Brexit stał się faktem. O negatywnych i pozytywnych konsekwencjach Brexitu dla Polski wiele już pisano. Niewiele natomiast mówi się o konsekwencjach dla branży motoryzacyjnej. W 2015 r. sprzedano 1,5 mln samochodów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, przy czym aż 57% z nich zostało wyeksportowanych do krajów Unii Europejskiej. Bycie jej członkiem sprawia, że nie ma cła na te samochody. Według analizy Evercode ISI, w wyniku przywrócenia cła marki motoryzacyjne w 2 lata straciłyby w Wielkiej Brytanii łącznie ok. 8 mld euro. Sama firma Jaguar Land Rover szacuje, że do 2020 r. straciłaby 1 mld euro. Wprowadzenie cła na samochody sprowadzane do Polski oznaczałoby, że zaniknie u nas import samochodów z kierownicą po prawej stronie. Problem rejestracji „anglików” rozwiąże się więc sam.
Jak zaoszczędzić 10 tys. zł na dostosowaniu autobusu powyżej 5 t do rozwijania prędkości 100 km/h? Wystarczy ograniczyć jego wyposażenie o obowiązkowy zwalniacz, który jest zamontowany tylko teoretycznie. Jakie ma to konsekwencje w czasie badania technicznego? O tym w artykule na str. 16. Zainteresowanym tematyką badań technicznych polecam również dwa artykuły, na str. 12 i 14, o wydanych ostatnio, bardzo ważnych wyrokach sądowych odnoszących się do działalności stacji kontroli pojazdów.
Krzysztof Trzeciak
Pojazdy poruszające się po drogach generują różnego rodzaju dźwięki. Zależnie od częstotliwości i natężenia mogą one być bardziej lub mniej przyjemne dla ucha. Do większości efektów akustycznych związanych z ruchem samochodu (odgłos pracy silnika, szum toczących się opon czy opływającego nadwozie powietrza) po prostu przyzwyczajamy się i z biegiem czasu nawet ich nie zauważamy. Jest też pewna grupa dźwięków, które pojawiają się przy nieprawidłowej pracy jakiegoś podzespołu. Jednym z takich bardzo irytujących hałasów jest piszczenie pojawiające się w czasie hamowania. Jakie działania podejmują konstruktorzy samochodów, a także jak wykonywać naprawy układów hamulcowych, aby to niekorzystne zjawisko ograniczyć lub całkowicie wyeliminować?
Andrzej Cichoń
Układ wtryskowy bezpośredni typu Common Rail jest już na tyle długo na rynku, że na pewno każdy warsztatowiec spotkał się z nim i potrafi naprawiać. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany nie tylko w silnikach wysokoprężnych, ale także benzynowych. Jeżeli mamy doświadczenie z jednymi silnikami, to bez trudu poradzimy sobie z drugim rodzajem silnika. W diagnostyce takiego rodzaju wtrysku paliwa również jest najważniejsze ciśnienie panujące w zasobniku paliwa. Jaki jest najważniejszy czujnik zapewniający sterowanie bezpośrednim wtryskiem paliwa i dlaczego diagnostyka układu powinna przede wszystkim obejmować obserwacje parametrów, jakie wskazuje? Odpowiedź w numerze.
Mikołaj Słupski
W tym numerze autor kontynuuje temat serwisowania i naprawy klimatyzacji samochodowej. W artykule można znaleźć odpowiedzi na pytania: co to są F-gazy, czy blacharz musi przejść przeszkolenie z obsługi klimatyzacji, jakie są wymagane dokumenty zakupu czynnika, czy można sprzedawać czynnik, czy jest konieczna sprawozdawczość w warsztacie i wpisywanie numerów rejestracyjnych serwisowanych pojazdów, jak zgłaszać przypadek wycieku czynnika?
Ignacy Horowski
W Dzienniku Ustaw z dnia 24 grudnia 2015 została ogłoszona ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Przesunęła ona start nowej ewidencji CEP 2.0 na dzień 1 stycznia 2017 r. Każda SKP będzie musiała wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji z wnioskiem o nadanie certyfikatu VPN, który jest wymagany do komunikacji z systemem. Autor artykułu, opierając się na komunikacie przekazanym ostatnio przez Ministerstwo Cyfryzacji, omawia, czego będzie jeszcze potrzebowała stacja kontroli pojazdów i jakie jeszcze warunki musiała spełnić, żeby komunikować się z nowym CEP 2.0.
Marcin Barankiewicz