatrując je stosownym komentarzem. Często przy odmowie rejestracji czterokołowca, czy negatywnym wyniku badania tech­nicznego w SKP, sprawa znajduje swój finał w sądzie. Tam jednak z orzeczeń często wynika, że np. maksy­malna dopuszczalna ładowność użyteczna podana przez producenta z dyrektywy nie może być traktowa­na na równi z dopuszczalną ładownością z rozporzą­dzenia dotyczącego warunków technicznych. Najlepszą okazją dostosowania przepisów krajowych do przepisów eu­ropejskich będzie najbliższa zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicz­nych pojazdów.

Każdy przedsiębiorca planujący wybudowanie stacji kontroli pojazdów stoi przed dylematem wyboru lokalizacji inwestycji. Polski ustawodawca stoi na stanowisku, że nie w każdym miejscu możliwe jest wybudowanie obiektu o danej funkcji. W artykule przeanalizowano temat potencjalnej uciążliwości działania stacji kontroli pojazdów i jej oddziaływania na środowisko. Autor przytacza orzecznictwa sądów dotyczące oddziaływania skp na środowisko.

Dokumentacja fotograficzna stanowi dzisiaj obo­wiązkowy załącznik do badania dodatkowego pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyj­nych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.  Producenci oprogramowania dla SKP umożliwiają zapis zdjęć do bazy danych stanowiącej rejestr wykonywanych badań. W powijakach jest jednak sam sposób akwi­zycji już wykonanych zdjęć do komputera obsługującego rejestr badań. Autor podpowiada, jak w prosty sposób można przesyłać zdjęcia zrobione smartfonem do komputera.

Przepisy umożliwiające poruszanie się po pol­skich drogach tzw. „anglików” obo­wiązują od 15.08.2015. Po pół roku od ich wprowadzenia pojawią się pierwsze problemy. Chodzi m.in. o  sytuacje, w których sprowadzony „anglik” jest dopuszczony do ruchu po przeprowadzeniu badania tech­nicznego przed rejestracją, a na następnym badaniu ma już prze­łożoną kierownicę na lewą stronę i brak śladu po tej operacji w dokumentach. Innym źródłem problemów, omówionych w artykule, jest nowa adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o treści kierownica po prawej stronie. Jak diagnosta ma podchodzić do badania takiego pojazdu, gdy w dowodzie rejestracyjnym widnieje adnotacja o kierownicy po prawej stronie po­jazdu, a faktycznie znajduje się ona z jego lewej strony.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock